دفاع وزیر فرهنگ و ارشاد از معتمد آریا و عقیلی

وزیر فرهنگ و ارشاد از فاطمه معتمدآریا به عنوان هنرمندی “برجسته و خوش‌نام” یاد کرد و گفت اقداماتی را که توسط عناصر خودسر در کاشان نسبت به ایشان انجام شده، تایید نمی‌کند. جنتی اضافه کرد که سالار عقیلی نیز مشکلی ندارد.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز جمعه (۹ بهمن/ ۲۹ ژانویه) به حوادث پیش‌آمده درمورد دو هنرمند سینما و موسیقی واکنش نشان داد. او به خبرنگار خبرگزاری “ایسنا” در باره فاطمه معتمد‌آریا گفت او “هنرمند برجسته و خوش‌نامی است و قطعا اقداماتی که توسط عناصر خودسر در کاشان نسبت به ایشان انجام شده را تایید نمی‌کنیم”

فرستنده : آقای علی تبریزی

فاطمه معتمدآریا، بازیگر سینما به همراه کاوه ابراهیم‌پور کارگردان فیلم “یحیی سکوت نکرد” روز یکشنبه (۴ بهمن/ ۲۴ ژانویه) برای نمایش فیلم به کاشان رفته بودند. آنها هنگام ورود به سینمای محل نمایش فیلم، با اعتراض گروهی از حزب‌اللهی‌های شهر روبرو شدند.

به گزارش رسانه‌های ایران، معترضان حدود ۵۰ تا ۶۰ نفر بودند که با تجمع جلوی سینما علیه فاطمه معتمد آریا شعار می‌دادند و خواستار خروج او از شهر کاشان بوده‌اند. در نهایت معتمد آریا و ابراهیم پور از در پشتی وارد سینما شده و با وجود اعتراض‌ها و سر دادن شعار از سوی معترضان، جلسه پرسش و پاسخ را برگزار کردند.

فاطمه متعمدآریا پیشتر برای چند سال ممنوع‌التصویر و ممنوع‌الخروج بود

فاطمه متعمدآریا پیشتر برای چند سال ممنوع‌التصویر و ممنوع‌الخروج بود

خانم معتمدآریا درباره حادثه کاشان به روزنامه شرق گفت: «من با اینکه کسی با کار من و حرفه‌ام و حتی خود من مخالف باشد مشکلی ندارم ولی رفتارهای تهاجمی، توهین، بی‌احترامی، دروغ، تهمت و بی‌قانونی را نمی‌پذیرم و این اتفاقی است که در آنجا افتاد و من علاقه‌ای هم به بیان و شرح جزئیات اتفاقات ناخوشایند ضدفرهنگی ندارم.»

امام جمعه کاشان در واکنش به حضور خانم معتمد آریا در این شهر گفته بود: «همگان بدانند کاشان به دلیل جایگاهی که در تشیع در طول تاریخ داشته، تحمل برگزاری مجالس لهو و لعب را ندارد.» او هم‌چنین گفته بود روز جمعه را در کاشان عزای عمومی اعلام می‌کند.

اعتراض گسترده هنرمندان

حادثه کاشان با اعتراض‌های گسترده هنرمندان ایران مواجه شد. رضا کیانیان، بازیگر سینما، فحاشی گروهی از معترضان علیه خانم معتمدآریا را “تروریسم” توصیف کرد و در یادداشتی با عنوان “تروریسم شاخ و دم ندارد” نوشت: «تروریسم یعنی نابود کردن آنچه دوست ندارند! تروریسم یعنی قانون را قبول نداشتن! تروریسم یعنی خودشان تصمیم بگیرند چه خوب است و چه بد! تروریسم یعنی این است و جز این نیست! تروریسم یعنی خودسری! تروریسم یعنی خود را تحمیل کردن به دیگران!…»

جمشید مشایخی، هنرمند پرسابقه سینما و تئاتر نیز گفت: «خانم معتمدآریا هنرپیشه‌ای جهانی است و همان‌طور که می‌دانید در سطح دنیا با احترام زیادی با او برخورد می‌شود. ما انتظار رفتارهای به این شکل را نداریم و می‌خواهیم در داخل کشور نیز با این هنرمندان با احترام برخورد شود.»

بیشتر بخوانید: ادامه واکنش‌ها به بی‌احترامی به معتمدآریا در کاشان

پرویز پرستویی، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در یادداشتی نوشت: «حتما در دنیای مجازی و رسانه‌ها شنیدید که چه توهینی به بازیگر ارزنده وهمکار خوب من در کاشان، شهر سهراب سپهری شده. فقط میتونم بگم برای اون دسته از هم‌وطنانی که مرتکب چنین عمل زشت وپست شده‌اند متاسفم چرا که معتمد آریا دشمن نیست بلکه یکی از هنرمندان خوب کشورمان است.»

علی جنتی درباره سیاست دولت نسبت به حوادثی مانند آنچه برای معتمدآریا پیش‌آمده گفت: «در این باره سیاست دولت مشخص است و از هنرمندان حمایت می‌کند، به ویژه خانم فاطمه معتمدآریا که یک هنرمند کاملا شناخته شده، خوش‌نام و برجسته در کشور است و قطعا آنچه پیش آمده را تایید نمی‌کنیم اما به هرحال همه چیز دست دولت نیست.»

سالار عقیلی مشکلی ندارد

سالار عقیلی، خواننده موسیقی ملی ایران

سالار عقیلی، خواننده موسیقی ملی ایران

وزیر فرهنگ و ارشاد هم‌چنین درباره‌ اتفاقی که برای سالار عقیلی رخ داد گفت: «ایشان آدم سیاسی نبوده که تمام شبکه‌های خارجی را بشناسد و بداند که چه رویکردی دارند. او فقط برای اجرای برنامه‌ای در لندن بوده که گفته می‌شود اگر در یک برنامه تلویزیونی حضور داشته باشد مردم متوجه می‌شوند که قرار است برنامه اجرا کند و در آنجا فقط چند کلامی درباره‌ فرهنگ و هنر ایران صحبت کرده است.»

سالار عقیلی هفته گذشته، هنگام حضور در لندن برای اجرای کنسرتی، با حضور در استودیوی شبکه تلویزیونی “من‌وتو” درباره کنسرت‌هایش در لندن و منچستر گفت‌وگو کرد. پس از پخش این گفت‌وگو، اعلام شد که سالار عقیلی از فهرست جشنواره فجر حذف شده است. قرار بود عقیلی به همراه گروه موسیقی وزیری به سرپرستی کیوان ساکت روز ۲۳ بهمن در جشنواره موسیقی فجر برنامه اجرا کند.

عقیلی خود در واکنش به حذف خود از جشنواره فجر در یادداشتی که در “خبرگزاری فارس” منتشر کرد نوشت: «در مسافرت‌های داخل و خارج از کشور با اغلب شبکه‌های تلویزیونی در مورد فعالیت‌های هنری‌ام گفت‌وگو نموده‌ام و تاکنون مورد خلافی مشاهده نشده، این بار هم فقط و فقط در ارتباط با تور کنسرت اروپای خود به‌خصوص در لندن و منچستر، به مردم عزیز آگاهی دادم و سعی‌ام بر این بود که جوانان را بیش‌تر با موسیقی فاخر کشورمان آشنا نمایم.»