لغو کنسرت علیرضا قربانی؛ وزارت ارشاد مجوز داد و دادستانی اجازه نداد

ارسال کننده آقای علی تورج 8 اسفند 93

کنسرت علیرضا قربانی، خواننده موسیقی سنتی، و ارکستر اشتیاق در دانشگاه آزاد گلبهار نزدیک مشهد، با وجود داشتن مجوز از وزارت ارشاد، با حکم دادستانی چناران لغو شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) علی رضوی، مدیر ارکستر اشتیاق، گفته است: “قرار بود این کنسرت در شامگاه ۶ و ۷ اسفند به روی صحنه برود، اما ظهر روز گذشته (٦اسفند) به ما خبر دادند که اجرا لغو شده است.”
او گفت که اعضای گروه به تهران بازخواهند گشت.
صاحبنظران فرهنگی، میزان قدرت و نفوذ وزارت ارشاد را در دفاع از عملکرد خود و مجوزهایی که در زمینه های مختلف صادر می کند، ناچیز می دانند. کارشناسان، عدم توانایی وزیر ارشاد و معاونانش در دفاع از آثار و برنامه های مجوزگرفته و ناهماهنگی میان مسئولان ارشاد در تهران و شهرستان ها را سبب ناامنی حرفه ای و اقتصادی در عرصه هنر می دانند.
عملکرد وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سال ها مورد انتقاد گروه های مختلف بوده است. بسیاری از هنرمندان از سختگیری و عدم صدور مجوز نشر کتاب، ساخت و اکران فیلم‌ها، آلبوم های موسیقی، و اجراهای تئاتری گلایه می کنند. از سوی دیگر گروه های تندرو از جمله گروه موسوم به انصار حزب الله و نیز برخی مراجع تقلید و امامان جمعه در شهرستان ها با انتقاد از مجوزهای صادرشده از سوی وزارت ارشاد، انتقادهای شدیدی را متوجه این وزارتخانه کرده اند و در بسیاری از موارد موفق به لغو برنامه های هنری شده اند.
همچنین مجید احدزاده، تهیه‌کننده برنامه، گفته است که مجوز برگزاری این کنسرت یک ماه پیش از سوی فرمانداری، ‌نیروی انتظامی و اداره فرهنگ و ارشاد استان گرفته شده بود ولی دادستان عمومی و انقلاب چناران اجازه برگزاری کنسرت را نداد.
در شهر مشهد هیچ گونه کنسرت موسیقی برگزار نمی شود و به همین دلیل هنرمندان در شهرهای اطراف مشهد، کنسرت های خود را برگزار می کنند.
او گفته است که مبلغ ۸۰ میلیون تومان برای برگزاری این کنسرت هزینه شده است و مبلغ ۸۸ میلیون تومان بلیت به مردم فروخته شده بود.
آقای احدزاده گفته است که نامه لغو برنامه از جانب دادستانی “شدیداللحن” بوده و گفته است که با وجود داشتن مجوز از وزارت ارشاد، احتمال اینکه این کنسرت برگزار شود فقط ۵ درصد است.
در سال های اخیر، شماری از برنامه های هنری در شهرستان ها با وجود داشتن مجوز از سوی وزارت ارشاد، به دلایل مختلفی از جمله اعتراضات گروه های سنتی و تندرو و تصمیم‌گیری مقام های محلی، پیش از اجرا لغو شده است، از جمله اواخر دی امسال کنسرت گروه لیان در شیراز لغو شد.