موسیقی ایران در سال ۹۳؛ کنسرت‌هایی که پی در پی لغو شدند

ارسال کننده خانم سهیلا مرادی 7 فروردین 94

سال ۱۳۹۳ برای موسیقی ایران سالی پر فراز و نشیب بود. ماه‌های ابتدایی این سال با بازداشت سازندگان موسیقی «هپی» ایرانی آغاز شد، و با لغو پی در پی کنسرت‌های موسیقی ادامه یافت.

سال ۹۳ که امروز آخرین روز آن است، سال بالاترین میزان لغو کنسرت در سال های اخیر بود، که تا همین روزهای آخر نیز ادامه یافت.

از جمله آخرین کنسرت هایی که در این سال لغو شد، کنسرت علیرضا قربانی و ارکستر اشتیاق در دانشگاه شهید بهشتی تهران و در گل بهار خراسان بود.

لغو کنسرت قربانی درگل بهار، با اطلاعیه دادستانی این شهر که اعلام کرد به دلیل اعتراض امت حزب الله برگزار نخواهد شد، خبرساز شد.

احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد نیز با الفاظی توهین‌آمیز خطاب به جامعه موسیقی ایران گفت این استان جای این «مطرب بازی‌ها» و« ول‌ انگاری‌ها» نیست. در آخرین روزهای سال کنسرت سیروان خسروی در بوشهر نبز لغو شد.

در حدود دو سال گذشته بیش از ۲۰ کنسرت موسیقی در ایران لغو شده‌ است. این امر با انتقاد جامعه موسیقی ایران روبرو شده که می گویند حتی در دوره هشت ساله محمود احمدی نژاد هم این تعداد کنسرت موسیقی در ایران لغو نشد.

کنسرت همایون شجریان در تهران، احسان خواجه امیری در منطقه آزاد اروند، محمد اصفهانی در بندر عباس، گروه لیان در بوشهر و کنسرت وحید تاج در یزد نیز ممنوعیت روبرو شدند.

با این حال مقام های جمهوری اسلامی در لغو این کنسرت‌ها همزبان نیستند. علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش‌تر گفته بود تسلیم گروه‌های خودسر نخواهد شد و با قدرت پای مجوزهای صادر شده برای اجرای کنسرت‌های موسیقی خواهد ایستاد.

در برخی شهرها مثل یزد لغو کنسرت توسط گروه‌های فشار صورت گرفت که مقابل سالن‌های برگزاری کنسرت تجمع کردند و مانع برگزاری کنسرت شدند.

در سال ۱۳۹۳، هم‌خوانی هنرمندان زن و مرد در کنسرت‌ها و آلبوم‌های موسیقی نیز جنجال برانگیخت.

انتشار آلبومی با عنوان «تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم» با آهنگ‌سازی پیمان خازنی و صدای نوشین طافی و محسن کرامتی ازآن جمله بود.

گروه موسیقی «ماه» در تیر ماه سال ۹۳ قطعه‌ای را در خانه فرهنگ ایران اجرا کرد که بخشی از آن را مهدیه محمدخانی، هنرمند جوان ایرانی، تک خوانی کرد.

این اجرا که در حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت، با خشم اصول‌گرایان روبرو شد.

در آخرین روزهای سال خانم محمد خانی و مجید درخشانی، سرپرست گروه، با شکایت پلیس امنیت تهران به اتهام تهیه و تدوین و انتشار فیلم تک‌خوانی زنان به دادگاه احضار شدند.

چند نفر از مراجع تقلید شیعیان نزدیک به حکومت ایران، آواز خواندن زنان را حرام دانسته و به شدت به سیاست‌های وزارت ارشاد حمله کردند.

خبر پرحاشیه‌ دیگر دنیای موسیقی ایران، ممنوعیت تدریس موسیقی در فرهنگ‌سراهای تهران بود.

و در میان همه این خبرها، در آخرین روزهای سال، ارکستر سمفونیک تهران به رهبری علی رهبری پس از سال‌ها تعلیق فعالیت خود را آغاز کرد تا هواداران این ارکستر پس از سال‌ها از شنیدن آوای موسیقی این ارکستر لذت ببرند.

صدای آمریکا