گزارش نقض حقوق اقوام و ملل ایرانی در مهر ماه 1395

گزارش نقض حقوق اقوام و ملل ایرانی در مهر ماه 1395

تهیه و تنظیم : جمشید غلامی سیاوزان

مادهٔ 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر انسانی محق به داشتن آزادی اندیشه، وجدان و دین است؛ این حق شامل آزادی دگراندیشی، تغییر مذهب دین، و آزادی علنی و آشکارکردن آئین و ابراز عقیده، چه به صورت تنها، چه به صورت جمعی یا به اتفاق دیگران، در قالب آموزش، اجرای مناسک، عبادت و دیده بانی آن در محیط عمومی و یا خصوصی است وهیچ فردی حق اهانت و تعرض به فرد دیگری به لحاظ تمایز و اختلاف اندیشه ندارد.a

گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق اقوام و ملل ایرانی تا پایان مهر ماه 1395 است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود،مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

در چنین شرایطی بدیهی است مدافعان حقوق بشر علیرغم دشواری بسیار، تنها می‌توانند حجم بسیار اندکی از نقض گسترده حقوق بشر در ایران را دیده‌بانی کرده و یا امکان تحقیق و مستند کردن در رابطه با گزارش‌های سایر گروه‌ها و رسانه‌ها را بیابند.

فشارشکنجه و بازداشتها براقوام ایرانی همچنان ادامه دارد.

حکومت کنونی ایران و سران آن بر این عقیده اند که برخی از گروه‌های قومی که بیشتر انان در مرزهای کشور سکونت دارند دشمنان کشور هستند، زیرا فعالیتهای سیاسی و مدنی آن‌ها ممکن است تجزیه ایران را به همراه داشته باشد و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب انان را با شدت هرچه بیشتر در دستور کار خود را قرار داده‌اند. بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه ملیت کرد و بلوچ و دیگر اقوام در ایران است.

آگاهان به مسائل سیاسی و فعالان حقوق بشر در ایران معتقدند که اقوام کرد و بلوچ به همراه دیگر اقوام مرز نشین  بدترین دوران زندگی خود را پشت سر می‌گذارند. آن‌ها همچنین هشدار می‌دهند که ادامه روند کنونی که با اتهامات مذهبی و سیاسی و تبلیغ علیه نظام به بازداشتها و شکنجه و حکمهای طولانی مدت دست زده اند زدگی این مردمان را بسیار مختل نموده اند.

اکثرزندانیان با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ دینی مواجه هستند و حکم محاربه در دست دارند و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و به‌صورت مدام  از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد ضرب و شتم وبی‌احترامی قرار می‌گیرند.

 

بازداشتیها و بیخبری

یک‌سال بلاتکلیفی سعید شیرزاد زندانی سیاسی.

خبرگزاری هرانا – سعید شیرزاد زندانی سیاسی زندان رجایی شهر کرج که در سومین سال حبس خود به سر می برد پس از گذشت یک‌سال از رای دادگاه بدوی هنوز منتظر صدور حکم دادگاه تجدیدنظر در بلاتکلیفی بسر می برد.

بیست و یک ماه بلاتکلیفی بازداشت شدگان نصیرآباد .

خبرگزاری هرانا ـ بازداشت شدگان نصیرآباد سرباز با گذشت بیش از ۶۳۰  روز هم‌چنان در بلاتکلیفی بسر می برند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمپین فعالین بلوچ، ۱۰ نفر از بازداشت شدگان نصیرآباد که در ۱۴دی ۹۳ بازداشت شدند همچنان در بلاتکلیفی بسر می برند.

چهار تن در سه شهر کُردستان بازداشت شدند .

آژانس کُردپا: یک نهاد امنیتی ـ نظامی در کُردستان ایران اقدام به بازداشت چهار شهروند کُرد کرده است.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، نیروهای امنیتی شهر ایلام ظهر روز سه‌شنبه‌ی هفته جاری یک جوان ٢١ ساله بنام سجاد تابانی را بازداشت کردند.

احضار شش شهروند به دادگاه کیفری ارومیه .

خبرگزاری هرانا ـ شش نفر از بازداشت ­شدگان مراسم «روز جهانی مبارزه با شکنجه» به دادگاه کیفری اورمیه احضار شدند.

