تداوم وضعیت نگران کننده زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران

فرستنده : آقای امیر صابر پور

در این گزارش سعی بر این داریم تا موارد نقض حقوق بشر در ایران را طی هفته گذشته ذکر و بررسی نماییم، اگرچه این گزارش نمیتواند گویای تمامی جنایات رخ داده طی این مدت باشد، چرا که بسیاری از اخبار به دلیل منابع محدود و مشکلات گزارشگری در ایران، تحت پوشش قرار نمی گیرند و برخی نیز به دلایل امنیتی مدتها بعد افشا می شوند، اما سعی بر آن است تا بر اساس اخبار موجود و منتشر شده، گزارشی از نقض حقوق انسانی در ایران ارائه دهیم.

اعتصاب غذای زندانی سوری محبوس در زندان اوین
شنبه ۲۸ فروردین ماه، رمضان احمد کمال زندانی سوری محبوس در زندان اوین در اعتراض به عدم رسیدگی مسئولین زندان به مشکلات جسمی اش جهت درمان، دست به اعتصاب غذای نامحدود زد.
رمضان احمد کمال که از عفونت شدید مفصل دست و از کار افتادگی یکی از پاهایش رنج می برد، در پی عدم رسیدگی مسئولین زندان در خصوص درمان خود، جهت اعتراض به شرایط موجود اعتصاب غذا کرد. لازم به ذکر است که این زندانی سوری که در زندان اوین محبوس است در سال ٨٧ با شلیک ماموران مرزبانی ایران، از ناحیه شکم و ران آسیب دیده که بعد از گذشت سالها درمان نشده و گلوله ها بعد از گذشت هفت سال همچنان از بدن وی خارج نشده است، به همین دلیل زخمهای ایشان دچار عفونت شدید است و ماهیچه های وی نیز تحلیل رفته اند. اما مسئولین زندان از انجام هرگونه اقدامی جهت درمان وی ممانعت بعمل می آورند.
(منبع: تارنمای جمعیت حقوق بشر کُردستان)

اجرای حکم اعدام سه زندانی در رشت
شنبه ۲۸ فروردین ماه، سه زندانی محکوم به اعدام در زندان مرکزی رشت به دار آویخته شدند.
این سه زندانی که دو تن از آنها متهم به جرائم مواد مخدر بودند و دیگری به اتهام قتل در زندان مرکزی رشت به حکم اعدام محکوم گردیده بودند، در پی تایید حکمشان و با حضور مقامات رسمی در محل زندان اعدام شدند و اجساد آنها پس از اجرای حکم به سردخانه منتقل گردید.
(منبع: پایگاه خبری روژ کُرد)

محرومیت یک زندانی سیاسی از حق مرخصی و درمان
شنبه ۲۸ فروردین ماه، غلامرضا حسینی زندانی سیاسی زندان اوین در حالی که ششمین سال حبس خود را می گذراند از حق مرخصی و درمان محروم شد.
مسئولین زندان اوین در حالی از اعزام ایشان به مرخصی درمانی خودداری می کنند که برای وی حکم عدم تحمل کیفر صادر شده و به سبب درد و مشکل مفاصل در ناحیه پا نیاز به پزشک متخصص دارد. اما این در حالی ست که مسئولین زندان از اعزام وی به بیمارستان و مرخصی درمانی ممانعت بعمل می آورند. لازم به ذکر است که حسینی در آبان ماه ۸۹ هنگامی که به قصد سفری کاری به فرودگاه رفته بود دستگیر شده و پس از سه ماه بازجویی و شکنجه در انفرادی به اتهام “همکاری با دول متخاصم” محکوم و به زندان اوین منتقل شد.
(منبع: خبرگزاری هرانا)

