گزارش نقض حقوق پیروان ادیان در خردادماه 1395

گزارش‪ نقض حقوق پیروان ادیان خرداد ۱۳۹۵

تهیه و تنظیم: كاويانی

گردآوری داده: مصطفی خداکرمی، حمیدرضا تقی پور دهقان تبریزی

ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر:

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

ماده ۱۹ اعلامیه حقوق بشر:

 هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون [نگرانی] از مداخله [و مزاحمت]، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق اقلیت‌های دینی در ایران تا پایان خرداد ماه ۱۳۹۵ شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

در چنین شرایطی بدیهی است مدافعان حقوق بشر علیرغم دشواری بسیار، تنها می‌توانند حجم بسیار اندکی از نقض گسترده حقوق بشر در ایران را دیده‌بانی کرده و یا امکان تحقیق و مستند کردن در رابطه با گزارش‌های سایر گروه‌ها و رسانه‌ها را بیابند.

فشار بر اقلیت‌های دینی همچنان ادامه دارد :

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه اقلیت‌های دینی در ایران است. در ایران اقلیت‌ها دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت اقلیت‌های قومی عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشیها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزرش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، در تازه‌ترین گزارش خود که در اکتبر 2015، مطابق با قطعنامۀ ۲۱/۲۸ شورای حقوق بشر به هفتادمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در اکتبر ۲۰۱۵ ارائه گردید، متذکر شد که در بررسی دوره‌ای جهانی ایران٬ دولت 10 توصیه از 20 توصیه ای که درنتیجه بررسی دوره ای جهانی سال 2010 ایران در مورد رفتاربا اقلیتهای مذهبی به کشور ارائه شده بود را پذیرفت که بیشتر آنها ظاهرأ هنوز انجام نشده است  دولت 8 توصیه از 36 توصیه های مربوط به آزادی مذاهب را نیز بررسی دوره ای جهانی خود در مارس 2015 پذیرفت. همچنین وی یادآور شد که قانون اساسی ایران مدارس فقهی غیر شیعه را به رسمیت می شناسد، وهمچنین ادیان زرتشتی ، یهودیت و مسیحیت را بعنوان مذاهب اقلیت به رسمیت می شناسد . تحت قانون ، پیروان این ادیان آزاد هستند تا مناسک و مراسم مذهبی خود را به جا بیاورند ، به امور شخصی خود بپردازند وبر اساس اصول دین خود، به آموزش مذهبی بپردازند. اما گزارش ها نشان می دهد که اعضای این ادیان ، از جمله مسیحیان و به ویژه مسیحیانی که سابقأ مسلمان بوده اند، همچنان با محدودیت های شدید روبرو هستند. پیروان ادیانی که به رسمیت شناخته نشده اند، مانند آیین بهایی، با محدویتهای شدید و تبعیض روبرو هستند و طبق گزارش ها برای انجام مسالمت آمیز باورهای دینی خود مورد پیگرد قضایی قرار می گیرند.

 

اهل سنت

اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده‌خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

مراعات حقوق قانونی اهل سنت، خواسته همه اهل سنت است. شیعه و سنی ایرانی هستند. ایران نه‌فقط متعلق به شیعه است و نه‌تنها متعلق به سنی است، لذا نباید حقوق این دو گروه در کشور متفاوت باشد.

رژيم ايران طبق برنامه‌ای كه جديداً آن را طراحي كرده می‌خواهد آمار زندانيان اهل سنت در زندان رجايي شهر را كاهش دهد، بدون اينكه آن‌ها را آزاد كند، تعداد زيادي از زندانيان اهل سنت را به زندان‌های مختلف انتقال داده كه غالباً به شهرهاي خودشان فرستاده نشدند‪.

آگاهان به مسائل اهل سنت در ایران معتقدند که اهل سنت بدترین دوران پس از انقلاب ۱۳۵۷ را پشت سر می‌گذارند. آن‌ها همچنین هشدار می‌دهند که ادامه روند کنونی وحدت شیعه و سنی» در کشور را به مخاطره خواهد انداخت.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و به‌صورت مدام  از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

ماده ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. بااین‌حال در کنار سایر اقلیت‌های دینی در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از سه دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علی‌رغم این‌که مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و به‌جا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

اهل سنت با مجموعه‌ای از این فشارها از قبیل ایجاد شورای برنادییزی مدارس علوم دینی اهل سنت، ممنوع التدریس کردن اساتید علوم دینی اهل سنت، محرومیت دانشجویان اهل سنت از تحصیل و ممنوع‌الخروج کردن بسیاری از دانشجویان اهل سنت که در مدارس دینی خارج کشور تحصیل می‌کنند و ممانعت از برگزاری نماز جماعت در اعیاد اسلامی برای اهل سنت ایران، مواجه هستند،به‌خصوص در شهر تهران گفته می‌شود بیش از یک‌میلیون سنی در آن زندگی می‌کنند اما از حق ساختن مسجد و برگزاری مراسم و اعیاد خود محروم هستند.