بازداشت دوباره محمد مهدوی فر شاعر شعر الفبا .

خبرگزاری هرانا – صبح روز جاری، محمد مهدوی‌فر هنرمند اهل آران و بیدگل که بعنوان شاعر «شعر الفبا» در رسانه ها شناخته میشود توسط ماموران امنیتی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد.

سه جوان از سوی مأموران اطلاعات سقز بازداشت شدند .

آژانس کُردپا: نهادهای حکومت اسلامی ایران همزمان با صدور حکم زندان برای شهروندان کُرد، سه تن دیگر را نیز به مکان نامعلومی منتقل کردند.

دستگیری ۳۰ پسر و دختر در جشن مختلط در رشت .

خبرگزاری هرانا ـ ۱۵ زن و ۱۵ مرد در یک جشن مختلط در شهر رشت با یورش ماموران نیروی انتظامی دستگیر شدند.

دستگیری ۲۶ دختر و پسر در مهمانی شبانه در تهران .

خبرگزاری هرانا ـ ۲۶ دختر و پسری که در یک مجتمع مسکونی در تهران اقدام به برگزاری جشن مختلط (پارتی) کرده بودند، دستگیر شدند.

بازداشت شماری از کولبران کرد در سردشت.

خبرگزاری هرانا ـ در طی روزهای گذشته چندین کولبر کرد در شهرستان سردشت توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان های نامعلومی منتقل شده اند.

دستگیری و احضار تعداد زیادی از فعالان شبکه های اجتماعی در سمنان و کهگیلویه و بویراحمد .

خبرگزاری هرانا ـ مسئول روابط عمومی و اطلاع رسانی «سپاه فتح» کهگیلویه و بویراحمد از دستگیری و احضار ۲۲ نفر متهم به فعالیت در حوزه «امنیت اخلاقی و توهین به عقاید و مقدسات دینی» در شبکه های اجتماعی، خبرداد. همزمان سپاه قائم آل محمد استان سمنان از بازداشت تعداد نامعلومی از مدیران گروههای مجازی خبر داد.

بازداشت هفت شهروند مسیحی در فیروزکوه .

 خبرگزاری هرانا – روز جمعه پنجم شهریورماه ۷ تن از نوکیشان مسیحی که با خانواده‌هایشان جهت تفریح به فیروزکوه در استان تهران رفته بودند توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شدند. دوتن از این شهروندان بلافاصله آزاد شدند. اما از مکان نگهداری و وضعیت پنج نفر دیگر اطلاعی در دست نیست.

برخورد با فعالان مد و فشن در اردبیل؛ بیش از ۲۰ احضار و بازداشت .

خبرگزاری هرانا ـ دادستان عمومی و انقلاب اردبیل از دستگیری اعضای گروهی خبر داد که در زمینه مدلینگ فعال بوده و تصاویر مربوط به مدلینگ و فشن را در فضای مجازی منتشر می کردند. وی همچنین از دستگیری و احضار ۲۰ نفر و پلمپ ۶ آتلیه و ۴ سالن آرایش زنانه در همین رابطه خبر داد.

بازجویی از احمد منتظری در دادگاه ویژه روحانیت برای سومین بار در ارتباط با فایل صوتی پدرش .

خبرگزاری هرانا ـ احمد منتظری پسر آیت‌الله حسینعلی منتظری که به تازگی فایل صوتی اظهارات پدرش درباره اعدام‌های سال ۱۳۶۷ را منتشر کرده است، روز دوشنبه هشتم شهریور برای سومین بار به دادگاه ویژه روحانیت قم احضار و بازجویی شد.

مصطفی خلیل راد در بجنورد بازداشت شد .

خبرگزاری هرانا ـ مصطفی خلیلی راد نویسنده و روزنامه نگار در شهر بجنورد توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت شد.

یک فعال دانشجویی کُرد برای اعتراف‌گیری در اطلاعات ارومیه تحت فشار قرار گرفته است .

آژانس کُردپا: یک فعال دانشجویی کُرد به مدت چندین روز در دستشویی اداره‌ی اطلاعات ارومیه محبوس شده است.