بلاتکلیفی دستگیر شدگان نصیر آباد پس از یک سال و چهار ماه
بر اساس گزارشهای رسیده در روز شنبه ۲۸ فروردین ماه، ده نفر از جوانان نصیر آباد که در دی ماه سال ۹۳ دستگیر شده بودند، همچنان بلاتکلیف هستند.
ماموران امنیتی به این ده نفر اتهام ترور ماموران نیروی انتظامی و بسیج را نسبت داده اند، در حالی که به گفته آنها این اتهامات بر اساس اعترافات دیکته شده اجباری به آنها منسوب شده که تحت شکنجه از آنان اخذ شده است. گفتنی ست که خانواده این زندانیان در نامه های متعدد به مسئولین نظام و مجامع حقوق خواهان بررسی تناقض پرونده آنها شده اند ولی تا کنون پاسخی دریافت نکرده اند.
(منبع: سنی نیوز)

عدم پذیرش وکیل سیامک نمازی از سوی دادگستری تهران
شنبه ۲۸ فروردین ماه، علیزاده طباطبایی وکیل سیامک نمازی اعلام داشت که دادگستری استان تهران به ایشان اجازه کار در خصوص پرونده موکلش را نمی دهد.
طباطبایی در این خصوص اظهار داشت: «دادگستری استان تهران با استناد به تبصره ماده ۴۸ آیین دادرسی کیفری که در آن ذکر شده متهمان در مرحله تحقیقات مقدماتی نیازی به وکیل ندارند، وکالت بنده را در این پرونده نپذیرفته اند». وی همچنین اذعان داشت: «تنها وکلایی می توانند به این پرونده دسترسی پیدا کنند که به تایید رئیس قوه قضاییه رسیده باشند، اما تا کنون هیچ وکیلی مورد تایید قرار نگرفته است».
(منبع: باشگاه خبرنگاران جوان)

اعتصاب غذای سعید پور حیدر زندانی سیاسی محبوس در زندان رجائی شهر
شنبه ۲۸ فروردین ماه، سعید پور حیدر زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر با دوختن لبهای خود دست به اعتصاب غذا زد.
پور حیدر در اعتراض به عدم رسیدگی مسئولین قضایی به پرونده اش و نیز ممانعت از انتقال وی به زندان اوین دست به اعتصاب غذا و دوختن لبهای خود زده است تا ضمن اعتراض به حقوق نقض شده اش خواهان رسیدگی مسئولین به پرونده خود باشد. لازم به ذکر است که ایشان در سال ۸۸ دستگیر و به اتهام “اجتماع و تبانی با هدف ارتکاب جرائم علیه امنیت کشور” به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد.
(منبع: تارنگار حقوق بشر ایران)

اجرای حکم اعدام هفت زندانی در بیرجند
بر اساس گزارشهای رسیده در روز یکشنبه ۲۹ فروردین ماه، هفت زندانی با جرائم مربوط به مواد مخدر در زندان مرکزی بیرجند اعدام شدند.
این هفت زندانی که دو تن از آنان زن بودند با اتهامات مربوط به مواد مخدر در زندان مرکزی بیرجند اعدام شدند و تنها هویت دو تن از آنها احراز شده است که بدین قرار می باشد: “محمد نیازی” اهل استان گلستان و “محب رحمتی”. لازم به ذکر است که رسانه های دولتی و نهادهای ذیربط در خصوص این اعدامها هیچگونه اطلاع رسانی نکرده اند.
(منبع: خبرگزاری هرانا)

ممانعت مسئولین زندان میناب از درمان افشین سهراب زاده
یکشنبه ۲۹ فروردین ماه، مسئولین زندان میناب و مقامات قضایی و امنیتی این استان از درمان افشین سهراب زاده ممانعت بعمل آوردند.
سهراب زاده زندانی کُرد زندان مرکزی میناب که مبتلا به سرطان روده و خونریزی داخلی است به دلیل مخالفت مسئولین زندان با درمان وی، جهت اعتراض به این رویکرد مسئولین و ضمن دوختن لبهایش اعلام اعتصاب غذا کرده است. لازم به ذکر است که مادر ایشان در این خصوص اظهار داشته اند: «حدود دو سال است که هر روز ما را از دادستانی کامیاران به سنندج و از آنجا به میناب و دوباره به کامیاران می فرستند که با مرخصی و درمان پسرم موافقت کنند، اما تا کنون چنین اتفاقی نیفتاده است».
(منبع: کمپین دفاع از فعالین سیاسی و مدنی)