در این ماه:

به گزارش خبرگزاری هرانا طی هفته های گذشته مولوی عبدالغنی شاهوزهی ۷۵ ساله  از علمای شناخته شده اهل سنت  در سیستان و بلوچستان و امام جماعت مسجد  جامع حضرت ابراهیم  واقع در آخر خیابان کشاورز زاهدان حداقل ۳ بار به اداره اطلاعات زاهدان احضار شده است و هر بار بیش از ۵ ساعت مورد بازجویی و تهدید به بازداشت  قرار گرفته است. او آخرین بار ۱۳ خرداد ماه به اداره اطلاعات فرا خوانده شد و در حدود ۵ ساعت مورد بازجویی و تهدید قرارگرفت و از برگزاری نماز جماعت ونماز جمعه هفته گذشته منع شده است .او در حال حاضر تقریبا در حبس خانگی قرار گرفته است و اتومبیل های  ماموران وزارت اطلاعات دائم حول منزل وی و مسجدی که در آن نماز جماعت اقامه می کند گشت می زنند و تمامی شواهد حاکی از آن است که قصد دستگیری او را دارند .

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمپین فعالین بلوچ، احمد حسین زاده شهروند سنی مذهب ساکن بانه در مسیر زاهدان، نصرت آباد اتاقک توسط ماموران اداره اطلاعات به دلایل نامعلومی بازداشت شد. بنابر گزارش منابع مطلع نامبرده بخاطر اشتغال در حرفه “خدمات دوربین های مدار بسته” به استان سیستان و بلوچستان و مشخصا به سمت سراوان در حرکت بوده است .

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، علی و فاروق ماوت، دو برادر فعال سنی‌مذهب در منزل شخصی‌ خود در شهر بوکان در تاریخ ۱۰ خردادماه توسط ماموران امنیتی توام با ضرب‌وشتم بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شدند.گزارش می‌شود حدود یک هفته پیش، شش جوان سنی‌مذهب به نامهای ﻣمختار ابراهیمی ، ارسلان بشارت ، یوسف احمدیان ، یوسف زودی ، خالد اک و یونس زودی در شهر مهاباد با همین روش بازداشت شده اند. لازم به ذکر است در میان بازداشت شدگان مورد اشاره، علی ماوت پیش از این سه سال زندان را به دلیل فعالیت های مذهبی خود متحمل شده بود.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از کمپین فعالین بلوچ، مولوی قاسم قنبرزهی مدرس مکتب قرآن دامن ایرانشهر بازداشت شد. مأموران امنیتی سحرگاه روز گذشته سه شنبه ۲۸ اردیبهشت با ۱۲ خودرو به منزل این روحانی یورش برده و بدون ارائه حکم قضایی به وی دست بند زده و او را بازداشت کردند.  یک منبع مطلع از نزدیکان این روحانی اهل سنت: “نیروهای امنیتی به اتاق خواب این روحانی یورش برده و اجازه عوض کردن لباس را به نامبرده نداده و او را با لباس خواب و زیرپوش بازداشت کردند.” وی افزود: “مأموران همچنین لباس و برخی از وسایل منزل مولوی قنبرزهی را با خود برده اند .

رجانیوز خبرگزاری وابسته به تندروها در ایران در خبری از مولوی عبدالحمید با عنوان عامل سعودی ها نام برد! این درحالی است که مولوی عبدالحمید همواره بر اتحاد میان شیعه و سنی تاکید داشته است و در برهه های حساس نقش مهمی در حل بحران های مناطق محروم سیستان و بلوچستان بازی کرده است.