به گزارش رسیده به آژانس خبررسانی کُردپا، افسانه بایزیدی، فعال دانشجویی کُرد اهل بوکان طی مدت بازداشت، ١١ روز در دستشویی اداره‌ی اطلاعات ارومیه محبوس شده بود.

خوزستان؛ بازداشت دست‌کم ۹ شهروند و صدور حکم حبس برای یک شاعر .

خبرگزاری هرانا – گزارشات از افزایش فشارها بر شهروندان عرب عمدتا ساکن جنوب استان خوزستان حکایت دارد، دست‌کم ۹ شهروند این استان توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند که کماکان از سرنوشت سه تن از آن‌ها اطلاعی در دست نیست. از سوی دیگر، دادگاه انقلاب شادگان، یک فعال فرهنگی و شاعر در این شهر را به دو سال حبس محکوم کرد. خانواده باقر غلامی، دیگر شهروند عرب بازداشت شده نیز خبر می دهند که علیرغم گذشت شش ماه از بازداشت از سرنوشت او اطلاعی ندارند.

احضار مجدد محمود معصومی به اداره اطلاعات سپاه .

خبرگزاری هرانا – محمود معصومی از بازداشت شدگان مقابل ساختمان دنا، درپی احضار تلفنی بایستی صبح امروز به ستادخبری اداره اطلاعات سپاه مراجعه کند. این فعال مدنی مدتی قبل با تودیع وثیقه تا زمان برگزاری دادگاه از زندان تهران بزرگ (فشافویه) آزاد شده بود.

بازداشت دو روحانی بلوچ در نرماشیر .

خبرگزاری هرانا ـ مولوی عبید الله شیهکی و مولوی امین شیهکی، دو روحانی سنی‌ مذهب در نرماشیر استان کرمان توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند.

حکم دادگاه

محکومیت یک روزنامه نگار به هفت ماه حبس .

خبرگزاری هرانا ـ سروش فرهادیان روزنامه نگار به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام از سوی دادگاه انقلاب استان مرکزی به هفت ماه حبس محکوم شد. شاکی این پرونده سپاه پاسداران بوده است.

عیسی سحرخیز به ۲۱ ماه زندان محکوم شد .

خبرگزاری هرانا ـ عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار و زندانی سیاسی در دادگاه انقلاب به ۲۱ ماه زندان محکوم شده است.

محکومیت دوباره حسن رستگاری در زندان ارومیه .

خبرگزاری هرانا – حسن رستگاری مجد، شهروند ایرانی-ترکیه‌ای و زندانی سیاسی زندان مرکزی ارومیه با اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک‌سال حبس دیگر محکوم شد. این محکومیت حبس درحالی به وی در زندان روز جاری ابلاغ شد که پیش‌تر بازپرس پرونده وی را از اتهامات مطروحه تبرئه کرده بود.

محکومیت هدایت آقایی به دوسال حبس دیگر .

خبرگزاری هرانا ـ هدایت آقایی از مسئولان حزب کارگزاران که در جریان انتخابات چالش برانگیز سال ۸۸ به پنج سال حبس محکوم شده بود با بررسی یک قسمت مفتوح از پرونده‌اش به دو سال حبس دیگر محکوم شد.

 نازنین زاغری به پنج سال زندان محکوم شد.

خبرگزاری هرانا ـ نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی بریتانیایی که از حدود پنج ماه پیش در ایران زندانی بوده، به پنج سال زندان محکوم شده است.

در سقز و بوکان دو شهروند کُرد به زندان محکوم شدند .

آژانس کُردپا: دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران برای دو شهروند کُردستانی جمعا ٩ سال حبس تعزیری صادر کرد.

برپایە گزارش رسیدە بە کُردپا، طی روزهای گذشتە یک جوان سقزی بەنام “اقبال زارع راد” از سوی دادگاه انقلاب این شهر بە تحمل ٥ سال حبس تعزیری محکوم شدە است.

روزنامه‌نگار کُرد خراسانی جهت گذراندن دوران محکومیت به زندان انتقال یافت .

آژانس کُردپا: یک روزنامه‌نگار کُرد خراسانی اهل بجنورد برای گذراندن دوران محکومیت خود روانه زندان مرکزی این شهر شد.

برگزاری جلسه رسیدگی به اتهامات حشمت الله طبرزدی .

