گروهی از نویسندگان خواهان آزادی همکاران بازداشت‌شده خود در ایران شدند

جمعی از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و اهالی قلم، به سبب موج جدید بازداشت نویسندگان و شاعران در ایران، در بیانیه‌ای خواستار پایان دادن به بازداشت‌ها، لغو احکام صادرشده برای نویسندگان و آزادی فوری آن‌ها شده‌اند.

روزبه گیلاسیان و الهه سروش‌نیا

امضاکنندگان بیانیه گفته‌اند که سکوت دولت، سرگرم بودن آن به توافق هسته‌ای و برداشتن تحریم‌ها در حالی است که وعده‌های دیگر را فراموش کرده و این سکوت منجر به گسترش بیش از پیش استبداد در ایران شده است.

به‌گفته آن‌ها، ادامه سکوت دولت و ادامه بازداشت‌ها ممکن است وضع را از این هم بدتر کند. خواسته جمعی امضاکنندگان این بیاینه از همکاران دیگر، رسانه‌ها، نهادهای بین‌المللی و روشنفکران این است که نسبت به نقض آزادی بیان و گسترش استبداد در ایران هوشیار باشند و اقدامات لازم را انجام دهند، «چرا که سکوت هرگز به رهایی کمک نخواهد کرد».

۲۳ آذر مأموران امنیتی در گرگان به خانه روزبه گیلاسیان و الهه سروش‌نیا، دو نویسنده و شاعر ریختند و آن‌ها را بازداشت کردند. ۲۵ آذرماه محمدرضا حاج‌ رستم بگلو، شاعر، به اتهام «توهین به مقدسات» و «نشر اکاذیب» در منزلش در کرج دستگیر شد. ماه گذشته نیز یغما گلرویی، ترانه‌سرا بازداشت شد و چند روزی را در مکانی نامعلوم به‌سر برد و در نهایت به قید وثیقه آزاد شد.

پیش از این رویدادها مهدی موسوی، فاطمه اختصاری و کیوان کریمی نیز توسط دادگاه انقلاب، به حبس‌های طولانی مدت ۹ و ۱۱ و نیم ساله و همچنین ۹۹ ضربه شلاق محکوم شدند. مهدی و حسین رجبیان، موسیقی‌دان و فیلم‌ساز نیز به تازگی با حکم شش سال زندان مواجه شدند.

بیانیه از حسن روحانی خواسته است که پاسخگوی این وعده خود در آستانه انتخابات ریاست جمهوری باشد :«ما می‌خواهیم همه مسئولان امنیتی بیدار و هوشیار باشند. برخورد تند راه حل نیست. ما بیاییم واقعیت‌ها را باز کنیم. اگر شعار تند داده‌اند، قتل که نکرده‌اند برای شعار‌های تند تذکر می‌دهند، روانه زندان که نمی‌کنند. پرونده‌سازی‌ها را باید کنار بگذاریم».

این بیانیه اینگونه پایان می‌یابد: «ما خواهان پایان دادن به بازداشت‌ها، لغو احکام صادره برای نویسندگان و آزادی فوری بازداشت‌شدگان هستیم. دولت تدبیر و امید با پایان‌ دادن به این وضع تأسف‌بار نشان خواهد داد که وعده‌های انتخاباتی را فراموش نکرده و مردم را فریب نداده است.»

این بیانیه توسط تعدادی از نویسندگان، روشنفکران و فعالان سیاسی از جمله علی اشرف درویشیان و مهرانگیز کار امضا شده است.