افزایش واکنش‌ها به “دیوث” خواندن هنرمندان از سوی نشریه یالثارات

تیتر نشریه یالثارات، وابسته به انصار حزب‌الله که شرکت‌کنندگان در جشن سینمایی حافظ را تلویحا “دیوث” خوانده بود با واکنش‌های متعددی از سوی هنرمندان و برخی مقامات سیاسی روبرو شده است.

خانه سینما با محکوم کردن تیتر یالثارات در بیانیه ای، این نشریه را “ضداخلاقی، غیرشرعی و مزورانه” خواند و اعلام کرد که برای این “توهین رکیک” در قوانین ایران “حدشرعی قذف” (شلاق) تعیین شده است.

فرستنده : آقای علیرضا اسدبکی

در بیانیه خانه سینما همچنین از مراجع نظارتی و قضایی کشور خواسته شده تا براساس وظایف خود یک پاسخ “تادیب‌کننده” به عاملان این “بی‌حرمتی” بدهند.

پس از انتشار تصویر بازیگران ایرانی شرکت‌کننده در جشن سیمایی حافظ، نشریه یالثارات، وابسته به انصار حزب‌الله در یکی از صفحات خود با انتشار برخی از این عکس‌ها، با انتخاب تیتر “دیوث کیست؟” این بازیگران را متهم به این صفت کرده است.

این نشریه همچنین نوشت که هنرمندان شرکت کننده در جشن حافظ، آن را به “سالن مدهای وقیح” تبدیل کرده که “با انتشار عمدی و وسیع تصاویر آن در فضای مجازی و رسانه‌ها به تجری و سدشکنی و تبلیغ رکورد جدید و بی‌سابقه از ابتذال و عریانی” مبادرت کرده‌اند.

گفتنی است “دیوث” به مردی گفته می‌شود که همسرش زنای محصنه می‌کند و او در این‌باره غیرت و حسادتی ندارد. دیوث همچنین به معنی کسی است که زن خود را برای رابطه جنسی به دیگران می‌دهد. در فقه نیز به عمل این فرد “دیاثت” گفته می‌شود.

خبرگزاری ایسنا  به نقل از یک منبع آگاه در وزارت ارشاد نوشته که “واکنش در مقابل مطلب توهین‌آمیز نشریه یالثارات که ما حتی نمی‌توانیم واژه‌اش را بر زبان آوریم، سکوت است.”

 علی معلم، مسئول برگزاری جشن حافظ هم اعلام کرده که جامعه هنری باید نسبت به این موضوع “واکنش” نشان دهد.

انجمن بازیگران سینمای ایران نیز در  اعتراض این نشریه اعلام کرد که “با مشاهده عدم برخورد مناسب با این هجمه اخلاقی” خواستار “اعاده حیثیت” و “برخورد قاطع قضایی با این بی‌حرمتی” است.

این انجمن با انتشار بیانیه‌ای نوشت: “در روزهای گذشته نشریه یالثارات، با زیرپاگذاشتن حریم اخلاق و نادیده گرفتن عفت کلام، عبارات ناشایست و زشتی را به سینماگران و خانواده ایشان نسبت داده… که یکی از رکیک‌ترین و زشت‌ترین فحاشی‌های رایج در بین فرومایه‌ترین افراد جامعه محسوب می‌شود.”

در حالی که هنوز مقامات قضایی به این موضوع واکنشی نشان نداده‌اند، احمد توکلی، از نمایندگان اصولگرا در مجلس پیشین با انتقاد از یالثارات با انتشار مطلبی در کانال تلگرام خود نوشت که انتشار عکس‌ها و نسبت دادن کلمه دیوث به بازیگران، باید مجازات حد شرعی را برای کسانی که این ناسزا را استفاده کرده‌اند، در پی داشته باشد.

وی همچنین تاکید کرده که “با رعایت ضوابط، نهی از منکر واجب است.”

این نماینده سابق مجلس همچنین با اشاره به اینکه استفاده از این واژه “با دو معصیت بزرگ همراه است” توضیح داده که این ناسزا هم به زنان نسبت داده می‌شود و هم به همسران آنها.

احمد مازنی، نماینده مجلس هم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران گفت: “یالثارات بی‌انصافی کرد.”

وی افزود: “برخی برای اصلاح امور با مایه نجسی، نجسی دیگر را پاک می‌کنند که این امر نامطلوب است.”

بسیاری از هنرمندان هم در صفحه اینستاگرام خود به مطلب نشریه یالثارات اعتراض کرده‌اند.

شهاب حسینی، بازیگر سینمای ایران خطاب به این نشریه نوشت: “دستان شما شایسته حرمت قلم نیست. آن را زمین بگذارید و به هم‌کیشان داعشی خود بپیوندید.”

وی افزود: “برای آوردن نام هنر و هنرمندان این مرز و بوم، دهان خود را آب بکشید که به هیچ عنوان صلاحیت اظهارنظر درمورد محبوبین دل این مردم را ندارید.”

همچنین در صفحات اینستاگرام عکسی از مهران غفوریان، بازیگر طنز منتشر شد که در کنار آن نوشته شده بود: “لباس پیشنهادی مهران غفوریان برای جشن حافظ سال 96″
در این عکس مهران غفوریان کنار فردی ایستاده که روی خودش پتو انداخته است. عکس مهران غفوریان و همسرش نیز از جمله تصاویر منتشرشده در یالثارات بود.
مهراب قاسمخانی نیز در صفحه اینستاگرام خود اظهارامیدواری کرد که مسئولین و جامعه هنری نسبت به این تیتر”واکنش مناسب” نشان دهند.

 اما مسعود ده‌نمکی، کارگردان و عضو انصار حزب‌الله هم در اعتراض به برخورد یالثارات با انتشار ویدئویی از سخنان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نوشت: “ادبیات رهبری در برخورد با مسئله  جنجالی و مبتلابه امروز باید برای همه درس باشد.”

آیت الله آملی لاریجانی، از مراجع تقلید قم پیش از این گفته بود کسی که بیگانه را به داخل کشور راه دهد، “دیوث سیاسی” است.
همچنین چندی پیش مسعود فراستی، منتقد سینما در برنامه سینمایی “هفت” در تلویزیون ایران کمال تبریزی را به خاطر ساخت فیلم “دونده روی زمین” به “دیاثت فرهنگی” متهم کرده بود.