اخراج یک دانشجوی بهایی از دانشگاه کاشان
یکشنبه ۲۹ فروردین ماه، سارا شکیب دانشجوی رشته آمار و کاربردها در دانشگاه کاشان، به علت اعتقاد به دین بهاییت اخراج شد.
این شهروند بهایی در خصوص اخراج خود از دانشگاه اظهار داشت: «مسئول رفاه دانشجویی گفت نهاد رهبری متوجه شده است که شما بهایی هستید و برای اینکه ریاست دانشگاه نفهمد و از حق تحصیل محروم نشوید به دانشگاه اصفهان درخواست انتقالی بدهید. اما دانشگاه اصفهان نیز ضمن تاکید بر نداشتن حق تحصیل شهروندان بهایی مانع از ثبت نام من شد».
(منبع: تارنگار سازمان حقوق بشر ایران)

انتقال چهار زندانی به انفرادی جهت اجرای حکم اعدام
دوشنبه ۳۰ فروردین ماه، چهار زندانی محکوم به اعدام جهت اجرای حکم خود به انفرادی زندان ارومیه منتقل شدند.
اسامی سه تن از این زندانیان که با اتهامات مربوط به مواد مخدر محکوم به اعدام شده اند عبارت است از «علیرضا ساربان، مجید و احمد». شایان ذکر است که مسئولین و ارگانهای رسمی قوه قضائیه تاکنون در خصوص پرونده این زندانیان اطلاع رسانی نکرده اند.
(منبع: خبرگزاری هرانا)

شکستن پای یک زندانی توسط مسئول حفاظت زندان مرکزی زابل
دوشنبه ۳۰ فروردین ماه، حسن نجفی زندانی جانباز جنگ و مجروح شیمیایی توسط مسئول حفاظت زندان مرکزی زابل مورد حمله قرار گرفته و پایش شکسته شد.
نجفی که پنجاه سال سن دارد و به خاطر مسائل مالی در زندان زابل است، جانباز جنگی شیمیایی ست که تنها یک پا دارد که به دلیل عدم انجام ورزش صبحگاهی در زندان، توسط مسئول حفاظت زندان مرکزی زابل مورد حمله قرار گرفته و پایش شکسته شد. یک منبع مطلع در این خصوص اظهار داشت: «روز دوشنبه ۳۰ فرودین در ورزش صبحگاهی در زندان مرکزی زابل، آقای نجفی در صف ایستاده بوده و حرکتی انجام نمی داده و ورزش نمی کرده چون پایی ندارد که ورزش کند. آقای رضایی مسئول حفاظت اطلاعات زندان زابل وی را در این حالت می بیند و می گوید چرا ورزش نمی کنی و وی در پاسخ می گوید من مجروح جنگی هستم. آقای رضایی با لگد میزند زیر تنها پای سالم این جانباز و ایشان به زمین می افتد و تنها پایش می شکند و به استخوان لگنش نیز صدمه وارد می شود».
(منبع: خبرگزاری هرانا)

کنترل نامحسوس شهروندان تهرانی توسط نیروهای لباس شخصی
دوشنبه ۳۰ فروردین ماه، در ادامه فشارهای اجتماعی و سخت گیری بر شهروندان، مقام ارشد انتظامی تهران از شروع به کار گشت های جدید در پایتخت خبر داد.
در ادامه فشارهای اجتماعی و سخت گیری بر شهروندان ایران، به ویژه زنان و جوانان، مقام ارشد انتظامی تهران از شروع به کار گشت های جدید در پایتخت خبر داد. پاسدار حسین ساجدی نیا رئیس پلیس نیروی انتظامی تهران اعلام کرد که مجموعه جدید “گشت نامحسوس پلیس امنیت اخلاقی” در سطوح میادین، مجتمع های تجاری، خیابانها و بزرگراه ها، موظف به بررسی و کنترل اشخاص به صورت نامحسوس و در قالب لباس شخصی هستند تا در صورت تخطی افراد از “شرعیات اسلامی” تعیین شده در چهارچوب قوانین ایران، مورد مجازات قرار گیرند.
(منبع: پایگاه خبری انتخاب)

