ایران رتبه سوم جهان را در زندانی کردن روزنامه نگاران دارد

 

azadi matboat

فرستنده : بهروز خسروی

خبرگزاری هرانا ـ سازمان گزارشگران بدون مرز امروز با انتشار گزارش سالانه‌ خشونت علیه روزنامه‌نگاران در جهان در بیانیه‌ای نوشت که “امروز در جهان ۱۵۳ روزنامه نگار در بازداشت به سر می‌برند. چین بزرگترین زندان روزنامه نگاران درجهان است و پس از آن مصر، ایران، اریتره و ترکیه قرار دارند.”

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از بی بی سی، ایران از جمله کشورهایی است که در این گزارش به آن اشاره شده است. در این گزارش آمده است: “در ایران در اوایل ماه نوامبر برای چندمین بار موج بازداشت روزنامه‌نگاران به اتهام ‘شبکه جاسوسی’ به راه افتاد. ادامه بازداشت جیسون رضاییان، گزارش‌گر روزنامه واشنگتن پست، از یک سال و نیم پیش نیز نمونه‌‌ایی از رفتار “حکومت” با روزنامه‌نگاران است.”

همچنین در این گزارش به افزایش بازداشت روزنامه نگاران در ترکیه اشاره شده است و این میزان بازداشت را نشان از “سرگیری سیاست سرکوب در ترکیه” دانسته است.

سازمان گزارشگران بدون مرز در این گزارش می نویسد که امسال بازداشت‌ روزنامه نگاران در ترکیه ۱۱ درصد افزایش داشته است. خبرنگاران در حمله به دفاتر رسانه‌های منتقد، و به هنگام پوشش تظاهرات و درگیری نظامی در مناطق جنوب و شرق ترکیه از بازداشت خودسرانه مصون نماندند.

آخرین نمونه این بازداشت‌ها، بازداشت جان دوندار و اردم گل مدیر و نماینده روزنامه جمهوریت در آنکارا است. این روزنامه‌ برنده جایزه دفاع از آزادی اطلاع رسانی سال ٢٠١۵ سازمان گزارش‌گران بدون مرز است.

بنا بر این گزارش تعداد روزنامه‌نگاران زندانی در جهان نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد کاهش یافته اما در مقابل تعداد روزنامه‌نگاران گروگان گرفته شده افزایش ۳۵ درصدی دارد.

در حال حاضر ۵۴ روزنامه نگار در سراسر جهان گروگان گرفته شده‌اند که بیشترین تعداد آن در سوریه بوده است.

گزارشگران بدون مرز امسال آمار روزنامه‌نگاران ناپدید شده را نیز به بیلان خشونت علیه روزنامه‌نگاران افزوده است. در سال جاری هشت روزنامه‌نگار ناپدید شده‌اند.