گزارشی از آخرین وضعیت ۶ زندانی اعتصابی

خبرگزاری هرانا – اعتصاب غذای دست‌کم پنج زندانی عقیدتی و امنیتی از جمله جعفر عظیم‌زاده، احسان مازندرانی، محمد عبدالهی، شهرام پورمنصوری و ایوب اسدی در زندان‌های مختلف کشور در اعتراض به وضعیت‌شان هم‌چنان ادامه دارد. در این میان وضعیت جسمانی تعدادی از آنان از جمله احسان مازندرانی و جعفر عظیم زاده نامناسب گزارش می‌شود. نرگس محمدی زندانی دیگر نیز از امروز در اعتراض به عدم اجازه تماس تلفنی با فرزندانش اعتصاب غذای خود را آغاز کرده است.

6-zendani-etesabi

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، احسان مازندرانی، جعفر عظیم‌زاده، محمد عبدالهی، شهرام پورمنصوری، ایوب اسدی و نرگس محمدی در زندان‌های اوین، رجایی‌شهر، ارومیه و کاشمر در اعتراض به وضعیت‌شان در اعتصاب غذا به‌سر می برند. حال عمومی تعدادی از آنان وخیم گزارش شده است.

فرستنده : آقای امیر صابرپور

جعفر عظیم‌زاده کارگر زندانی در زندان اوین در اعتراض به «سرکوب فعالین کارگران و معلمان از طریق پرونده سازی‌های امنیتی» در شصتمین روز اعتصاب غذا به سر می برد. این کارگر زندانی از چندی پیش درپی در وخامت حالش در بیارستان بستری است. آقای عظیم زاده امروز به مدت چندین ساعت بیهوش شده است.

عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران روز پنجم تیرماه پس از پذیرش ملاقات با همسر جعفر عظیم‌زاده فعال کارگری زندانی گفته بود برای او هیچ کاری نمی‌کند حتی اگر بمیرد.

جعفر عظیم‌زاده، دبیر هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، در اسفندماه سال ۹۳ از سوی دادگاه انقلاب به شش سال حبس و دو سال محرومیت از «فعالیت در فضای مجازی و رسانه‌ها و مطبوعات» محکوم و درحال حاضر در بند هشت زندان اوین نگهداری می شود.

احسان مازندرانی، روزنامه‌نگار و مدیر مسئول روزنامه فرهیختگان در چهل و چهارمین روز اعتصاب غذا به سر می‌برد. وی یک هفته پیش دچار ایست قلبی شد و به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان سینا منتقل شد.

سام حسینی، برادر همسر احسان مازندرانی در گفت وگو با وب‌سایت «خبرنگاری جرم نیست» گفته بود: «احسان امروز در سلول از هوش رفت. در ابتدا تصور می‌کردند که افت فشار است و او را به بهداری زندان اوین منتقل کردند.»

حسینی می‌گوید: «احسان هم اکنون احیا شده است و در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان سینا بستری شده.»

لازم به ذکر است با اینکه وضعیت سلامتی و هوشیاری آقای مازندرانی مبهم است اما با توجه به عدم بیان پایان اعتصاب غذا از سوی وی یا منابع نزدیک وی هرانا تداوم اعتصاب یا پرهیز تغذیه مناسب از سوی وی را گمانی جدی می داند.

شهرام پورمنصوری زندانی امنیتی در زندان رجایی‌‍شهر کرج، که در ۱۷ سالگی بازداشت شد و اکنون شانزدهمین سال حبس خود را می گذراند در اعتراض به وضعیتش در اعتصاب غذا به سر می‌برد. از زمان دقیق شروع اعتصاب غذای وی اطلاع دقیقی در دست نیست. اما میتوان تایید کرد این زندانی حداقل بیست روز است که در اعتصاب غذا به سر می برد و طی این مدت ۱۱ کیلوگرم از وزن خود را از دست داده است.

محمد عبدالهی زندانی سیاسی محکوم به اعدام در زندان مرکزی ارومیه که چندی پیش نسبت به اجرای حکمش نیز هشدار داده شد، در اعتراض به حکم «ناعادلانه» و نحوه رسیدگی به پرونده از نهم خردادماه در اعتصاب غذای نامحدود به سر می‌برد. وی بیش از بیستم خرداد در سلول انفرادی نگهداری می‌شود و دست‌کم یک بار درپی وخامت حالش به بهداری زندان منتقل شده است.

ایوب اسدی زندانی سیاسی بیمار و تبعیدی به زندان کاشمر نیز در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی، عدم اعطای مرخصی استعلاجی و محکوم شدن به ۲۰ سال حبس «ناعادلانه» در بیست و دومین روز اعتصاب غذا به‌سر می‌برد.

روز جاری یک منبع نزدیک به خانواده اسدی در گفتگو با گزارشگر هرانا در مورد آخرین وضعیت این زندانی سیاسی گفت: “شنبه گذشته خانواده ایوب برای پیگیری کارش به مشهد رفتند و در دیدار با دادستان استان خراسان رضوی به خانواده او گفته است برایش هیچ کاری نمی کند بمیرد هم مهم نیست.”

نرگس محمدی، نائب رییس کانون مدافعان حقوق بشر که اینک در بند زنان زندان اوین به‌سر می‎برد، از امروز – هفتم تیر ماه ۱۳۹۵-  به‌ علت اجازه ندادن مقام‌های مسئول برای برقراری تماس تلفنی با فرزندان خردسالش اعتصاب غذا کرد. وی با نگارش نامه ای به شرح محدودیتهای غیرقانونی اعمالی و دلایل اعتصاب غذایش پرداخته است.

نرگس محمدی، نایب‌رییس کانون مدافعان حقوق بشر، عضو کارزار لغو گام به گام اعدام، کانون شهروندی زنان و رییس هیئت اجرایی شورای صلح ایران، در مجموع به ۱۶ سال زندان محکوم شده است اما با توجه به قانون جدید مجازات اسلامی و اجرای ماده ۱۳۴، ۱۰ سال از این حکم اجرا خواهد شد.

نرگس محمدی، در حالی که بر اساس نظر پزشکان متخصص در سال ۱۳۹۱ برای ادامه درمان به‌طور موقت از زندان آزاد شده بود، با وجود ناتمام ماندن مراحل درمان در ۱۵ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴ با مراجعه نیروهای امنیتی به منزل شخصی‌اش و با حکم دادستانی تهران بازداشت و برای سپری کردن محکومیت شش ساله راهی زندان اوین شد.