بازداشت دو شهروند کُرد در شهرستان مریوان
سه شنبه ۳۱ فروردین ماه، سازمان اطلاعات شهرستان مریوان دو شهروند کُرد را در این شهر بازداشت کرد.
زانیار مینویی و هادی فریقی نام دو شهروند کُردی ست که توسط ماموران امنیتی اطلاعات مریوان بازداشت شده اند. شایان ذکر است که با وجود پی گیری خانواده این دو زندانی هنوز از وضعیت آنها اطلاعی در دست نیست.
(منبع: خبرگزاری کُردپا)

اعدام چهار زندانی محبوس در زندان ارومیه
سه شنبه ۳۱ فروردین ماه، چهار زندانی متهم به اعدام که مرتبط با جرائم مواد مخدر بودند، در زندان مرکزی ارومیه به دار آویخته شدند.
این زندانیان که روز پیش از اعدام جهت اجرای حکم به انفرادی منتقل شده بودند، سحرگاه روز سه شنبه اعدام شدند. اسامی اعدام شدگان عبارت است از: «منوچهر رازانی، احمد نمی، علیرضا ساربانی و عبدالمجید مرادی» که هر چهار نفر با اتهامات مربوط به جرائم مواد مخدر اعدام شدند.
(منبع: تارنگار حقوق بشر در ایران)

صدور حکم اعدام برای دو متهم به سرقت
سه شنبه ۳۱ فروردین ماه، فرمانده پلیس استان البرز از صدور حکم اعدام برای دو متهم به سرقت از یک طلا فروشی خبر داد.
سردار کامرانی در این خصوص اظهار داشت: «این دو متهم در بیستم اردیبهشت سال گذشته اقدام به سرقت از یک طلا فروشی کرده بودند که در پی فرار از دست پلیس و در جریان تعقیب و گریز و درگیری مسلحانه موجب کشته شدن ستوان یکم جواد مرادی شدند که به همین دلیل به زودی پای چوبه دار می روند». گفتنی ست که وی اطلاعی از محل نگهداری و جزئیات بیشتر در خصوص این پرونده ارائه نکرده است.
(منبع: خبرگزاری مهر)

ایران صد و شصت و نهمین کشور در لیست مربوط به آزادی رسانه ها
چهارشنبه ۱ اردیبهشت ماه، سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام داشت که ایران در رتبه بندی در خصوص آزادی رسانه ها در رتبه ۱۶۹ و در قعر جدول قرار دارد.
در این گزارش آمده است: « بیش از ۳۴ روزنامه نگار حرفه ای و غیر حرفه ای در ایران به دلیل فعالیت رسانه ای همچنان زندانی هستند و این کشور یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه ای است. بسیاری از روزنامه نگاران زندانی بیمار اما از حق درمان محرم شده اند. از مرداد ماه ۱۳۹۲ و آغاز دوره ریاست جمهوری حسن روحانی نزدیک به ۵۰ روزنامه نگار و شهروند وب نگار بازداشت شده اند و بسیاری از آنها به حبس های سنگین محکوم شده اند. مسوولیت ازداشت ها را اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر عهده داشته است. دست کم یازده رسانه سانسور و توقیف شده است. آخرین انتخابات مجلس شورای اسلامی با بازداشت روزنامه نگاران در فضایی هراس افکنانه برگزار شد».
(منبع: تارنمای گزارشگران بدون مرز)

