بهترین کتابی که خوانده اید و خواندنش را به دیگران سفارش می کنید ، چیست؟

یکی از سنجه های پیشرفت و دانایی ،کتاب خوانی مردمان یک سرزمین است ، مردم اسکاندیناوی و آلمان، بالاترین سرانه در جهان را دارند .سرانه کتابخوانی در ایران کنونی ،نزدیک 2 دقیقه در شبانه روز است و تیراژ کتاب در سال‌های کنونی بسیار کاهش داشته و از ۳٬۰۰۰ در دهه ۵۰ و ۶۰ خورشیدی با وجود دوبرابر شدن جمعیت به ۵۰۰ نسخه در دهه ۹۰ رسیده‌است.(آمار دیگری هم است که بالاتر است و در آن قرآن خوانی ، دعاها ، کتاب درسی ، کنکور برای دانشگاه ، روزنامه ها و…را هم آورده اند تا سرانه کمی به استانداردهای جهانی نزدیک شود!)

فرستنده: آقای علیرضا اسدبکی

2 _ اگر میشود ، کمی درباره کتاب سفارشی خود، بنویسید تا ببینیم ، درباره چیست.
1_ و کتابی که سفارش به خواندنش می کنم :این کتاب را چهار پنج سال پیش خواندم ، برای پیدا کردن این کتاب ، بیشتر کتابفروشی های تهران را گشتم و نتوانستم پیدا کنم،چون نایاب بود و از انتشارات اش ( آگاه )پرسیدم ، گفت ، بدون سانسور ، اجازه چاپ دوباره را به ما نمی دهند و سرانجام از کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران ،توانستم زیراکس بگیرم و بخوانم .
نام کتاب : “جامعه نمایش” نویسنده ( Guy Ernest Debord)  برگردان بهروز صفدری ، انتشارات آگاه.
این کتاب آن اندازه مهم و تاثیرگذار بوده که در ماه می سال 1968 بیش از 160 هزار دانشجوی پاریسی را به خیابانهای پاریس کشاند .نویسنده دانش آموخته حقوق از دانشگاه پاریس است و نیز شاعر ،فیلمساز و…
در جایی می نویسد:
جامعه نمایشی قلبِ تپنده واقعی شدن دروغ در جامعه است. جامعه نمایشی در بروز جزعیات خود مانند اخبار، پروپاگاندا، تبلیغات تجاری و سرگرمیهای مصرفی، سیستم حاکم بر روابط اجتماعی را مجسم میکند. جامعه نمایشی جشن در حال برگزاری و نتیجه پایانی تصمیماتی است که قبلا در حیطه قدرت و تولید گرفته شده اند. جامعه نمایشی، هم در فرم و هم در محتوی، توجیه کامل شرایط و اهداف سیستم موجود بوده …و هرگونه اصلاح و یا تغییرات در آن غیر ممکن است.
جامعه نمایشی برعکس گفتگو است !… در دنیای وارونه امروزی حقیقت در لحظهُ دروغ واقعیت می یابد!
*البته کتابهای دیگری هم در دیده داشتم ، که تکان دهنده اند :
دانلود کتاب «پشت پرده‌های انقلاب اسلامی» (اعترافات حسین بروجردی) نوشته » بهرام چوبینه»
امتناع تفکر در فرهنگ دینی – نوشته آرامش دوستدار
مسیح باز مصلوب. نیکوس کازانتزاکیس. محمد قاضی و…