گزارش نقض حقوق اقوام و ملل ایرانی فروردین 1395

گزارش نقض حقوق اقوام و ملل ایرانی فروردین 1395

تهیه و تنظیم : جمیله بدیرخانی

روستایی در نزدیکی مشهد که تمام مردان آن بیکارند

خبرگزاری هرانا ـ روستای زین‌الدین نزدیک‌ترین روستا به مشهد است که تمام مردان این روستا بیکارند و تنها امید زنان برای تأمین معاش زندگی و خرج فرزندان دریافت اندک یارانه از سوی دولت است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از فارس، ساعت ۶ بعد از ظهر است. در مینی‌بوسی آبی رنگ روبه‌روی ساختمان مرکزی آستان قدس در چهارراه شهدای مشهد در انتظار نشسته‌ایم. برنامه، سفر به یکی از روستاهای اطراف شهر مشهد است، برای برگزاری جشن شب میلاد امام علی.

https://hra-news.org/fa/uncategorized/a-4144

پایان بهره کشی از کودکان با اجرای لایحه حمایت از کودک

خبرگزاری هرانا ـ سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت که با اجرای لایحه حمایت از کودکان، آزار و بهره کشی از کودکان کار به پایان می رسد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اسفنانی  اظهار داشت: “براساس لایحه حمایت از کودکان، نوجوانان بزه دیده و زیر ۱۸ سال در معرض خطر، تحت حمایت قرار خواهند گرفت.

https://hra-news.org/fa/children/a-5062

احضار فعالین کارگری در آستانه روز جهانی کارگر در سنندج

خبرگزاری هرانا ـ نیروهای وابسته به اطلاعات نیروی انتظامی در

سنندج، در آستانه برگزاری مراسم های روز جهانی کارگر (۱۱ اردیبهشت) با احضار تعدادی از فعالین کارگری فشار بر آنان را افزایش داده اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمیته هماهنگی،  روز چهارشنبه مورخ اول ازدیبهشت ماه تعدادی از فعالبن کارگری از جمله خالد حسینی”، “غالب حسینی” و “مجید حمیدی” به اطلاعات نیروی انتظامی احضار شدند، طی این احضار از نامبردگان خواسته شده  که در مراسمهای روز جهانی کارگر شرکت نکنند.

https://hra-news.org/fa/labor/a-5060

صندوق بین‌المللی پول نرخ بیکاری در ایران را منفی ترسیم کرد

خبرگزاری هرانا ـ صندوق بین‌المللی پول در گزارشی نرخ بیکاری در ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی را منفی ترسیم کرده و گفته است که این نرخ در سال ۲۰۱۵ میلادی، ۱۰ و هشت دهم درصد بوده است که در سال جاری میلادی به ۱۱ و سه دهم درصد می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از فردا، بر اساس این پیش‌بینی، میزان بیکاری در ایران در سال آینده میلادی،‌ ۱۱ و شش دهم درصد خواهد شد.

https://hra-news.org/fa/uncategorized/a-5051

وجود ۶۶۶ کلاس درس خطرآفرین در خاش

خبرگزاری هرانا ـ معاون پشتیبانی و اداری مالی آموزش و پرورش شهرستان خاش گفت که هم‌ اکنون ۳۵ مدرسه در شهرستان خاش فرسوده است که عمر بیشتر از ۳۷ سال را دارند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایسنا، محمد نبی کرد در همایش خیرین مدرسه‌ساز خاش اظهار کرد: “۱۴ مدرسه تنها در سطح شهر خاش به‌صورت دو شیفت فعالیت می‌کنند هم‌چنین پنج پروژه آموزشی خاش برای تکمیل شدن به تأمین اعتبار نیاز دارند.

https://hra-news.org/fa/uncategorized/a-5053

اعدام یک محکوم در زندان مرکزی بندرعباس

خبرگزاری هرانا ـ یک زندانی به اتهام “قتل”، روز چهارشنبه اول اردیبهشت ماه ۱۳۹۵، در زندان مرکزی بندر عباس به دار آویخته شد.

