نامه مهرانگیز کار به وزیر ارشاد ایران: به داد وعده‌هایتان برسید

I

مهرانگیز کار، حقوقدان و فعال حقوق بشر در نامه ای به علی جنتی، وزیر ارشاد ایران خواستار رسیدگی به وضعیت سه هنرمند ایرانی شد.

مهدی رجبیان، موزیسین و موسس سایت موسیقی “برگ موزیک”، حسین رجبیان، فیلم ساز مستقل و یوسف عمادی، موزیسین که در سال ۱۳۹۲ بازداشت شده بودند، در دادگاه بدوی به ریاست قاضی مقیسه در مجموع به ۱۸ سال زندان و ۶۰ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شدند.

این سه هنرمند در حال حاضر تا زمان برگزاری دادگاه تجدید نظر در اول دی ماه با وثیقه آزاد هستند.

خانم کار در بخشی از نامه خود با انتقاد از احکام صادره برای این هنرمندان از وزیر ارشاد ایران خواست: “یک بار قدرت خودتان را بیازمائید. یک بار به خاطر سه جوان هنرمند که پس از گذراندن ۶ سال زندان، سراپا خشم و نفرت می شوند، از راه حل رایزنی و مذاکره با سپاه و مراجع قضائی وابسته به آن، استفاده کنید. موجبات برائت آنها را فراهم کنید و در سیاستگذاری نسبت به جوانهای تشنه هنر تجدید نظر بفرمائید.”

این حقوقدان با اشاره به اینکه با روی کار آمدن علی جنتی به عنوان وزیر ارشاد “امیدی در دل هنرمندان” در بخش های مختلف ایجاد شده بود، نوشت: “باید کاری بکنید و به داد انبوه جوانان عاشق موسیقی و شعر و هنرنمائی برسید و البته به داد آن همه وعده های امیدبخش که داده اید.”

خانم کار با تاکید بر اینکه سپاه پاسداران از اصل یکصد و پنجاهم قانون اساسی “سو استفاده” می کند، در بخشی از نامه خود آورده است: “امثال شما هم در برابرش به شدت ضعف نشان داده و می دهید. نشانه های این ضعف را مردم می بینند. در محاکمه همین بچه های هنرمند، چه اندازه می توانستید به رایزنی با مداخله گران بنشینید و قاضی مقیسه را با شرایط سختی که به خصوص جوانان هنرمند در آن به سرمی برند آشنا کنید. آیا وجدان تان آسوده است؟”

خانم کار همچنین در بخش پایانی نامه خود نوشت: “آقای جنتی با حبس این جوانان کدامیک از بسیار مشکلاتی که به شدت اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی است حل می شود؟ جوانها از درون زندانها با کدام ویژگی که مورد نظر شما و سپاهیان و قضات مرتبط با آنهاست، بیرون می آیند؟ زندان به آنها سلامت روانی می بخشد یا تبدیل می شوند به بیماران روانی که توانایی روی پا ایستادن را از کف می دهند و باری می شوند بر شانه های دولت.”