 

در این ماه و در ادامه روند ستیز با اهل سنت، حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید:

گزارش آماری
شکنجه ، یورش، توهین ، تهدید ۱مورد
بازداشت و بیخبری ۳ مورد
احضار و بازجوئی ۱ مورد

 

بهاییان

ایران، کشوری که در آن بهاییان یکی از بزرگ‌ترین اقلیت مذهبی را تشکیل می‌دهند، آئین بهایی هنوز یک «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. بااین‌حال رژیم دینی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به‌طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه میگردند و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرارگرفته‌اند. از جمله اخراج‌شدگان سال گذشته می‌توان از شمیس پورشاهرضایی، دانشجوی رشته نمایش نام برد که با وجود کسب رتبه ۱۳۸ آزمون سراسری و رتبه ۱۰ آزمون عملی، به دلیل اعتقادات مذهبی از ادامه تحصیل در دانشگاه بازماند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به‌طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند. کمیسیون بین‌المللی آزادی مذاهب آمریکا گزارش داده که کودکان بهایی به همراه مادرانشان زندانی می‌شوند. آن‌ها از دانشگاه، تأسیس مدرسه و تأسیس عبادتگاه منع هستند. مقامات ازدواج آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند و رسانه‌های ایران بهاییان را پلید می‌شمارد. وقتی بهاییان می‌میرند خویشان آن‌ها نمی‌توانند وارث آن‌ها باشند و با گرفتن گواهی فوت مشکل‌دارند و اغلب شاهد خراب کردن قبر‌هایشان هستند، که این کار نه‌تنها توسط خرابکاران، بلکه توسط خود دولت نیز انجام می‌شود. در شرایطی که امید می‌رفت باروی کار آمدن دولت جدید که نام تدبیر و امید بر خود نهاده ، وضعیت حقوق بشر در ایران بهبود یابد و اکثر زندانیان سیاسی و عقیدتی از زندان رهایی یابند، باگذشت زمان وضعیت حقوق شهروندی بدتر شده و دور جدیدی از بازداشت‌ها و دستگیری‌ها آغازشده است. هر روزخبری از دستگیری یک فعال سیاسی، عضوی از اعضای جنبش دانشجویی یا کارگری، روزنامه‌نگار یا کنشگر اجتماعی منتشر میشود یا سایت خبری و رسانه‌ای توقیف و تعطیل میشود. انتظار می‌رفت در شرایط حاکمیت دولت حسن روحانی فضای زندان‌ها و وضعیت زندانیان عقیدتی – سیاسی دچار تحول شود و بسیاری از زندانیان دربند و در حصر آزاد شوند و تمام اصول قانون اساسی بلااستثناء اجراشده و همان‌گونه که رئیس‌جمهور در زمان مبارزات انتخاباتی وعده داده بود “حقوق شهروندی ” پایه و مبنای برخورد با تمام آحاد ملت باشد؛- وعده‌ای که به نظر می‌رسد بی‌اساس و توخالی بوده و دست‌کم مبنای عمل وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی قرار گرفته است. این اخبار و گزارش‌ها همچنین حاکی از شدت یافتن موارد احضار شهروندان بهایی به دادستانی برای ابلاغ حکم یا دستگیری و اعزام آن‌ها به زندان است. اکثر قریب به‌اتفاق این افراد را محکومانی تشکیل می‌دهند که پیش از آن احکام قضائی‌شان صادرشده، اما در پی روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اجرای احکام آن‌ها مدتی به عهدهٔ تعویق افتاده بود. نکتهٔ درخور تأمل اینکه بازداشت‌های اخیر اغلب در کوچه و خیآبان و در محل کار و زندگی شهروندان بهایی صورت گرفته است و در آستانهٔ ششمین سالگرد زندان رهبران بهایی موسوم به گروه “یاران ایران” است.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران برخلاف وعده‌های پیشین (برابری برای همه ایرانیان) در اظهاراتی اعلام نمود: “دولت خواستار آن است که جایگاه همه ادیانی که قانون اساسی آن‌ها را به رسمیت شناخته، حفظ و پیروان این ادیان بتوانند به حقوق مشروع خود برسند و در این راستا اگر مشکلی هم وجود دارد، باید رفع شود.” ازآنجایی‌که بهاییان جزء دین‌های رسمی کشور نیستند اظهارات آقای روحانی امید پیروان این آئین را به تغییراتی که انتظار داشتند، ناامید کرد.

