مجازات اعدام برای جرائم مربوط به مواد مخدر

Cover picture (1)

مجازات اعدام برای جرایم مربوط به مواد مخدر در ایران

10 دسامبر 2015 (19 آذر 1394) ـ به گزارش جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران (LDDHI)، در روز جهانی حقوق بشر، گزارش «مجازات اعدام برای جرایم مربوط به مواد مخدر در ایران» منتشر شد. این گزارش بخشی از گزارش کامل فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر  (FIDH) و ائتلاف جهانی علیه مجازات اعدام (WCADP)‌ است که در روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام (10 اکتبر 2015) با عنوان «مجازات اعدام برای جرایم مربوط به مواد مخدر در آسیا» به زبان انگلیسی منتشر شده بود. بخش ایران در همکاری با «جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران» تهیه شده است.

ایران درمیان دیگرِ جرایم پرشمارِ مستوجب مجازات اعدام، 17 جرم مشخص مربوط به مواد مخدر دارد که مستوجب اعدام هستند.

شمار کل اعدام‌ها در ایران، در 10 سال اخیر، از 94 مورد در سال 2005 به 694 مورد در 7 ماه اول سال 2015 رسید. در 7 ماه اول سال 2015، دست‌کم 453 تن به اتهام‌های مربوط به مواد مخدر اعدام شدند. تا پایان تابستان سال جاری، شمار کل اعدام‌ها از 800 مورد و شمار اعدام‌ها به‌خاطر مواد مخدر از 500 مورد گذشت. این رقم‌ها، حتا بدون در نظر گرفتن سه ماه آخر سال،  بالاترین میزان اعدام در 25 سال گذشته به شمار می‌روند. اما برآورد می‌شود که شمار کل اعدام‌ها تا آخر سال 2015، از 1000 نیز بگذرد.

عبدالکریم لاهیجی، رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر می‌گوید: «مجازات اعدام علاوه بر این که از میزان جنایت نمی‌کاهد، در مورد جرایم مربوط به مواد مخدر به روشی تبعیض‌آمیز علیه اشخاصی به کار می‌رود که در آسیب‌پذیرترین شرایط هستند.»

گزارش «مجازات اعدام برای جرایم مربوط به مواد مخدر در ایران» شامل سه بخش است:

حقوق بین‌المللی. در این بخش، نقض موازین بین‌المللی حقوقی با توجه به سه عهدنامه‌ی بین‌المللی حقوق بشر، نقض حق محاکمه‌ی عادلانه، استفاده خودسرانه از مجازات اعدام برای جرایم مربوط به مواد مخدر و موارد دیگر مورد بحث قرار می‌گیرد و دلایل ردّ توجیه‌های رایج برای مجازات اعدام درموردِ جرایم مربوط به مواد مخدر بیان می‌شود.

ایران. جرایم مستوجب اعدام، شمار اعدام‌ها و حکم‌های صادر شده در 10 سال اخیر، توجیه‌های حفظ مجازات اعدام برای جرایم مربوط به مواد مخدر، اصول دینی، تأثیر نامتناسب بر گروه‌های آسیب‌پذیر، فقدانِ محاکمه‌ی عادلانه و تضمین‌های دادرسی از جمله عنوان‌های این بخش هستند.

توصیه‌ها. این بخش، توصیه‌های به دولت‌ها، جامعه‌ی بین‌المللی، گزارش‌گران ویژه، اتحادیه‌ی اروپا، سازمان ملل و جامعه‌ی مدنی را در بر می‌گیرد.

به این امید که انتشار این گزارش، گامی دیگر در راه الغای این مجازات غیرانسانی باشد.

گزارش «««مجازات اعدام برای جرایم مربوط به مواد مخدر در ایران» را در اینجا دریافت کنید: (https://www.fidh.org/IMG/pdf/20151010_iran_dp_asia_drug_report_per.pdf)

گزارش‌های پیشین درباره‌ی اعدام در ایران:

  • «مجازات اعدام ـ سیاست دولتی ایجاد وحشت»، اردیبهشت 1388

http://www.fidh.org/IMG/pdf/Death_Penalty_report_Persian_.pdf

  • «پس از 25 سال، هنوز اثری از عدالت نیست؛ مرتکبان اعدام های 1367 هنوز هم از مجازات معاف هستند» ـ شهریور 1392

http://www.fidh.org/IMG/pdf/report-1988_prison_executions_092013_per_.pdf

  • «مجازات اعدام در ایران ـ سیاست دولتی ایجاد وحشت، ویژه یازدهمین روز جهانی ضد مجازات اعدام» ـ مهر 1392

http://www.fidh.org/article14113

(تمام این گزارش‌ها به دو زبان انگلیسی و فارسی منتشر شده‌اند.)

متن این بیانیه در: https://www.fidh.org/article19021