گلایه تهیه‌کننده فیلم تمشک: از عدالت در اکران خبری نیست

ارسال کننده خانم سهیلا مرادی 5 اسفند 93

وضعیت اکران در کشور تبدیل به یک مافیا شده. این مافیا فقط توسط چند نفر اداره و هدایت می‌شود و کسانی که در این چرخه روابط کمتری دارند؛ متضرر می‌شوند و موفق نمی‌شوند.

ساسان سالور(تهیه‌کننده فیلم سینمایی تمشک) که این روز‌ها فیلمش در سینماهای تهران اکران شده و با استقبال مواجه شده؛ معتقد است: اگر عدالت در اکران به خوبی رعایت می‌شد؛ فیلم تمشک با استقبال بیشتری روبرو بود.

سالور در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا؛ با ابراز گلایه از روند اکران این فیلم گفت: فیلم تمشک در جشنواره فیلم فجر در سال گذشته به نمایش درآمد و با استقبال مواجه شد اما بعداز پایان جشنواره اکران آن تا جشنواره امسال به تاخیر افتاد و باوجود آنکه زمان‌های متعددی برای اکران اعلام شد اما تا قبل از جشنواره اکران نشد.

وی ادامه داد: ابتدا زمانی که برای اکران فیلم درنظر گرفته شده بود؛ قبل از جشنواره فیلم فجر بود اما از آنجا که اگر فیلم یک هفته مانده به جشنواره اکران می‌شد؛ از لحاظ تبلیغاتی دچار آسیب‌هایی می‌شد؛ با همکاری شورای صنفی نمایش، اکران فیلم به بعداز جشنواره موکول شد.

وی ادامه داد: امروز باوجود آنکه زمان اکران فیلم خوب نیست اما مخاطبان از فیلم استقبال کردند و ما شاهد فروش میلیونی فیلم به‌صورت روزانه هستیم اما اگر شرایط بهتری به وجود می‌آمد؛ قطعا فیلم با اکران خوب‌تری روبرو می‌شد.

سالور با اشاره به اینکه هیچ‌گاه اسفند زمان مناسبی برای اکران نبوده؛ گفت: کمتر فیلمی در اسفند ماه اکران شده و فروش خوبی داشته است. متاسفانه افراد دیگری به جز سازندگان و صاحبان اثر در اکران فیلم‌ها دخیل هستند و امروز وضعیت اکران در کشور تبدیل به یک مافیا شده و این مافیا فقط توسط چند نفر اداره و هدایت می‌شود. کسانی که در این چرخه مافیا روابط کمتری دارند؛ متضرر می‌شوند و موفق نمی‌شوند.

تهیه‌کننده فیلم تمشک افزود: هرچند مخاطب امروز سینمای ایران باهوش است و بسیار هوشمندانه فیلم‌های خود را انتخاب می‌کند و به تماشا می‌نشیند اما قطعا برنامه‌ریزی خوب برای اکران یک فیلم می‌تواند باعث شود تا مخاطبان بیشتری به دیدن فیلم بیایند.

وی ادامه داد: تعداد مخاطبی که برای دیدن فیلم تمشک آمده؛ فقط ۲۰ درصد انتظارات ما را برآورده می‌کند درحالیکه اگر در زمان دیگری اکران می‌شد؛ قطعا مخاطبان بیشتری داشت.

وی ادامه داد: متاسفانه ما در سینمای ایران و بخصوص در بخش اکران؛ دائم شعار اجرای عدالت را می‌دهیم اما از برقراری عدالت هیچ خبری نیست. یک فیلم فقط ۴ هفته اکران می‌شود و فیلمی دیگر ۱۰ هفته اکران می‌شود.

تهیه‌کننده فیلم تمشک؛ اکران فیلم‌ها در وضعیت موجود را غیرسودمند اعلام کرد و افزود: نسبت فروش فیلم‌ها به سود آن‌ها ۱ به ۳ است یعنی اگر فیلمی ۴ میلیارد تومان بفروشد؛ فقط یک میلیارد آن به دست تهیه‌کننده می‌رسد و اگر فیلمی یک میلیارد تومان بفروشد؛ فقط ۳۰۰ میلیون برای تهیه‌کننده باقی می‌ماند. در این میان اگر تهیه‌کنده‌ای برای انجام تبلیغات هزینه کرده باشد حتی این میزان نیز برایش باقی نخواهد ماند.

وی؛ هزینه‌های تبلیغات برای یک فیلم را بسیار زیاد دانست و افزود: برای پخش یک تبلیغ معمولی ۲۵ ثانیه‌ای در تلویزیون باید ۵۰ میلیون تومان پرداخت شود. پرداخت این رقم از طرف تهیه‌کنندگان سینما بسیار سنگین و سخت است هرچند مدیران تلویزیون برای فیلم‌های سینمایی تخفیفات خوبی قائل می‌شوند و باید از آن‌ها تشکر کنم.

وی ادامه داد: متاسفانه تعداد فیلم‌های زیادی در انتظار اکران زیاد هستند و تعداد سالن‌های سینمایی کم است؛ لذا باید برای ساخت سالن‌های سینمایی فکری کرد. مثلا تعداد زیادی پردیس کورورش باید ساخته شود. باید برای فیلم‌های اجتماعی و نمایش آن‌ها یک آوانس قائل شد. مثلا وقتی فیلمی در اسفند ماه اکران می‌شود؛ حداقل باید بتواند یک هفته در نوروز نیز اکران شود تا بیشتر دیده شود