پوستر پرماجرای جشنواره تئاتر فجر؛ «خواهران و برادران، به‌پا خیزید»

ارسال کننده آقای علی تورج 28 دی 93

طرح پوستر سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با انتقاد گسترده تئاتر‌ی‌ها و هنرمندان مواجه شده به طوری‌که دبیر جشنواره در پاسخ به این انتقادات، برای طراحی پوستر جدید فراخوان داده است.

این پوستر که توسط یارتا یاران، از اهالی تئاتر طراحی شده، بازتاب‌های بسیاری هم در فضای مجازی داشته است و برخی کاربران اینترنت و علاقه‌مندان تئاتر و حتی بازیگران، با انتشار تصاویری به انتقاد و حتی شوخی با این پوستر پرداخته‌اند.

باران کوثری و ستاره اسکندری،‌ دوبازیگر تئاتر و سینما که این روزها نمایش «هم‌هوایی» را در تالار شمس روی صحنه دارند،‌ پس از انتشار پوستر جشنواره امسال، با انتشار یک عکس در اینستاگرام نوشتند: «گروه هم‌هوایى … در برابر عظمت پوستر جشنواره تئاتر فجر … در سى و سومین سال !! خواهران و برادران گرافیک [گرافیست] به‌پا خیزید.»

پس از بالا گرفتن انتقادات، اردشیر صالح‌پور دبیر سی و سومین جشنواره تئاتر فجر تصمیم گرفت در انتخاب پوستر رونمایی شده، تجدید نظر کرده و برای پوستر جدید فراخوان بدهد.

او در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر اعلام کرد: «به دلیل حساسیتی که هنرمندان تئاتر و هنرهای تجسمی نسبت به پوستر تئاتر فجر نشان دادند و هم‌چنین به احترام هنرمندان خلاقی که وجود دارند، ما آمادگی این را داریم که تا زمان پیش از برگزاری جشنواره، پوستر جدیدی را که واجد فرهنگ و زبان بصری فرهنگ ما و گرافیک شرقی باشد و در عین حال ویژگی‌های تئاتر نیز در آن لحاظ شده باشد، به عنوان پوستر جشنواره انتخاب کنیم.»

دبیر جشنواره تئاتر فجر با اشاره به طراح پوستر مورد بحث گفت: «یارتا یاران طراح پوستر رونمایی شده، هم هنرمند تئاتر و هم هنرمند عرصه هنرهای تجسمی است و پوستر ایشان در راستای رویکرد به هویت ایرانی و تئاتر ملی بوده است.»

آقای صالح‌پور در ادامه هم‌چنین درباره ویژگی‌های پوستر طراحی شده، اعلام کرد: «مینیاتوری که بر نقشه ایران دیده می‌شود، مختص همین پوستر کشیده شده و در عین حال طرحی از پرده‌خوانی ایرانی است. ماسکی که به چهره مرد و زن پوستر زده شده، ماسک یونانی نیست بلکه سیماچه یا ماسک کوچک و متعلق به ایران است و رنگ‌های به کار رفته در این پوستر نظیر فیروزه‌ای و طلایی، رنگ‌های ایرانی هستند.»

سرپرست اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد هم‌چنین از آمادگی دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر برای دریافت طرح‌های پیشنهادی هنرمندان برای پوستر جشنواره سال آینده خبر داده است.

اما قباد شیوا طراح و گرافیست که داور بخش پوستر جشنواره امسال هم هست، یکی از نخستین کسانی بود که نسبت به این پوستر واکنش نشان داد.

به گزارش خبرآن‌لاین، این گرافیست ایراد اصلی را متوجه سفارش‌دهندگان پوستر دانست و گفت: «به نظرم باید پرسش اصلی را متوجه سفارش‌دهنده بدانیم چون وقتی شما برای خرید وسیله نقلیه به فروشگاه مراجعه می‌کنید ممکن است اتومبیل، دوچرخه و گاری همه موجود باشد و محصولات با کیفیت گوناگون در دسترس، اما انتخاب کننده باید پاسخ‌گوی نتیجه نهایی باشد.»

طراحی و عکاسی پوستر جشنواره تئاتر فجر سی و سوم را یارتا یاران انجام داده و نقاشی مینیاتور آن از آثار محبوبه نیکخواه بهرامی است. اجرای این پوستر را هم مسعود فیروزخانی، یارتا یاران و فرشته طاهری بر عهده داشته‌اند.