به گزار خبرگزاری هرانا به نقل از دادگستری استان بوشهر، زندانی با نام اختصاری «ه -م » ۳۱ ساله که در پنجم مرداد ماه سال ۱۳۹۰ به اتهام قتل همسایه خود به قصاص محکوم شده بود، پس از طی مراحل قانونی و تأیید رای صادره از سوی شعبه اول دادگاه کیفری استان هرمزگان مبنی بر قصاص، در شعبه چهارم دیوان عالی کشور، سرانجام روز چهارشنبه اول اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ با عدم رضایت ولی دم و خانواده مقتول به مرحله اجرا گذاشته شد.

https://hra-news.org/fa/execution/a-5050

رنج سفر، درد مهاجرت / تصویری

خبرگزاری هرانا ـ هامون،‌ قلب سیستان و بلوچستان، چندسالی است که خشک شده، زودتر از دریاچه ارومیه. در کمتر از یک دهه،‌ مرزهای شرقی ایران، با موج عظیم بیکاری به دلیل خشکی هامون مواجه شده که البته به مهاجرت از این منطقه رسیده است.

https://hra-news.org/fa/uncategorized/a-5049

مین، جان دختر ۱۰ ساله را گرفت

خبرگزاری هرانا ـ بخش‌دار‌ بستان، از مرگ دختری ۱۰ ساله در برخورد با مین در روستای قدرت‌آباد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایسنا، سیدقاسم موسوی اظهار کرد: “روز گذشته (سه‌شنبه) دختری ۱۰ ساله در اطراف روستای قدرت‌آباد (سابله) از توابع بخش‌داری بستان واقع در استان خوزستان، بر اثر انفجار مین، جان خود را از دست داد

https://hra-news.org/fa/uncategorized/a-5039

اعدام دو محکوم در زندان مرکزی مشهد

خبرگزاری هرانا ـ دو جوان که یکی از آنها با انگیزه سرقت و دیگری به خاطر سوء ظن، مرتکب قتل شده بودند، سپیده دم یکشنبه گذشته در زندان مرکزی مشهد به دار آویخته شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از خراسان، سال ۱۳۸۸ جسد مرد دامداری در یکی از روستاهای اطراف تربت حیدریه کشف شد که با ضربات چاقو به قتل رسیده بود.در پی وقوع این جنایت، تحقیقات ماموران انتظامی با صدور دستور قضایی برای شناسایی و دستگیری «دزدان قاتل» آغاز شد و پی گیری سرنخ های موجود ادامه یافت.

https://hra-news.org/fa/execution/a-5034

صدور حکم جلب برای ۲ کودک دیگر؛ قانون مجازات اسلامی ایراد دارد

خبرگزاری هرانا ـ مدیرعامل ستاد دیه شعبه لرستان گفت که برای پیشگیری از موارد مشابه نیازمند بازنگری در برخی مواد قانون جدید مجازات اسلامی هستیم.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایسنا، توکل شاکرمی اظهار کرد: “طی روزهای گذشته یک زوج جوان با مراجعه به ستاد دیه استان از صدور حکم جلب و مراجعه مامور برای زندانی کردن پسر ۵ ساله‌شان خبر دادند.

https://hra-news.org/fa/children/a-5016

قتل ۳ کودک در خیابان‌های شهر توسط کارتن خواب‌ها

خبرگزاری هرانا ـ عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت که سه کودک ۸ ،۴ و۵ ساله توسط کارتن‌خواب‌ها در خیابان‌های شهر به قتل رسیده‌اند.

https://hra-news.org/fa/children/a-5017

خبرگزاری هرانا – صبح امروز چهار زندانی با جرائم مربوط به مواد مخدر در زندان مرکزی ارومیه اعدام شدند