بهاییان ایران پس از انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها از تحصیل عالی در دانشگاه‌های ایران محروم هستند، عده‌ای از بهاییان برای مقابله با اخراج دانشجویان بهایی در سال ۱۳۶۶ اقدام به تأسیس موسسه آموزش عالی آنلاین نمودند، اما دستگاه قضایی کشور در دی ماه سال ۱۳۹۰ کلیه مدیران و اساتید آن را بازداشت کرد، کامران مرتضایی، کیوان رحیمیان، فؤاد مقدم، امان‌الله مستقیم، شاهین نگاری، نوشین خادم، فاران حسامی، کامران رحیمیان، ریاض سبحانی، رامین زیبایی، فرهاد صدقی و محمود بادوام افرادی بودند که در این رابطه احکام سنگینی دریافت کردند، سال گذشته دو شهروند بهایی مرتبط با این دانشگاه بهنام‌های طلوع گلکار و نسیم باقری بازداشت و به ترتیب به پنج سال و چهار سال حبس تعزیری محکوم شدند. اخراج معدود دانشجویان بهایی در دانشگاه‌های کشور همچنان ادامه دارد.

انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست  و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.

ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، در تازه‌ترین گزارش خود که بیستم اسفند ماه/ دهم مارچ ۲۰۱۶ در سی و یکمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ارائه داد، از افزایش فشارهای امنیتی بر جامعه بهاییان ایران شدیدا انتقاد کرده است. احمد شهید گفته است نکته نگران‌کننده این است که «متاسفانه دولت ایران در پاسخ به نگرانی‌های من همواره از بهاییان به عنوان فرقه یاد می‌کند و آن‌ها را دشمن مردم ایران می‌شمارد . آمارها نشان می‌دهند که هر چند تعداد زندانیان بهایی در پایان سال ۹۴ از تعداد زندانیان سال قبل کمتر شده است (در پایان سال ۹۳، تعداد زندانیان بهایی حدود ۸۰ نفر بود ولی در انتهای سال ۹۴، این تعداد به ۵۰ نفر کاهش پیدا کرد)، اما فشارها بر بهاییان کاهش نیافته است. وی همچنین عنوان داشت که ادعا می شود که مقامات همچنان به احضار، بازجویی و دستگیری بهاییان ادامه می دهد وکسب و کار متعلق به پیروان این آیین را می بندد. گزارشگر ویژه همچنین گزارشهایی در مورد تخریب اماکن فرهنگی  و اموال اعضاء جامعه بهاییت دریافت کرده است . این موارد ظاهرأ  شامل تخریب منزلی که متعلق به یکی از رهبران جامعه بهایی آقای جمال الدین خانجانی بود نیز است.

در این ماه:

در ادامه حملات مقام‌های جمهوری اسلامی به آیین بهایی و حامیان حقوق پیروان این آیین، دادستان کل ایران به «افرادی که با این فرقه ارتباط می‌گیرند» هشدار داده که «باید منتظر عواقب قانونی خود باشند». شنبه ۱۵ خرداد خبرگزاری تسنیم، آقای منتظری گفته که «بها دادن به بهائیت خنجر به قلب امام زمان است» و افزوده که «عاقلانه نیست بیاییم این افراد را در جامعه مطرح کنیم و با آنها مراوده و رفت و آمد داشته باشیم». دادستان کل کشور همچنین از آیین بهایی به عنوان «جمعیتی منحرف و ساخته و پرداخته انگلیس و اسرائیل» نام برده است. سخنان تند محمدجعفر منتظری علیه آیین بهایی و «افرادی که با این فرقه ارتباط می‌گیرند»، تازه‌ترین واکنش یک مقام ارشد جمهوری اسلامی به دیدار فائزه هاشمی با فریبا کمال‌آبادی و مباحث گسترده پس از آن در شبکه‌های اجتماعی به شمار می‌آید.

: محمد امامی کاشانی٬ امام جمعه موقت تهران به طور نلویحی گفته کدام قانون اساسی اجازه می‌دهد افرادی چون بهائیان که «دشمن» هستند در کشور زندگی کنند. وی بهائیت را «فرقه‌ای کثیف» و دست‌پرورده «استعمار» معرفی کرده است. امامی کاشانی پیروان آئین بهائیت را «آلوده» خوانده و افزوده که آنها «نمی‌توانند خودشان را مطرح کنند.» اظهارات وی پس از آن بیان می‌شود که فائزه هاشمی در دوران مرخصی فریبا کمال‌آبادی از رهبران بهائیت به دیدار وی رفت. این دیدار مورد انتقاد و واکنش بسیار شدید محافظه‌کاران تندرو در ایران قرار گرفته است. بهائیان در ایران از حق ادامه تحصیل و استخدام محروم هستند و مورد آزار و اذیت نهادهای حکومتی قرار دارند .

