رسول خادم خواهان پیگیری دلایل لغو اجرای ارکستر سمفونیک تهران شد

رسول خادم، رئیس فدراسیون کشتی ایران در واکنش به لغو اجرای ارکستر سمفونیک تهران در اختتامیه رقابت‌های کشتی باشگاه‌های جهان، در نامه‌ای به وزیر ارشاد خواهان پیگیری دلایل لغو آن شده است.

فرستنده: علی تورج

آقای خادم در نامه خود خطاب به علی جنتی، وزیر ارشاد نوشت که فدراسیون کشتی از ارکستر سمفونیک تهران برای اجرای سرود ملی ایران در مراسم پایانی رقابت‌های کشتی باشگاه‌های جهان دعوت کرده بود و با هماهنگی حراست وزارت ورزش و “اخذ مجوزهای لازم” برای اجرای موسیقی در مجموعه‌ ورزشی آزادی شرایط مهیا شده بود، اما ناگهان از ورود این ارکستر “ممانعت شد”.
به گفته آقای خادم حضور زنان “پیش از آغاز مسابقات، صرفا به عنوان اجرا کننده برنامه و نه تماشاگر، هیچ مغایرتی با ضوابط جاری کشور نداشته است و اقدام یاد شده در شرایط فعلی جامعه و در میان افکار عمومی و علاقمندان به عرصه فرهنگ در کشور، حال و هوای مناسبی در پی نداشته و ندارد.”
آقای خادم از آقای جنتی خواسته که در این باره و موارد مشابه دستور پیگیری دهد و هماهنگی های لازم را در نظر گیرد.
با این حال آقای خادم در نامه خود مشخص نمی‌کند چه کسی یا نهادی مانع ورود اعضای زن ارکستر به سالن مسابقات شده است.
روز گذشته علی رهبری، مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت:‌ “دلیل اصلی لغو این اجرا، خیلی ساده بود؛ ما به مجموعه‌ ورزشی آزادی دعوت شدیم و آنجا همه‌چیز برای اجرا آماده بود. صندلی‌ها را برای نوازندگان چیده بودند و همه‌چیز خوب به‌نظر می‌رسید، اما وقتی ۱۵ دقیقه به زمان اجرا مانده بود و ما داشتیم برای اجرای سرود رسمی کشور آماده می‌شدیم، یک‌دفعه اعلام کردند که زنان نباید روی صحنه ساز بزنند.”
آقای رهبری گفت: “گفتم امکان ندارد این اهانت را بپذیرم یا همه با هم اجرا می‌کنیم یا سالن را ترک می‌کنیم. بعد عده‌ای رفتند که رایزنی کنند تا این مشکل حل شود. در نهایت هم گفتند، اصلا نمی‌شود، خانم‌ها ساز بزنند. من هم پاسخ دادم، اصلا اجرا نمی‌کنیم.”
پیشتر رهبر ارکستر سمفونیک تهران گفته بود که این ارکستر قرار است در اختتامیه رقابت های کشتی باشگاه‌های جهان، علاوه بر اجرای سرود جمهوری اسلامی ایران، قطعه‌ “ای ایران” و “علمدار” را در این مراسم اجرا کند.
آقای خادم در نامه خود نوشته است که از ارکستر سمفونیک تهران دعوت شده که در مسابقات کشتی جام تختی که در بهمن برگزار می‌شود نیز سرود ملی ایران را اجرا کند.
او از وزیر ارشاد خواست که “اقدامات و هماهنگی لازم” در نظر گرفته شود که موضوع ممانعت از ورود این ارکستر به سالن مسابقات تکرار نشود.