جشنواره ونیز از امیر نادری تقدیر می‌کند

آی ‌سینما: برگزارکنندگان هفتاد و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز از اعطای جایزه معتبر «Jaeger-LeCoultre» به امیر نادری سینماگر ایرانی خبر دادند. به گفته آلبرتو باربرا دبیر قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی دنیا، این جایزه به پاس یک عمر فعالیت و دستاورد خلاقانه در سینمای معاصر به نادری اعطا می‌شود.

نادری به عنوان یکی از چهره‌های مطرح سینمای معاصر ایران با ساخت آثار کلاسیکی مانند «تنگسیر» (1974)، «انتظار» (1974)، «دونده» (1985) و «آب، باد، خاک» (1989) به شهرتی بی‌سابقه دست یافت. سال 2008، فیلم «وگاس: بر اساس یک داستان واقعی» به کارگردانی نادری در بخش مسابقه جشنواره ونیز روی پرده رفت و همین‌طور، «بُرش/ Cut» دیگر ساخته او بخش افق‌های ونیز 2011 را افتتاح کرد.  

فرستنده : آقای علیرضا اسدبکی

به گزارش هالیوود ریپورتر، جدیدترین ساخته نادری – «کوه» (Monte) – با نمایش در روز پنجم سپتامبر (15 شهریور) در بخش خارج از مسابقه جشنواره ونیز، برای اولین‌بار در سطح بین‌المللی روی پرده می‌رود. نادری جدیدترین فیلم خود را در ایتالیا جلوی دوربین برده است. داستان «کوه» ماجرای مردی را به تصویر می‌کشد خودش را به آب و آتش می‌زند تا به رغم تاریکی فراگیر، نور خورشید را به روستای خود بیاورد.

باربرا دبیر جشنواره ونیز با اشاره به سینماگر ایرانی می‌گوید: «امیر نادری با ساخت تعدادی شاهکار در طول دهه‌های 1970 و 80، در ظهور سینمای امروز ایران تاثیری بنیادین به جا گذاشت، تا جایی که تاثیرش به تاریخ سینما نیز راه یافته است.» او در ادامه اضافه کرده: «اما حتی بعد از مهاجرت به نیویورک در سال 1988، نادری با سرسختی به خودش و گونه‌ای از سینما که به وادی پژوهش و تجربه‌گرایی اختصاص دارد، وفادار مانده و از تسلیم شدن در برابر گرایش‌های رایج و میانبرهای آسان سر باز زده است.»

به گفته باربرا، جایزه دستاورد فیلمسازی «Jaeger-LeCoultre» به عنوان یکی از معتبرترین جوایز سینمایی دنیا به فیلمسازی اعطا مي‌شود که اصالت و عظمتش زبانزد است و در تمام این سال‌ها خلاف جریان آب شنا کرده: «به پاس استعداد کارگردانی پرشور و سخاوت مردی که گویی هیچ محدودیتی نمی‌شناسد.»