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، مأموران اداره اماکن، طی سه هفته اول خردادماه، به محل کسب ۵۴ شهروند بهایی در شهر‌های ساری، ارومیه،فریدون کنار، قائمشهر و کاشان مراجعه و این واحدهای صنفی را پلمپ کرده‌اند. عدم فعالیت واحدهای صنفی بهاییان در مناسبت‌های مذهبی بهاییان، دلیل این پلمپ می‌باشد. لازم به توضیح است تعداد کثیری از واحد های صنفی پلمپ شده در روز گذشته در اردیبهشت ماه سال جاری نیز پلمپ گردیده و پس از مدتی فک پلمپ شده بودند. اسامی بدست آمده از سوی بهایی نیوز احراز گشته است .

اسامی واحد صنفی بهاییان که طی سه هفته گذشته پلمپ شده است به شرح زیر می‌باشد:

قائمشهر

۱. چنگیز درخشانیان، صاحب واحد صنفی: اسباب بازی فروشی

۲. بیژن نوعخواه، صاحب واحد صنفی: اسباب بازی فروشی

۳. نیما میری، صاحب واحد صنفی: لوازم بهداشتی

۴. سهیل حق دوست، صاحب واحد صنفی: عینک فروشی

۵. بهنام میرزایی، صاحب واحد صنفی: سیستم حفاظتی

۶. بهاء الدین صمیمی، صاحب واحد صنفی: پخش لوازم تحریر

۷. عادل عطائیان، صاحب واحد صنفی: سیم پیچی

۸. فریبرز سنایی، صاحب واحد صنفی: ظروف پلاستیکی

۹. رضوان میرزا گلپور، صاحب واحد صنفی: پوشاک زنانه

۱۰. شاهین اکبری، صاحب واحد صنفی: آهن فروشی

۱۱. فرزاد ثابتی، صاحب واحد صنفی: آپاراتی

۱۲. جلال عطائیان، صاحب واحد صنفی: لوازم بهداشتی

۱۳. زهرا گلابیان، صاحب واحد صنفی: عینک فروشی

۱۴.کوروش احمدزادگام

۱۵.سهراب لقایی

ساری

۱. مهریار قنبری، صاحب واحد صنفی: نصب دزدگیر

۲. آرش موسوی، صاحب واحد صنفی: تزیینات ساختمان

۳.پیمان جذبانی، صاحب واحد صنفی: صنایع چوبی

۴. احسان ایزدی، صاحب واحد صنفی: توزیع لوازم بهداشتی

۵. کمال اکبری، صاحب واحد صنفی: نجاری

۶. قوام الدین ثابتیان، صاحب واحد صنفی: نجاری

کاشان

۱. بهمن الهیان، صاحب واحد صنفی: عینک سازی

۲. آرش ذبیحیان، صاحب واحد صنفی: عینک سازی

فریدون کنار

۱. ساسان وداعی، صاحب واحد صنفی: ابزار یراق
۲. بابک ودایی، صاحب واحد صنفی: عینک سازی
۳. افشین آزادی، صاحب واحد صنفی: پوشاک زنانه

ارومیه

۱:داریوش جواهر دوست

۲:سیامک احمدیان

۳:محمدعلی درختی ،

۴:فرهاد درگاهی

۵:قرباننجف زاده ،

۶:سلیم نقوی

۷:پردیس پیروی

۸:عرفان سمندری

۹:ریتا لطیفی

۱۰:سیامک عبدی

۱۱:الهام عبدی

۱۲:علی اقدسی

۱۳:سیاوش عبدی

۱۴:عین اله اقدسی

۱۵:بنیان مقصودی

۱۶: وهاب مقدم

۱۷: شهاب نجف زاده

۱۸:فردین اغصانی

۱۹:چنگیز شاه محمدی

۲۰:فرزاد معبودی

۲۱:بهزاد درگاهی

۲۲:نوید مرغی

۲۳: امید لطیفی

۲۴: ساسان کریمی

۲۵:فریدون اغصانی

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ساعت ۱۰ صبح روز گذشته، ۱۲ خردادماه نیروهای امنیتی کیوان پاکزادان شهروند بهایی را هنگامی که قصد خروج از منزل داشت بازداشت کردند. نیروهای امنیتی پس از بازداشت نامبرده اقدام به تفتیش منزل وی نموده و پس از ضبط بعضی اموال شخصی او را به محل کارش بردند، این نیروها به بازرسی کامل محل کار و ضبط اسناد و مدارک و لب تاپ های موجود مبادرت کردند. یک منبع مطلع در این رابطه به هرانا گفت “ساعت ۵ عصر، آقای پاکزادان طی تماس کوتاهی با خانواده خود خبر از حضورش در بند ۲۰۹ زندان اوین داده است”.