بیانیه اعتراضی اقتصاد دانان برجسته جهان در خصوص آزار بهاییان در ایران
چهارشنبه ۱ اردیبهشت ماه، پنجاه و چهار تن از تجار و اقتصاد دانان برجسته جهان طی انتشار بیانیه ای خطاب به علی خامنه ای به آزار و تبعیض علیه شهروندان بهایی ایران اعتراض کردند.
در این بیانیه نسبت به وضعیت بهاییان ایران ابراز نگرانی شده و از علی خامنه ای رهبر ایران خواسته شده است تا به آزار و تبعیض علیه صاحبان کسب و کار بهایی در ایران پایان دهد. همچنین در این بیانیه آمده است: « آقای آیت الله، ما به عنوان رهبران تجاری و اقتصاد دانان، عمیقا در مورد آزار و تبعیض روز افزون علیه صاحبان کسب بهایی در ایران نگرانیم. از دیدگاه ما سیل اخیر تعطیلی مکانهای کسب و کار توسط مقامات ایرانی نه تنها ناقض آزادی دین و حقوق بشر است، بلکه نوعی بی حرمتی نسبت به آزادی کسب و کار است».
(منبع: خبرگزاری هرانا)

صدور حکم شش سال حبس برای علی حسین پناهی
چهارشنبه ۱ اردیبهشت ماه، دادگاه تجدید نظر استان کُردستان برای علی حسین پناهی حکم شش سال حبس صادر کرد.
این معلم دهگلانی که در شهریور ماه ۹۴ از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و در دادگاه سنندج مورد محاکمه قرار گرفته بود، به اتهام “توهین به رهبر جمهوری اسلامی” و “ارتباط با یکی از احزاب کُرد مخالف حکومت” به تحمل شش سال و یک روز زندان محکوم گردید.
(منبع: کانون دفاع از حقوق بشر کُردستان)

پلمپ ۱۶ واحد صنفی شهروندان بهایی در قائم شهر
چهارشنبه ۱ اردیبهشت ماه، مامورین اداره اماکن قائم شهر ۱۶ مغازه متعلق به شهروندان بهایی را پلمپ کردند.
مامورین اداره اماکن ضمن مراجعه به محل کسب این شهروندان بهایی اظهار داشتند که به دلیل تعطیلی این مغازه ها که به مناسبت تعطیلی مذهبی آنها بسته بود، آنها را پلمپ کرده اند. لازم به ذکر است که طی هفته گذشته هم در پی مراجعت یکی از شهروندان بهایی قائم شهر به اداره اماکن این شهر، به وی گفته شده است که «بنا به دستور العملی که از مقامات مافوق به ایشان رسیده است، چنانچه بهاییان این شهر در اول اردیبهشت (مصادف با یک مناسبت مذهبی بهاییان) واحد صنفی خود را تعطیل کنند٬ مامورین اداره اماکن موظف اند مغازه بهاییان این شهر را پلمپ نمایند».
(منبع: خبرگزاری هرانا)

اعدام یک زندانی در زندان بندر عباس
چهارشنبه ۱ اردیبهشت ماه، یک زندانی متهم به قتل در زندان مرکزی بندر عباس اعدام شد.
این زندانی که در مرداد ماه ۹۰ به اتهام قتل همسایه خود محکوم به اعدام شده بود، پس از طی مراحل قانونی و تایید رای صادر شده از سوی شعبه یک دادگاه کیفری استان هرمزگان، در زندان مرکزی بندر عباس به دار آویخته شد.
(منبع: خبرگزاری هرانا)

پلمپ دو واحد صنفی شهروندان بهایی در بابل
چهارشنبه ۱ اردیبهشت ماه، مامورین اداره اماکن دو واحد صنفی متعلق به شهروندان بهایی شهر بابل را پلمپ کردند.
پلمپ این دو واحد صنفی به دلیل تعطیلی این دو مغازه که به جهت تعطیلی آنها در یکی از مناسبات مذهبی بهاییان صورت گرفته، انجام شده است. این در حالی است که بر اساس بند “ب” ماده ۲۸ قانون نظام صنفی، صاحبان واحد صنفی می توانند تا پانزده روز به اختیار خود واحد صنفی خود را بدون اطلاع به مراجع ذیربط تعطیل نمایند.
(منبع: خبرگزاری هرانا)