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح امروز چهار زندانی با نام های «منوچهر رازانی»، «احمد نمی»، «علیرضا ساربانی» و «عبدالحمید مرادی» در زندان ارومیه به دار آویخته شدند. اتهامات تمامی آنها مربوط به مواد مخدر بوده است.

https://hra-news.org/fa/execution/a-5021

حکم جلب برای کودک ۵ ساله

خبرگزاری هرانا ـ یک کودک ۵ ساله حین خاک بازی به چشم دوستش آسیب میزند و از این رو مشمول دیه و حکم جلب می شود، بر اساس ضعفی که در قانون جدید مجازات اسلامی وحود دارد پرداخت دیه و یا حتی اعلام عجز از پرداخت دیه تنها بعهده خود ضارب (کودک خردسال) گذاشته شده است، هرچند که با مداخله رئیس کل دادگستری از اجرای حکم این کودک جلوگیری شد.

https://hra-news.org/fa/children/a-4992

چهارصدو شصت روز بلاتکلیفی بازداشت شدگان نصیرآباد

خبرگزاری هرانا ـ بازداشت شدگان نصیر آباد با گذشت بیش از ۴۶۰ روز همچنان در بلاتکلیفی بسر می برند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمپین فعالین بلوچ، ۱۰ نفر از جوانان نصیرآباد که در ۱۴دی ۹۳ بازداشت شدند همچنان در بلاتکلیفی بسر می برند.

https://hra-news.org/fa/prisoners/a-4955

صدور یک حکم اعدام در دادگاه کیفری تهران

خبرگزاری هرانا ـ مردی که مدعی بود در کودکی قربانی تجاوزهای جنسی شده است خود به اتهام ربودن کودکان و نوجوانان و تجاوز به آنان پس از محاکمه در شعبه ۱۷ دادگاه کیفری استان تهران به اعدام محکوم شد.

https://hra-news.org/fa/execution/a-4944

سه زندانی در رشت اعدام شدند

خبرگزاری هرانا ـ یک زندانی به اتهام “جرائم مواد مخدر” و دو زندانی به اتهام “قتل”، صبح امروز در زندان مرکزی رشت به دار آویخته شدند.

https://hra-news.org/fa/execution/a-4943

کمال شریفی؛ هشت سال حبس بدون ملاقات با مشکلات جسمی

خبرگزاری هرانا – کمال شریفی، روزنامه نگار و فعال سیاسی تبعیدی در زندان میناب در شرایطی هشتمین سال زندان خود را می گذراند که از مرخصی محروم بوده و در تمام این سال ها تنها یک بار امکان ملاقات با پدر و مادر خود را داشته و دچار مشکلات حرکتی شده است.

https://hra-news.org/fa/prisoners/a-4940

بهداشت و سلامت سیستان و بلوچستان غرق در باتلاق خشکسالی / تصویری

خبرگزاری هرانا ـ مردم سیستان و بلوچستان تا ۱۷ سال پیش به این اندازه مشکل نداشتند آب که در هامون بود مردم هم کار داشتند هم از آب شیرین هامون استفاده می کردند. هوا مرطوب و گرد و خاک کم بود.

https://hra-news.org/fa/environment/a-4518

بازداشت تعداد زیادی از شهروندان عرب استان خوزستان

خبرگزاری هرانا – دست کم ۱۳ تن از شهروندان عرب در سالگرد اعتراضات فروردین ۸۴ اعراب اهواز دستگیر و یا احضار شده اند. از سرنوشت برخی از بازداشت شدگان اطلاعی در دست نیست.

https://hra-news.org/fa/ethnic-minorities/a-4925

افشین سهراب زاده با لبانی دوخته در پنجمین روز اعتصاب غذا

خبرگزاری هرانا – افشین سهراب زاده زندانی سیاسی بیمار و تبعیدی زندان میناب در اعتراض به عدم اعطای مرخصی پزشکی از ۲۳ فروردین با دوختن لبانش دست به اعتصاب غذا زده است.