مأمورین اماکن محل کسب یک شهروند ارومیه‌ای را به علت «تعطیلی در اعیاد بهاییان» پلمپ کردند. به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، محل کسب فریدون اغصانی شهروند بهایی و یکی از اسرای جنگ به علت تعطیلی در اعیاد بهاییان پلمپ شد. در آیین بهاییت ۹ روز تعطیلی وجود دارد که هرگونه کسب درآمد در این روزها برای بهاییان جایز نمی‌باشد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از بهایی نیوز، حسین آقا زهدی محمدپور که متولد ۱۳۰۳ بود پس از آنکه در تاریخ ۲۳ خرداد ماه ۱۳۹۵ درگذشت اجازه دفن در گلستان جاوید اهواز را پیدا نکرد و بنابر گفته منابع مطلع ، ماموران امنیتی اعلام کرده اند که ” وی باید در شهری به فاصله ۲ ساعت از اهواز منتقل داده شود و در شهر هندیجان به خاک سپرده شود.” به گفته این منبع مطلع: “تاکنون هیچ کس مسئولیت ممانعت را برعهده نگرفته و تنها می گویند که دستور از بالا است”.

ه گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، عفیف نعیمی، روز جمعه ۷ خردادماه، برای چندمین به دلیل بیماری حاد قلبی با حالت بی هوشی به بیمارستان قلب تهران منتقل شد. گفتنی است که این زندانی بهایی نیاز مبرم به رسیدگی درمانی و پزشک متخصص در خارج از زندان داشته و شرایط زندان برای وضعیت وی مساعد نبوده است. پیش تر نیز عفیف نعیمی در تاریخ اول خردادماه به زندان بیمارستان منتقل گشته و بدون درمان کامل به زندان بازگردانده شد. عفیف نعیمی، زندانی بهایی، هم‌اکنون در آستانه هشتمین سال از دوران محکومیت خود، در زندان رجایی شهر نگهداری می‌شود و از رسیدگی پزشکی و مرخصی محروم بوده است. عفیف نعیمی به همراه مهوش ثابت، بهروز توکلی، فریبا کمال‌آبادی، سعید رضایی، جمال‌الدین خانجانی و وحید تیزفهم، عضو هیئتی به نام «یاران ایران» بودند که اداره امور اقلیت بهایی را برعهده داشت. این شهروند بهایی در اردیبهشت ۸۷ توسط نهادهای امنیتی بازداشت و پس از بیش از چندین ماه انفرادی و نگه‌داشته شدن در وضعیت بازداشت موقت به زندان رجائی شهر منتقل شد .

 

روند ستیز با بهاییان در این ماه نیز ادامه داشت به‌گونه‌ای که حقوق شهروندان بهایی در موارد ذیل نقض گردید.

گزارش آماری
اخطار و یا پلمپ محل کسب ۵۵ مورد
بازداشت و بیخبری ۱ مورد
نقض حقوق شهروندی ۱مورد
عدم رسیدگی به بیماران زندانی ۱ مورد

 

مسیحیان

جمهوری اسلامی کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. ضرب و شتم، شکنجه و تهدید به مرگ برای مسیحیان ایرانی تبدیل به امور عادی شده است. جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری از سوی مسلمانان مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. لازم به توضیح است که جمهوری اسلامی ایران در ابتدای سال  2016میلادی در رتبه نهم رده‌بندی کشورهایی قرار گرفت که مسیحیان را به‌شدت آزار می‌رسانند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود تعداد زیادی از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شده‌اند. فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه‌ سلسله محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به‌اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره‌ ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان‌داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به‌کل تعطیل، رهبران آنان جمهوری مانند  روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران‌ همچنان ادامه دارد؛ با این‌که در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی و دینی در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه‌ جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به‌واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این اقلیت مذهبی، سد می‌کند.

