هنرمندان ایران خواستار تصویب قوانین حمایت از حیوانات شدند

جمعی از بازیگران سینما و تلویزیون ایران با انتشار بیانیه‌ای نسبت به رواج خشونت در جامعه علیه حیوانات اعتراض کردند و خواستار تصویب قوانینی در جهت حمایت از حیوانات و تلاش‌ نهادهای مسئول برای فرهنگ‌سازی در این زمینه شدند.

عکس آرشیوی است

این بیانیه به امضای چهره‌هایی چون میترا حجار، شهره سلطانی، شهره لرستانی، پریوش نظریه، شقایق فراهانی، پولاد کیمیایی و سامان ارسطو رسیده و روز چهارشنبه، ۵ اسفند در خبرگزاری کار ایران، ایلنا، بازتاب یافته است.

 فرستنده : آقای علی تبریزی

امضاکنندگان بیانیه با اشاره به انتشار ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی که نشان می‌دهد یک سگ به شدت مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد، تاکید کرده‌اند که «سکوت دیگر جایز نیست» و آنها دیگر «شاهدان در سکوت نخواهند بود».

ویدیوی یادشده واکنش‌های گسترده‌ای را در جامعه ایران به دنبال داشت و در نهایت به آنجا انجامید که نیروهای یگان حفاظت از محیط زیست فرد ضارب را که ساکن استان گلستان است، بازداشت کنند.

همچنین روز دوشنبه، سوم اسفند تجمعی اعتراضی در برابر سازمان حفاظت از محیط زیست برگزار شد که برخی از بازیگران سینما و تلویزیون هم به آن پیوستند از جمله برخی امضاکنندگان این بیانیه، مانند میترا حجار و شهره سلطانی.

بیانیه یادشده عنوان می‌کند: « سوم اسفند اولین حرکت اعتراضی نبود. بار‌ها و بار‌ها، حامیان حیوانات در برابر اینگونه خشونت‌ها خواستار رسیدگی شدند و سال‌هاست که هریک به تنهایی چون صد تن تلاش کرده‌اند و راهروهای ساختمان‌های شهرداری‌ها و ادارات محیط زیست و منابع طبیعی و جنگلداری و مراتع و… را سابیده‌اند تا بلکه کسی صدای آنها را بشنود و تنها یک پیام دریافت کرده‌اند: بی‌تفاوتی.»

این بیانیه از «خلا قوانین» حمایت از حیوانات در کشور انتقاد می‌کند و می‌گوید که این مسئله «سبب گشته تا تنها در عرض ۳۵ سال، ۹۵ درصد از حیات وحش کشورمان را رسما از دست بدهیم».

امضاکنندگان بیانیه در نهایت تاکید کرده‌اند که خواهند ایستاد تا این قوانین حمایتی به تصویب برسد.

پیش از این مسئولان سازمان حفاظت از محیط زیست ایران از تلاش این سازمان برای تهیه پیش‌نویس یک ماده قانونی برای حفاظت از حیوانات و ارسال آن به دولت خبر داده بودند تا دولت آن را به صورت یک بخشنامه ابلاغ کند.