شیدا جاهد، خواننده ‘در فکر تو بودم’، درگذشت

 شیدا جاهد، خواننده موسیقی ایرانی، اواخر شب گذشته (یکشنبه ۲۸ فوریه/۹ اسفند) در بیمارستان لاله در تهران درگذشت.

فرستنده : آقای علیرضا تاراج

خانم جاهد در چند روز گذشته و در پی تشدید بیماری‌اش، سرطان، به کما رفته بود و در این بیمارستان بستری شده بود.
شیدا جاهد، که نام اصلی او امجدالملوک جاهدیان بود، خواننده و از بنیانگذاران گروه موسیقی کرشمه، که در اغلب آثار خود، با همسرش مسعود جاهد همخوانی می‌کرد، شامگاه ششم اسفندماه در بیمارستان لاله تهران به کما رفته بود.
وی در طول سال‌های فعالیت هنری خود، چند آلبوم به صورت همخوانی با همسرش منتشر کرد؛ آلبوم “در فکر تو بودم” با بازخوانی شماری از تصنیف‌های علی اکبر شیدا سبب شهرت این گروه شد و آن را به یکی از پرفروش ترین آلبوم های سال تبدیل کرد.
“پنجره باز می شود”، و “کوچه های بی نشان” نیز آلبوم های بعدی این گروه بود.
با این حال، در دولت محمود احمدی‌نژاد یکی از آلبوم‌های این گروه با عنوان “خسته‌ام از این کویر” به تشخیص وزارت ارشاد ممنوع و جمع‌آوری شد.
مسعود جاهد در اینباره گفته بود:‌ “معتقد بودند که صدای خانم شیدا به صورت همخوانی شنیده نشده است و حکم تکخوان دارد و به همان شکل هم ضبط شده است در صورتی که آن کار همخوانی است و صدای من هم در آن شنیده می‌شود.”
تکخوانی زنان در ایران از موضوعات جنجالی و اختلاف برانگیز است.
بیشتر بخوانید: تکخوانی زنان و اختلاف علما
مسعود جاهد با اعلام خبر ممنوع الکاری‌شان، در گفت و گو با سایت موسیقی ما گفته بود:‌ “هیچ وقت دلیل این ممنوع‌الکاری را برایمان توضیح ندادند؛ اما همین ماجرا یک سکوت دردآوری در زندگی هنری من ایجاد کرد. در این سال‌ها علاوه بر آنکه نتوانستم اثری را به انتشار درآورم، هیچ اثری نیز خلق نکردم و این ممنوع‌الکاری به نوعی من را در سکوتی مطلق فرو برد.”او گفته: “در دولت گذشته به شیدا ظلم شد. فشارهای روحی و روانی، تنهایی چندساله، دوری از همه و … بیش از هر چیز شیدا را درگیر بیمارستان کرد. مسئولان وقت ارشاد به او توجه نکردند. به هر حال هنرمند آسیب پذیر و شکننده است. هنرمند دوست دارد، حمایت شود و مورد توجه قرار گیرد.”
مسعود جاهد، در عین حال، وعده انتشار سه آلبوم هم‌خوانی به نام‌های “سرخوشان “، “زلف” و “مجنون” با آهنگ‌سازی و تنظیم او و همخوانی شیدا جاهد را داده است.