خبرگزاری هرانا – روز جاری جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات حشمت الله طبرزدی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی احمدزاده برگزار شد.

کشته شدن توسط نیروهای جمهوری اسلامی

در ماه گذشته نیز کشتار کولبران کرد و دیگر اقوام توسط نیروهای جمهوری اسلامی به رودند صعودی خود ادامه داد و شماری از هموطنان در اثر شلیک مستقیم ماموران جان خود را از دست دادند.

شلیک مستقیم نیروی انتظامی، یک شهروند کُرد را به کام مرگ فرستاد .

آژانس کُردپا: شلیک نیروهای انتظامی در منطقه‌ی قطور خوی جان یک شهروند کُرد را گرفت.

گلوله ‌پراکنی به کولبران ٢ کشته و زخمی برجای گذاشت.

آژانس کُردپا: دو تن از کولبران مرزی پیرانشهر قربانی تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران شدند.

یک کولبر دیگر کُرد براثر شلیک نیروهای نظامی ایران کشته شد .

در ادامه کشتار کولبران در مرزها، یک کولبر دیگر در نتیجه شلیک نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران، در مرز پیرانشهر کشته شد.

یک سرباز بوکانی در روانسر به قتل رسید .

آژانس کُردپا: یک سرباز اهل شهر بوکان توسط فرمانده پادگان نظامی روانسر در محل خدمت سربازی‌اش کشته شد.

بر اساس گزارش رسیده به آژانس خبررسانی کُردپا، این سرباز بوکانی اهل روستای “کاریزه محمودآباد” با شلیک گلوله از سوی فرمانده پادگان شهرک روانسر جان خود را از دست داد.

سه کولبر کُرد در مرز ارومیه کشته و زخمی شدند .

آژانس کُردپا: نظامیان حکومتی در منطقه مرگور ارومیه کاروان کولبران کُرد را هدف شلیک مستقیم خود قرار دادند.

به گزارش رسیده به آژانس خبررسانی کُردپا، شامگاه گذشته، درپی شلیک مستقیم نظامیان حکومتی در ارتفاعات “دالامپر” به کولبران کُرد، یک کولبر کُرد جان خود را از دست داده است.

مرگ یک کولبر در ارومیه با شلیک مستقیم نیروهای انتظامی .

خبرگزاری هرانا – روز گذشته یک کولبر اهل سیلوانای شهرستان ارومیه با شلیک مستقیم نیروهای انتظامی مرزبان جان خود را از دست داد.

تیراندازی نظامیان حکومتی در مرز ارومیه سه کشته و زخمی برجای گذاشت .

آژانس کُردپا: سه کولبر دیگر در مرز ارومیه براثر شلیک مستقیم نیروهای نظامی حکومت ایران کشته و زخمی شدند.

به گزارش رسیده به آژانس خبررسانی کُردپا، شامگاه گذشته، شنبه ١٣ شهریورماه در نتیجه شلیک نیروهای نظامی حکومت ایران مستقر در پایگاه مرزی ارتفاعات “دالانپر” از توابع منطقه مرگه‌ور ارومیه به کولبران کُرد، دو کولبر کُرد جان باختند و یک کولبر دیگر به شدت زخمی شده است.

کشته و زخمی شدن سه کولبر با شلیک مستقیم نیروهای انتظامی در ارومیه .

خبرگزاری هرانا – درپی شلیک مستقیم نیروهای انتظامی مرزبانی، دو کولبر اهل منطقەی مرگور ارومیە کشته و یک کولبر دیگر زخمی شد.

شلیک نیروهای حکومتی چهار شهروند بلوچ را بە کام مرگ کشاند .

آژانس کرُدپا: در پی شلیک مستقیم نیروهای حکومتی بە خودروی یک شهروند بلوچ، موجب مرگ چهار شهروند شد.

در اثر تیر اندازی بی ضابطه ماموران انتظامی در زاهدان چهار شهروند جان خودشان را از دست دادند. نیروهای انتظامی بعد از این حادثه محل را ترک کردند.

موارد دیگر

فقردر مناطق اقوام مرز نشین بیداد میکند و حکومت جمهوری اسلامی هیچگونه اقدامی برای رهایی این مردم از خود نشان نمیدهد نداشتن مدرسه و کار و دستگیریها و اذیت و ازار مردم از طرف ماموران حکومت همچنان ادامه دارد.

