اعتراض چهره‌های سرشناس موسیقی ایران به افزایش محدودیت‌ها

ارسال کننده خانم سهیلا مرادی 18 اسفند 93

این گروه با برگزاری نشستی برای کارزار “من از موسیقی حمایت می‌کنم” اعتراض‌شان را به روند رو به افزایش ایجاد محدودیت‌ها، از قبیل لغو کنسرت‌ها پیش از اجرا و جلوگیری از حضور نوازندگان زن روی صحنه مطرح کردند.

در این نشست که در خانه موسیقی برگزار شد، هنرمندانی همچون شهرام ناظری، عبدالحسین مختاباد، علیرضا قربانی، سالار عقیلی، هوشنگ کامکار و هیئت مدیره خانه موسیقی حضور داشتند.

کارزار موسوم به “من از موسیقی حمایت می‌کنم” از بهمن ماه و به پیشنهاد کیهان کلهر، آهنگساز و نوازنده سرشناس آغاز شده است.

‘گرفتاری و انسداد’

به گزارش وب‌سایت خانه موسیقی ایران، محمد سریر، رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی در این جلسه گفت که “گرفتاری و انسداد در فعالیت‌های موسیقایی به تازگی بسیار پررنگ شده و این نشان‌دهنده‌ اندیشه‌ای است که ممکن است تداوم داشته باشد و اثرات بدتری را به بار آورد.”

حمیدرضا نوربخش، مدیر عامل خانه موسیقی نیز با انتقاد از “مصیبت‌های” پیش آمده در حوزه موسیقی گفت که این وضعیت در سی سال گذشته سابقه نداشته و مشکلات به اندازه‌ای بالا گرفته است که به طور رسمی به جامعه موسیقی توهین می‌شود.

اشاره او به سخنان علم‌الهدی، امام جمعه مشهد است که هفته گذشته در واکنش به تعطیلی کنسرت‌ها در این شهر گفته بود برگزاری کنسرت در مشهد، “مطرب بازی در حرم امام رضا است” و چنین برنامه‌هایی نه تنها آزادی هنری نیست که “بی‌بند و باری، ولنگاری و مطرب بازی است”.

او این سخنان را پس از آن مطرح کرد که کنسرت علیرضا قربانی، خواننده موسیقی سنتی، و ارکستر اشتیاق در دانشگاه آزاد گلبهار نزدیک مشهد، با وجود داشتن مجوز از وزارت ارشاد، با حکم دادستانی چناران لغو شد.

چندین سال است که در مشهد کنسرت موسیقی برگزار نمی‌شود و به همین دلیل هنرمندان در شهرهای اطراف مشهد، کنسرت ‌های خود را برگزار می‌کنند.

حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی در این نشست گفت که “تا به حال گرفت‌وگیر بوده، اما الان به شکل رسمی به اهالی موسیقی توهین می‌کنند و این در حالی است که تنها تعداد اعضای خانه‌ی موسیقی ۱۶ هزار نفر است. مگر می‌شود به خانواده‌ چند ده هزار نفری موسیقی توهین کنیم؟”

مدیر عامل خانه موسیقی همچنین با اشاره به استفاده از موسیقی برای یادبود انقلاب و جنگ تاکید کرد: “آن روزی که قرار است توده‌ میلیونی مردم را به پای صندوق‌های رأی یا خیابان‌ها بیاورند، موسیقی پخش می‌کنند. چون چیزی جز موسیقی این قابلیت را ندارد. چطور موسیقی در آنجا خوب است؟‌ مطرب‌بازی نیست؟‌ و در دیگر وقت‌ها بد هست؟”

جلوگیری از حضور نوازندگان و خوانندگان زن روی صحنه، موضوع دیگری بود که مدیر عامل خانه موسیقی به آن اشاره کرد و گفت که “بگیر و ببنده‌ها” از زمان جلوگیری از حضور نوازندگان زن روی صحنه شروع شده است و خانه موسیقی در همان زمان خواستار پیگیری این موضوع در وزارت ارشاد شده بود.

