کانون نویسندگان: نتیجه چند دهه سانسور در جای‌جای جامعه دیده می‌شود

کانون نویسندگان ایران به‌مناسبت روز ۱۳ آذر، روز مبارزه با سانسور، بیانیه‌ای منتشر کرد و گفت اگر مقاومت مردم و نویسندگان و هنرمندان سانسورستیز نبود اکنون ایران به «قعر قرن» واپس رانده شده بود.

kanoon-e nevisandegan

فرستنده : بهروز خسروی

کانون نویسندگان ایران که بارها بر علیه سانسور در ایران موضع گرفته این بار نیز در بیانیه نهم آذرماه خود «سیاست‌های استوار بر قلع‌و‌قمع فرهنگی» را به باد انتقاد گرفته است.

کانون در این بیانیه با اشاره به کتاب‌های بی‌خواننده در کتابخانه‌های عمومی و سیر نزولی تیراژ کتاب «به ۳۵۰ نسخه برای جمعیت ۸۰ میلیونی» ایران، می‌گوید نتیجه چند دهه سانسور را می‌توان در جای‌جای جامعه دید.

کانون نویسندگان ایران می‌گوید: «آنچه تا کنون بر سر کتاب آمده است از حیث نتیجه بسیار هولناک‌تر از کتاب‌سوزان است.»

به‌گفته کانون «سینما، تئاتر و موسیقی غیردولتی و مستقل نیز در تنگناهایی دشوار افتاده‌اند و وضعیتی بهتر از کتاب ندارند.»

سانسور صدای زنان، نیمی از مردم، در موسیقی با تأکید علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نبود دسترسی آزاد و آسان به اطلاعات، سانسور دولتی روزنامه‌ها و حذف ژورنالیسم مستقل، سانسور اینترنت و فیلترینگ سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی و ارسال پارازیت به شبکه‌های ماهواره‌‌ای، از جمله موارد دیگری از محدودیت‌های فرهنگی موجود در ایران است که کانون نویسندگان در بیانیه خود به آن‌ها اشاره کرده است.

کانون نویسندگان ایران معتقد است: «اگر مقاومت و مبارزه‌ به‌حق و شجاعانه‌ مردم و نویسندگان و هنرمندان سانسورستیز در این سال‌ها نبود معلوم نیست اکنون به قعر کدام قرن واپس رانده شده بودیم.»

در بیانیه اصلی‌ترین راه مواجهه با سانسور همین مقاومت عنوان شده و آمده است: «جامعه و ادبیات و هنر ما بیش از هر زمان دیگر به مقابله با هرگونه سانسور، و طلب آزادی بیانِ بی‌هیچ حصر و استثنا نیاز دارد.»

کانون نویسندگان ایران از همگان، به‌ویژه نویسندگان، هنرمندان و روشنفکران خواسته است که با هر روش ممکن در بزرگداشت روز سانسور بکوشند.

کانون نویسندگان ایران، در سال ۱۳۸۷، ۱۳ آذرماه هر سال را به یاد محمد مختاری و محمد جعفر پوینده، دو نویسنده عضو این کانون که آذرماه سال ۱۳۷۷ در جریان «قتل‌های زنجیره‌ای» کشته شدند، روز مبارزه با سانسور نامگذاری کرد.

این کانون هر سال به‌مناسبت روز مبارزه با سانسور بیانیه‌ای منتشر می‌کند.