پس از اخراج؛ خودکشی یک کارگر در دیواندره کردستان.

خبرگزاری هرانا ـ روز چهارشنبه هفته گذشته، یک کارگر کارخانه نیک الیاف دیواندره در کردستان پس از اخراج و ناتوانی در تامین معیشت خانواده با مصرف دارو خودکشی کرد.

 تیر اندازی نیروهای امنیتی اینبار به استاد دارالعلوم مکی زاهدان .

ساعاتی پیش مولوی حمیدالله گمشادزهی استاد دارالعلوم زاهدان توسط نیروهای امنیتی مورد اصابت چند گلوله قرار گرفت.

مرگ مردی که در مقابل شورای شهر تهران خودسوزی کرده بود .

خبرگزاری هرانا ـ عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران گفت که مرد میانسالی که ۲۴ مردادماه در مقابل ساختمان شماره دو شورا اقدام به خود سوزی کرده بود، روز گذشته فوت شد.

پنچاه در صد دانش آموزان سیستان و بلوچستان در کلاس های مخروبه درس می خوانند .

نیمی از دانش آموزان سیستان و بلوچستان در کلاس هایی غیر استانداردی درس می خوانند که هر لحظه ممکن است بر سر آنها فروبریزد.

انفجار مین دوران جنگ سه نوجوان را مصدوم کرد .

خبرگزاری هرانا ـ بخشدار اورامان شهرستان سروآباد گفت که بر اثر انفجار یک قبضه مین به جامانده از جنگ در گردنه ‘تته’ بخش اورامان این شهرستان سه نوجوان مصدوم شدند.

مسئولان نظامی و حکومتی از پیگیری قضایی پرونده‌ی یک کولبر کُرد ممانعت کردند .

آژانس کُردپا: مسئولان نظامی و حکومتی در منطقه مرگه‌ور ارومیه از پیگیری قضایی پرونده‌ی یک کولبر کُرد جلوگیری کردند.

معلمان کرمانشاهی دست به تجمع زدند .

آژانس کُردپا: فرهنگیان بازنشسته‌ی استان کرمانشاه به وضعیت بد معیشتی خود اعتراض کردند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، صدها تن از بازنشستگان آموزش و پرورش در اعترض به سیاست‌های صندوق ذخیره‌ی فرهنگیان، مقابل درب سازمان یازنشستگی در شهر کرمانشاه گردهم آمدند.

خودسوزیِ اعتراضی کارگر کُرد در کنگاور.

آژانس کُردپا: یکی از کارگران واحد خدماتی شهرداری کنگاور در استان کرمانشاه دست به خودکُشی زد.

بوکان/ دوازده کارگر قربانی سانحه‌ی جاده‌ای شدند .

آژانس کُردپا: واژگونی خودروی حامل کارگران در بوکان به مصدومیت دوازده تن از این کارگران انجامید.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، مینی‌بوس مسیر بوکان به بخش سیمینه بر اثر بروز حادثه دچار واژگونی شد و ١٢ کارگر مسافر آن نیز زخمی شدند.

سی درصد مدارس آذربایجان غربی تخریبی است .

خبرگزاری هرانا ـ مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه سی درصد مدارس آذربایجان غربی تخریبی است، گفت که برای ایجاد ۵۰۰۰ کلاس درس در پنج سال آینده به ۱۲هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیازمندیم.

مرگ مشکوک – جسد رئیس اداره برق شهرستان سرباز حلق آویز پیدا شد.

صبح امروز جسد حلق‌آویز شده عامر ستوان، رئیس اداره برق شهرستان سربازدر منزل مسکونی اش پیدا شد.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، عامر ستوان در کارنامه فعالیت های خود، تشکیل انجمن های دانشجوی تاسیس و اداره کتابخانه ها، فعالیت های مذهبی و سیاسی را دارد و به عنوان یکی از جوانان فعال شناخته می شد.

ریزش مرگبار دیوار مدرسه ای دیگر بر سر یک کودک چابهاری .

مدیر کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس سیستان وبلوچستان گفت: بر اثر ریزش دیوار مدرسه ای در روستای بجار شهرستان چابهار یک کودک پنج ساله جان خود را از دست داد.