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، در تازه‌ترین گزارش خود که در اکتبر 2015 منتشر گردید، متذکر شد که طبق گزارش ها، مسیحیان همچنان برای فعالیت در کلیساهای خانگی غیر رسمی مورد پیگرد قضایی قرار می گیرند به عنوان نمونه در تاریخ اول مارس 2015 ، کشیش ویکتور بت تمرز، رهبر سابق کلیسای آشوری پنطیکاستی واقع در خیدی شهرآرا تهران که در دسامبر 2014 در زمانی که در حال انجام مراسم کریسمس در منزلش بود دستگیر شدو به اتهام « تبلیغ علیه نظام » و « تبلیغ برای مسیحیت انجیلی » و « تاسیس کلیساهای خانگی » تفهیم اتهام شده بودند را تایید کرد.درپاسخ دولت ایران اعلام داشت نیازی به تاسیس کلیسای جدید نیست چون کلیساهای فعلی پاسخ گوی نیارهای اقلیت های مذهبی هستند واشاره کرد که فعالیت های کلیساهای خانگی غیرقانونی محسوب می شوند.

در این ماه:

بمادر مریم(نسیم) نقاش زرگران، نوکیش مسیحی که در اعتراض به وضعیتش از روز ششم خرداد ماه دست به اعتصاب غذا زد به کمپین بین اللملی حقوق بشر در ایران گفت فرزندش روز ۱۷ خرداد ماه برای پنج روز به مرخصی آمده است. مادر این زندانی به کمپین گفت:«اگرچه خوشحالم به فرزند مرخصی داده اند اما دلیل اعتصاب او مرخصی نبوده. ما خواستار آزادی او هستیم. مریم طبق قانون یک سوم حکمش را گذارنده و شامل حال آزادی مشروط می شود. این چند روز مرخصی نباید باعث شود که مسوولان درخواست‌های او را نادیده بگیرند ما هنوز نمی دانیم بر اساس کدام مستنداتی او به چهار سال حبس محکوم شد.» زهرا پور نوحی لنگرودی، مادر این زندانی به کمپین گفت: «مریم می گوید او تا سه روز پس از عید فطر صبر می کند و اگر تا آن زمان آزادش نکردند دوباره دست به اعتصاب خواهد زد.»  مریم نقاش زرگران، معلم موسیقی کودکان و نوکیش مسیحی از اسفند ماه ۱۳۸۹ به تناوب از سوی ماموران پلیس امنیت مورد بازجویی قرار گرفته است به گفته مادر این زندانی، بازجویی های او تنها در دفتر پلیس امنیت تهران انجام نمی گرفته بلکه با دخترش برای پرسش و پاسخ در “کافی شاپ های تهران” قرار می گذاشته اند. بازجویی های او درباره فعالیت های او در کلیساهای خانگی یا جذب مسلمانان به مذهب مسیحیت بوده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، لیلا عبدی نژاد، نوکیش مسیحی اهل مهرشهر کرج، در شامگاه یکشنبه ۱۶ خردادماه توسط ماموران امنیتی بازداشت شده و گفته شده وی در حال حاضر در بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می‌شود. این شهروند کرجی تاکنون با خانواده‌اش تماسی نداشته است. یک منبع نزدیک به خانواده عبدی‌نژاد در مصاحبه با فعالان حقوق بشر اعلام کرده است: “یک‌شنبه شب گذشته ماموران بدون ارائه حکمی وارد خانه خانم عبدی می شوند.” این منبع مطلع در ادامه افزود: “ماموران پس از جستجوی خانه تعدادی کتاب‌های مذهبی و خانم عبدی‌نژاد را با خود می‌برند.” منبع نزدیک به خانواده عبدی‌نژاد در مورد دلایل بازداشت وی در پایان تاکید کرد: “به پدر و همسر خانم عبدی اعلام کرده اند اتهام وی تبلیغ دین مسیحیت است. با پیگیری‌های خانواده مشخص شده گویا خانم عبدی در حال حاضر در بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می‌شود اما تا کنون هیچ‌گونه تماسی با خانواده نداشته است.”

