قطع صدای میکروفن هم خوانهای زن تلاشی برای حذف زنان از «سن

ارسال کننده خانم سهیلا مرادی 29 بهمن 93

خبرگزاری هرانا – بعد از ماجرای لغو کنسرت شهرستان‌ها، نوبت به جلوگیری سریالی از حضور زنان روی سن رسیده است. ممانعت از اجرای زنان نوازنده یا همخوان روی سن موضوع تازه‌ای نیست، قانونی نانوشته‌ که اگر در گذشته در استان‌های دیگر به‌غیر از پایتخت اجرا می‌شد، حالا به تهران هم سرایت کرده.

به گزارش هرانا، عصر دوشنبه، ٢٧بهمن یکی از مخاطبان روزنامه «شرق» در تماسی تلفنی از قطع‌شدن میکروفن‌های زنان همخوان در مراسم اختتامیه جشنواره تولیدات دانشجویی دانشجویان مراکز علمی و کاربردی فرهنگ و هنر خبر داد. به گفته او این مراسم بعدازظهر دوشنبه در تالار وحدت برگزار شده و زمانی که ارکستر آکادمی هنر وابسته به دانشگاه علمی- کاربردی واحد چهار برای اجرای خود روی صحنه رفته بودند، میکروفن‌های زنان همخوان قطع شدند.

برای صحت این موضوع با امین سالمی، رهبر این ارکستر تماس گرفتیم. او با تایید درست‌بودن خبر گفت: «گروه ما دارای یک خواننده مرد و دو همخوان زن بود. این موضوع هیچ‌وقت مشکل نبوده و ما ضمن پایبندی به قوانین جامعه، طبق قانون عمل کردیم. ظاهرا قبل از اجرا، شخصی که هویتش مشخص نیست، خواستار قطع صدای میکروفن‌ همخوان‌های زن ارکس‌تر شده است. بعد از تمام‌شدن اجرا، تماشاگران گفتند که صدای همخوان‌های زن‌ از میکروفن‌ها پخش نشده است و پس از پیگیری‌هایی که انجام دادیم، متوجه شدیم صدای آن‌ها تنها از طریق باندهایی که برای پخش صدا روی سن قرار داشته‌اند پخش شده است.» سالمی در مورد اینکه صدای میکروفن‌های همخوان‌های زن از چه طریقی قطع شده است، عنوان کرد: «وقتی برای بررسی این مشکل به سراغ صدابردار رفتم، او گفت که قبل از اجرا افرادی با دردست‌داشتن بیسیم به او دستور داده‌اند صدای همخوان‌های زن را قطع کند و هرچه اصرار کردم این افراد چه‌کسانی بوده‌اند، پاسخ روشنی نداد. تاکنون هم کسی پاسخگوی مشکل پیش‌آمده نبوده است.»

رهبر ارکستر آکادمی هنر با اظهار ناراحتی از این اتفاق اظهار کرد: «تماشاگرانی که متوجه قطع‌شدن صدای میکروفن‌های همخوانان زن شده بودند، گفتند زنان گروه ما نقش دکور روی صحنه را داشته‌اند و من از اینکه با زنان موسیقیدان ما چنین برخوردی صورت گرفته است، ناراحتم. این کار بدون اطلاع من و حتی بدون اینکه من دلیلش را بدانم صورت گرفته و شخصیت دو همخوان زن زیرسوال رفته است البته انتقاد من شخصی است و از جانب خودم صحبت می‌کنم. من پیش از شروع مراسم از ساعت ١١ تا ١۵: ٣٠ برای تمرین گروه در سالن حضور داشتم و فکر می‌کنم در این مدت فرصت کافی وجود داشت که موضوع را به من بگویند