واکنش ها به جایزه شهاب حسینی؛ از موشک شهاب ۳ تا سخنرانی در حضور خامنه ای

اعطای جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره کن به شهاب حسینی با واکنش های جالبی در ایران همراه شده است. 

شهاب حسینی , بیوگرافی شهاب حسینی , عکس شهاب حسینی

او به خاطر بازی در فیلم فروشنده ساخته اصغر فرهادی برنده این فیلم شده است. برخی کاربران حزب اللهی که دل خوشی از اصغر فرهادی ندارند، به نوشتن یادداشت های کوتاه و توییت علیه او مشغول هستند ولی در عین حال به شهاب حسینی تبریک می گویند. 

فرستنده : آقای علی تبریزی

به نوشته یک فعال گوگل پلاس حامی احمدی نژاد، ماموریت اصغر فرهادی، «جهانی شدن بازیگران ایرانی» برای تغییر روش زندگی آنها و اثرگذاری روی افکار عمومی است.
کاربر دیگری که به شهاب حسینی تبریک گفته است، اصغر فرهادی را مصداق یک شبه روشنفکر ایرانی دانسته که به «ارتجاع عربی» پناه برده و « از کثیف ترین سیستم فرهنگی که پایگاه عملیاتی آمریکا و مباشر امنیتی اسراییل در منطقه است اعانه گرفته تا برای ایران افتخار بیافریند.» اشاره او به موسسه قطری دوحه است که یکی از سرمایه گذاران فیلم فروشنده بوده است.

یک روحانی تندرو در توییتی شهاب حسینی را با موشک شهاب ۳ مقایسه کرده است و گفته است هر دو شهاب افتخار ایران هستند. یک کاربر دیگر هم آرزو کرده استشهاب حسینی جایزه اش را به نهادهای مذهبی یا دفتر رهبر جمهوری اسلامی اهدا کند.

برخی فعالان رسانه ای و سیاسی با انتشار عکس لحظه اهدای جایزه به شهاب حسینی به ترس موجود درباره دست دادن او با بازیگر زن اشاره کرده و یا به کنایه و شوخی از فرانسوی ها تشکر کرده اند که با برنامه ریزی دقیق مانع دست دادن سینماگران ایرانی با مجریان زن شده و این را مصداق نفوذ ایران در غرب توصیف کرده اند.

از سوی دیگر، برخی منتقدان حکومت کلیپ سخنرانی شهاب حسینی در سال ۸۹ که در جلسه ای با حضور علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایراد شده را منتشر و او را یک چهره نزدیک به حکومت توصیف کرده اند. یک فعال سیاسی هم ابراز نگرانی کرده که ممکن است شهاب حسینی جایزه اش را به نیروهای ایرانی در سوریه موسوم به مدافعان حرم اعطا کند. کنایه او به عبدالله ویسی، سرمربی تیم استقلال خوزستان باز می گردد که به طور نمادین جام قهرمانی اش در لیگ فوتبال امسال را به «شهدای مدافع حرم» تقدیم کرد.

بسیاری از کاربران هم از اینکه صداوسیمای حکومت ایران به فستیوال کن توجه خاصی نکرده و خیلی کوتاه به خبر برنده شدن فرهادی و حسینی اشاره کرده، انتقاد کرده اند. یک فعال رسانه ای در توییتر نوشته اگر فرهادی و حسینی به جای «جایزه شون رو فقط به رهبر انقلاب تقدیم می کردن، بلافاصله صداوسیما برنامه هاشو قطع می کرد و خبر می رفت روی آنتن.» این دو سینماگر ایرانی در هنگام دریافت جایزه، جوایز خودشان را به مردم ایران تقدیم کردند. یک کاربر دیگر در توییتر با اشاره به همین موضوع نوشته است «یکی میشه شهاب حسینی با اهدای معتبرترین جایزه ش به مردمش محبوب تر میشه، یکی میشه [حسین] رضازاده [قهرمان وزنه برداری]‌ با اهدای جایزه ش به رهبرش منفورتر میشه.»

این دو سینماگر هنوز به ایران بازنگشته اند، بازار تحلیل و کامنت و کنایه تا روزها پس از بازگشت شان در فضای مجازی داغ است، با طعم سیاست.