مدیرعامل خانه موسیقی گفت رسما به اهالی موسیقی توهین می‌کنند

حمیدرضا نوربخش با انتقاد از این موضوع گفت که چطور می‌توان در جامعه‌ای که آموزش موسیقی برای زنان آزاد است از اجرای آنها روی صحنه جلوگیری کرد؟

او همچنین خواستار اعلام موضع و پیگیری قضایی و حقوقی جامعه موسیقی در رابطه با توهین به موسیقی شد و اعلام کرد که در این باره از دادستان کل کشور وقت گرفته شده است.

تعطیلی موسیقی در فرهنگسرا‌ها از دیگر مواردی بود که در این جلسه به آن پرداخته شد. و آقای نوربخش گفت که “متأسفانه یک‌سری وعده و وعید پوچ و بی‌معنا داده‌اند. مگر فرهنگ، ‌بی‌موسیقی معنا دارد و مگر می‌توانیم فرهنگسرایی داشته باشیم که موسیقی در آن وجود نداشته باشد؟”

سخنران دیگر این جلسه، سالار عقیلی، خواننده سرشناس، بود که کنسرت اخیرش در مشهد با مشکل روبرو شد.

به گفته آقای عقیلی در میانه این کنسرت از حریر شریعت‌زاده، نوازنده و همسر سالار عقیلی، خواسته شد که صحنه را ترک کند در غیر این صورت برق سالن قطع خواهد شد.

سالار عقیلی در این باره گفت که “این اتفاق درست وسط برنامه بود، اما اگر در ابتدا یا پیش از اجرا بود مطمئناً برنامه را لغو می‌کردم” و تاکید کرد که اگر بداند بازهم قرار است چنین اتفاقی تکرار شود، روی صحنه نخواهد رفت.

عبدالحسین مختاباد، از خوانندگان سنتی موسیقی ایرانی و رئیس کمیته‌ هنری شورای شهر تهران، نیز گفت که ممکن است ده میلیون نفر عقیده ما را قبول نداشته باشند و ما فقط هزار نفر باشیم؛ “اما ما را در این رنج بی‌حساب رها کنید. شما حق ندارید عقاید خود را به ما تحمیل کنید. ضمن اینکه شما خودتان خسته می‌شوید. چون موسیقی و فرهنگ تعطیل‌شدنی نیست.”

کنسرت علیرضا قربانی هم اخیرا لغو شده است

علیرضا قربانی، خواننده سرشناس، نیز که اخیرا کنسرتش در یکی از دانشگاه های ایران لغو شده بود، خواستار برخورد جدی با مسئله لغو کنسرت‌ها شد و در عین حال یادآور شد که “این درد مشترک” همه جامعه را درگیر کرده و تنها مختص موسیقی نیست، و تمام بخش‌های هنری شامل سینما و ادبیات هم با آن درگیر هستند.

آقای قربانی در این نشست گفت “همان دادستانی که نامه لغو کنسرت ما را صادر کرده بود برای اعضای خانواده‌اش بلیت کنسرت تهیه کرده بود ولی از جای دیگری به او دستور یا پیغام می‌دهند که کنسرت باید لغو شود.”

در چند هفته اخیر، نهادهای قضایی و امنیتی در استان‌های مختلف، مانع از برگزاری کنسرت‌های موسیقی شماری از هنرمندان از جمله علیرضا قربانی، سیروان خسروی و گروه لیان شده‌اند.

در واکنش به این مسئله، علی جنتی، وزیر ارشاد، گفت که لغو کنسرت‌هایی که دارای مجوز وزارت ارشاد بوده اند، مورد تایید این وزارتخانه نیست. و از مراجع قضایی خواست که به جای برخورد با کنسرت، به این وزارت‌خانه تذکر بدهند