هشدار سازمان دیدبان حقوق بشر نسبت به وضعیت جسمی امید کوکبی
پنجشنبه ۲ اردیبهشت ماه، مدیر بخش خاور میانه دیدبان حقوق بشر طی انتشار بیانیه ای نسبت به وضعیت امید کوکبی اظهار نگرانی کرده و خواهان دسترسی وی به امکانات درمانی شد.
سارا لی ویتسون مدیر بخش خاورمیانه دیدبان حقوق بشر در این خصوص اظهار داشت: «ممانعت از دسترسی یک زندانی به مراقبت های پزشکی ضروری هم غیرقانونی است و هم بی رحمانه. مقام های ایرانی باید اطمینان حاصل کنند که امید کوکبی به مراقبت پزشکی مناسب دسترسی داشته باشد، مراقبتی که در مورد او احتمالا خارج از زندان ممکن است. ایران در تامین امکانات درمانی برای زندانیان به خصوص برای زندانیان سیاسی، سابقه نامطلوبی دارد».
(منبع: خبرگزاری هرانا)

درخواست فدراسیون بین المللی جوامع حقوق بشر جهت رسیدگی به وضعیت زندانیان در ایران
جمعه ۳ اردیبهشت ماه، فدراسیون بین المللی جوامع حقوق بشر طی ارسال نامه ای به زید رعد الحسین خواستار رسیدگی به وضعیت زندانیان عقیدتی در ایران شد.
در این نامه که به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل فرستاده شده و در آن خواسته شده تا به وضعیت وخیم زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران رسیدگی شود، آمده است: «تاسف بار است که دولت مردان جمهوری اسلامی ایران پیوسته از رعایت تعهدات بین المللی تصریح شده در مقررات سازمان ملل و حتا مقررات خود، به ویژه در مورد فراهم کردن امکان دسترسی زندانیان عقیدتی به مداوای مناسب و منظم پزشکی، سر باز زده اند. همچنان که ملاحظه می کنید، قصور این دولت مردان از ارائه مراقبت پزشکی و بهداشتی مناسب به زندانیان سیاسی بیمار حتا در داخل زندان ها و در بهداری زندان ها با سیاست ایشان در محروم کردن روشمند زندانیان سیاسی از بسیاری حقوق دیگر سازگار است. این قصور ممکن است رویه ای روشمند برای ترساندن فعالان منتقد رژیم در جامعه مدنی و احتمالا معادل جنایت٬ شکنجه، مجازات و بدرفتاری غیرانسانی باشد».
(منبع: خبرگزاری هرانا)

وضعیت غیر انسانی زندانیان تراجنسیتی در زندان اوین
بر اساس گزارشهای رسیده در روز جمعه ۳ اردیبهشت ماه، وضعیت زندانیان تراجنسیتی در زندان اوین بسیار وخیم و غیر انسانی است.
این زندانیان در شرایطی غیر انسانی و گاها برای گذراندن حبس های چند ساله بدون تلفن، هواخوری و حتا فروشگاه در وضعیتی شبیه سلول انفرادی در فاز یک طبقه دویست و چهل زندان اوین نگهداری می شوند. به گفته یک شاهد عینی: «این زندانیان نه هواخوری دارند و نه تلفن، فروشگاه نیز ندارند فقط باید غذای نامرغوب زندان را بخورند. این زندانیان در محاکم قضایی و نزد مسئولان زندان شاهد رفتارهای توهین آمیز هستند. بعضی از آنان به حبس های چندین ساله محکوم و در چنین شرایط غیرانسانی با روحیات بسیار لطیف نگهداری می شوند. حدودا ۱۰ الی ۱۲ نفر میانگین جمعیت این بخش است و در فصل های مختلف کم و زیاد می شوند که آنان را مانند کسانی که بیماری مسری دارند قرنطینه کرده اند، حتی عمده زندانیان چیزی در مورد آنان نمی دانند. ترنس ها در شرایطی مجبورند محیط انفرادی و بسته را تحمل کنند که در حقوق انسانی با سایر زندانیان که شرایط بسیار بهتری دارند برابرند».
(منبع: خبرگزاری هرانا)