به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشردرایران ابراهیم فیروزی، نوکیش مسیحی زندانی، با گذشت یک سال از صدور حکم بدوی، همچنان در زندان رجایی شهر بلاتکلیف است و نتیجه دادگاه تجدیدنظر مشخص نشده است. به گفته این منبع مسئولین زندان رجایی شهر کرج از تحویل گرفتن کتاب های مذهبی او نیز خودداری می کنند.این منبع مطلع به کمپین گفت: “ابراهیم فروردین ماه پارسال توسط (قاضی) مقیسه به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد و به این حکم هم اعتراض کرد، ولی با اینکه بیشتر از یک سال گذشته هنوز تکلیف حکم قطعی و تجدیدنظرخواهی اش مشخص نیست.” مسئولان زندان رجایی شهر کرج برخلاف آئین نامه سازمان زندان‌ها از تحویل گرفتن کتب مذهبی آقای فیروزی خودداری می‌کنند: ” بیشتراز یک سال است که مسئولین زندان از پذیرش کتاب‌های ابراهیم جلوگیری می‌کنند، با اینکه همه این کتاب‌ها در بیرون از زندان با هزینه خودش تهیه شده و همه کتاب‌ها هم قانونی و با مجوز وزارت ارشاد در ایران منتشر شده است ولی مشخص نیست به چه دلیل این کتاب‌ها را تحویل نمی‌گیرند

به گزارش محبت نیوز زندانی عقیدتی و نوکیش مسیحی  ابراهیم فیروزی محبوس در بند ۱۰ زندان گوهردشت کرج  از روز شنبه ۱۵ خرداد ماه در اعتراض به عدم درمان نوکیش مسیحی زندانی مریم نقاش زرگر محبوس در زندان اوین و در حال اعتصاب غذا دست به اعتصاب غذا زد. روز یکشنبه ۱۶ خرداد ماه مردانی رئیس زندان گوهردشت کرج او را احضار نمود و با تهدید و فشار از او می خواهد که به اعتصاب غذای خودش پایان دهد در غیر این صورت او را  به بند ۶ که پیوسته در آن  باند مافیایی که زیر نظر مردانی می باشند با زندانیان سیاسی و عادی ایجاد درگیری خونین می نمایید که منجر به قتل و معلولیت زندانیان می شود و یا  اینکه او را به بند ۷ که در آن زندانیان معتاد نگهداری می شوند منتقل نماید. اما نوکیش مسیحی زندانی خطاب به مردانی گفت : من برای نجات جان هم کیش خویش دست به اعتصاب غذا زده ام و شما هر کاری را که می خواهیم می توانید انجان دهید  .

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، دادستانی تهران با تمدید مرخصی درمانی مریم نقاش زرگران، نوکیش مسیحی که از تاریخ ۱۷ خردادماه به مرخصی اعزام شده بود، مخالفت به عمل آورد. این درحالی است که این نوکیش مسیحی از بیماری نارسایی قلبی رنج می برد و نیازمند رسیدگی پزشکی در خارج از زندان می‌باشد. مسئولین. قضایی همچنین اعلام داشته اند که وی یک هفته نیز غیبت دارد که جریمه آن را نیز باید بپردازد. یک منبع نزدیک به خانواده نقاش زرگران در مصاحبه با فعالان حقوق بشر اعلام داشته است: “روز شنبه مادر مریم به دادستانی رفته است اما با تمدید مرخصی وی مخالفت کردند. به او گفتند دختر شما یک‌ هفته غیبت دارد و بایستی امروز خود را به زندان معرفی کند.” مریم نقاش زرگران، نوکیش مسیحی، پس از ۱۱ روز اعتصاب غذا، روز دوشنبه ۱۷ خردادماه با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیونی به مرخصی درمانی اعزام گشت.

در این ماه، حقوق شهروندان مسیحی در موارد ذیل نقض گردید :

گزارش آماری
بازداشت و بیخبری ۱مورد
عدم رسیدگی به بیماران زندانی و یا مخالفت با مرخصی درمانی ۱ مورد
اعتصاب غذا ۱ مورد
بلاتکلیفی اشخاص بازداشت شده و عدم رسیدگی دقیق به پرونده زندانی ۱ مورد

 

سایر اقلیتهای دینی

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاددارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کنند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

در این ماه:

به گزارش سایت «نجات با حلقه»،  لیلا جعفری در سال ۹۴ در تجمع مسالمت‌آمیز هواداران عرفان حلقه که در در پارک شهر تهران برگزار شده بود، دستگیر و به بازداشتگاه اوین منتقل شد. وی پس از چندی با قرار وثیقه از زندان آزاد گردید. این مربی عرفان حلقه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست ماشاالله احمدزاده به دوسال حبس تعزیری و پرداخت ۵ میلیون جریمه نقدی محکوم شد.

در این ماه، حقوق این دسته از شهروندان در موارد ذیل نقض گردید:

 

گزارش آماری
محکومیت به زندان ۱مورد

11

 

33

44

55

66

77