اطلاعیه شماره 668 نمایندگی مالزی

پس از۱۲سال بــــــــــــــــــــــم  تنها به اميد زنده است

 زمین لرزه ای به شدت ۶٫۶  ریشتر  که در بامداد ۵ دی ۱۳۸۲ یعنی12 سال پیش بم و مناطق اطراف آن را لرزاند که طبق آمار رسمی ۲۶٬۲۷۱ قربانی، يك سوم معلمان و ۱۰ هزار دانش آموز، ۳۰ هزار مجروح، ۵۰۰ معلول ضايع نخاعي، دستكم ۶ هزار كودك يكي از والدين، ۱۸۰۰كودك به کلی يتيم شدند. و در نهایت بیش از صدهزار نفر آوره و بی‌خانمان به در پی داشت. این درحالی است که تعداد واقعی قربانیان به مراتب بیش از میزان اعلام شده بود. 

در آن سپيده‌ دم، حنجره خوش صدای ايرج بسطامی در ميان آوار برای هميشه خاطره‌ای ماندگار شد.

ارگ بم بزرگترین سازه گلی جهان با ۲۵۰۰سال قدمت تاریخی به طور کلی ویران گردید.و مطمئنا نهم ترین مطالبات بازماندگان آن حادثه، بازسازی و نوسازی شهر ويران شده بم بود اما ضعف مدیریت، ناهماهنگی میان نهادها، عدم استفاده بهینه از نیروهای متخصص خارجی، عدم آموزش صحیح امدادگران و سوء استفاده در کنار عوامل متنوع دیگر باعث شد تا بازسازی شهر به کندی انجام گیرد و برخی گزارشات تصويری از بم همچنان حكايت از آن دارد كه خدمت رسانی و رفاه اجتماعی به صورت تمام و كمال برای همه مردم آن ديار به وقوع نپيوسته است.

 

11

موضوعی كه پس از سال ها همچنان به نتيجه نرسيده، بازسازی كامل بنای تاريخی ارگ بم است. ۱۲سال از زمين لرزه بم مي‌گذرد و بزرگترين بنای خشتی جهان همچنان در حال بازسازی است، ارگ تاريخي بم در زمين لرزه اين شهر به کلی تخريب شد اما نکته جالب توجه اينکه اين بنا بعد از تخريب شدنش ثبت جهانی شد و مورد توجه قرار گرفت، ارگ بم بنايی است که لقب بزرگ ‌ترين بنای خشت و گلی جهان را به خود اختصاص داده است .

در اوائل فروردین ۱۳۹۳ زمین لرزه ای با بزرگی 8.2 در مقیاس ریشتر، در شیلی رخ داد که با وجود بزرگي بالا، فقط ۶ نفر جان باختند و خسارات آن نیز بسیار پایین بود. محل وقوع این زلزله  گودالهای اقیانوسی، کمانها و رشته کوههای آتشفشانی و دارای زلزله های متعدد است بطوریکه حدود ٤٥٠ آتشفشان فعال، حدود ٩٠ درصد زلزله های جهان و ٨٠ درصد زلزله های بزرگ در این منطقه رخ می دهد.

حال بايد به انتظار نشست و ديد آيا در دولت تدبير و اميد اين روند بازسازی وخدمت رسانی  به شهر و مردم آن دیار سرعت پيدا خواهد كرد يا مثل ساليان نه چندان دور با بی نظمی و سوء مديريت توام خواهد شد؟

اعضای نمایندگی مالزی کانون دفاع از حقوق بشر در ایران ضمن گرامیداشت سالگرد و یاد جان باختگان ان حادثه بزرگ  و دلخراش همدردی خود را با مردم عزیز بم ابرازنموده و همراه با هموطنانمان در بم، ارزومند باز سازی مجد، تامین امنیت جان و مال  و آزادی و رفاه مردم،  در سراسر ایران عزیزهستند.

668

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

نمایندگی مالزی