https://hra-news.org/fa/prisoners/a-4916

اعدام یک زن در زندان کاشمر

خبرگزاری هرانا ـ یک زندانی زن بامداد امروز، با اتهام “جرائم مواد مخدر”، در زندان کاشمر به دار آویخته شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از شبکه حقوق بشر کردستان، یک منبع آگاه گفت: “بامداد روز جاری پنج شنبه ۲۶ فروردین ماه، حکم اعدام یک زن زندانی به نام ”آمنه رضائیان ”، در زندان کاشمر اجرای شده است.

https://hra-news.org/fa/execution/a-4902

دست‌کم هفت زندانی در زندان رجایی‌شهر اعدام شدند

خبرگزاری هرانا – صبح امروز حکم اعدام دست‌کم هفت محکوم به اعدام (قصاص) در زندان رجایی‌شهر کرج به اجرا درآمد. همچنان از سرنوشت یک زندانی دیگر اطلاعی در دست نیست.

https://hra-news.org/fa/execution/a-4851

قتل عام حیوانات باربر متعلق به کولبران اشنویه / گزارش تصویری

خبرگزاری هرانا – روز گذشته نیروهای مرزبانی وابسته به سپاه پاسداران تعدادی از کولبران اشنویه را در منطقه بازداشت نمودند و اسبها و قاطرهای متعلق به آنان را بله گلوله بستند.

https://hra-news.org/fa/uncategorized/a-4453

دادگستری استان گیلان؛ دو اعدام دیگر در رشت

خبرگزاری هرانا ـ بنا بر اعلام دادگستری استان گیلان، روز گذشته دو زندانی با اتهام “قتل” در زندان رشت اعدام شدند، رئیس دادگستری استان پیش تر شمار اعدام شدگان را سه نفر متهم جرایم مواد مخدر اعلام کرده بود، با این حساب تعداد اعدام شدگان روز گذشته رشت به ۵ نفر افزایش یافت.

https://hra-news.org/fa/execution/a-4791

علی‌رغم هشدار عفو بین الملل، رشید کوهی اعدام شد.

خبرگزاری هرانا – علی رغم هشدار و درخواست عفو بین الملل نسبت به توقف حکم اعدام رشید کوهی، این زندانی متهم جرایم مواد مخدر بدون حق تجدید نظر صبح امروز در زندان لاکان رشت به دار آویخته شد.

https://hra-news.org/fa/execution/a-4759

کهکیلویه و بویراحمد بیکارترین استان کشور

خبرگزاری هرانا ـ مطابق آمار جدید مرکز آمار استان کهکیلویه و بویراحمد با ۱۷.۷ درصد و استان آذربایجان شرقی با ۷.۳ درصد بیکارترین و پرکارترین استان های کشور بودند.

https://hra-news.org/fa/uncategorized/a-4717

عفو بین الملل؛ رکوردشکنی اعدام در دنیا در سال ٢٠١۵/ ایران در صدر آمار

خبرگزاری هرانا – سازمان عفو بین الملل طی گزارشی اعلام کرد سال ۲۰۱۵ بالاترین میزان اعدام در دنیا در ۲۵ سال گذشته بوده است و نام ایران در کنار پاکستان و عربستان به عنوان کشورهای دارای بالاترین آمار اعدام اعلام شده است.

https://hra-news.org/fa/execution/a-4704

صدور حکم اعدام برای یک کودک-مجرم در سنندج

خبرگزاری هرانا – با صدور حکم اعدام برای یک کودک مجرم دیگر در زندان سنندج، تعداد زندانیانی که به خاطر ارتکاب جرم در زمان نوجوانی در این زندان به اعدام محکوم شده اند به پنج نفر افزایش یافت.

https://hra-news.org/fa/children/a-4587

صدور چهار حکم اعدام در خراسان شمالی

خبرگزاری هرانا ـ رئیس کل دادگستری خراسان شمالی، از صدور حکم اعدام برای چهار متهم در شهر آشخانه خبر داد.

https://hra-news.org/fa/execution/a-4217

جمعا 29 مورد