سخنگوی خانه موسیقی: عده‌ای قانون‌شکن بر ارشاد فشار می‌آورند

ارسال کننده آقای علی تورج 9 فروردین 94

سخنگوی خانه موسیقی ایران از لغو غیر قانونی کنسرت‌ها انتقاد کرد و با بیان اینکه عده‌ای قانون‌شکن به وزارت ارشاد فشار می‌آورند گفت: «امام جمعه چگونه به خودش اجازه می‌دهد که یک عده را مطرب بخواند؟»

داریوش پیرنیاکان، سخنگوی “خانه موسیقی” ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت که این نهاد غیر دولتی در سال ۱۳۹۳ در اعتراض به لغو غیر قانونی کنسرت‌ها و تعطیلی کلاس‌های موسیقی در فرهنگسراها تلاش زیادی کرده است.

او با بیان اینکه در مخالفت با تعطیلی کلاس‌های موسیقی در فرهنگسراها با محمدباقر قالیباف، شهردار تهران نامه‌نگاری صورت گرفته، اضافه کرد: «چنین کلاس‌هایی مانع آسیب‌های بزرگ اجتماعی خواهد بود و قطعا اولویت ما، بازگرداندن کلاس‌ موسیقی به فرهنگسراهاست.»

اکثریت فرهنگسراهای تهران زیر نظر شهرداری این شهر اداره می‌شود. تیرماه سال گذشته (۱۳۹۳) سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران دستور تعطیلی کلاس‌های موسیقی را صادر کرد.

مسئولان فرهنگی شهرداری در آن زمان اعلام کردند که این تعطیلی با هدف ساماندهی مجدد کلاس‌های موسیقی و تنها برای چند هفته صورت گرفته است.

انتقاد از قوه قضائیه و امام جمعه مشهد

داریوش پیرنیاکان همچنین با بیان اینکه شرایط ناامیدکننده در میان اهالی موسیقی ربطی به ارشاد ندارد، افزود: «ما می‌دانیم که عده‌ای قانون‌شکن بر ارشاد فشار می‌آورند. ما دیدیم که آقای روحانی نسبت به شجریان ارادت دارد و نظرات آقای جنتی هم مشخص است اما متاسفانه مشکل از نهادهای دیگری‌ست.»

به گفته این نوازنده تار و سه تار، وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی وظیفه دارد از مجوزهایی که برای کنسرت‌های موسیقی صادر می‌کند دفاع کند.

او همچنین با انتقاد از دستگاه قضایی گفت: «دادستانی که خود مجری قانون است حالا مرتکب جرم شده و این توهین‌ها نسبت به جامعه موسیقی ایران پذیرفتنی نیست.»

سخنگوی خانه موسیقی افزود: «آقای امام جمعه چگونه به خودش اجازه می‌دهد که یک عده را مطرب بخواند؟ این خودش جرم است که یک مسئول که جایگاه قانونی دارد، عده‌ای را به تقوا توصیه کند اما خودش تقوا در کلام نداشته باشد و به راحتی به ما توهین کند.»

پیش از این احمد علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد در پی اعتراض‌ها به لغو کنسرت‌های موسیقی در استان خراسان رضوی، گفته بود که کنسرت موسیقی “مطرب بازی” است و اجازه برگزاری این کنسرت داده نخواهد شد.

سال نامناسب موسیقی و سهم دولت

داریوش پیرنیاکان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ممکن است یک روز به خانه موسیقی بیایند و همه ما را بزنند و در این خانه را ببندند، گفت: «این مسئله که خانه موسیقی در طول ۱۵ سال گذشته با سیاست دقیقی پیش رفته تا تعطیل نشود و کارهای هنرمندان موسیقی را پیگیری کند، اتفاق مثبتی است.»

سخنگوی خانه موسیقی همچنین به خوانندگی زنان اشاره و تصریح کرد: «وقتی من در سخنرانی خودم درباره شرایط موسیقی بانوان صحبت کردم، آقای جنتی با شهامت پشت این مسئله ایستاد و گفت: «از نظر بعضی فقها تک‌خوانی زن ایراد ندارد.»

او با این حال با اشاره به لغو تعداد زیادی از کنسرت‌های موسیقی و توهین به موسیقی‌دانان شرایط موسیقی در سال ۱۳۹۳ را نامناسب ارزیابی کرد.

اما به گفته پیرنیاکان، این مسائل ازسوی دولت روحانی نبوده و کنترل اوضاع به دست دولت نیست. او اضافه کرد: «اگر با دقت نگاه کنیم و متوجه شویم که دولت آقای روحانی نه تنها درباره موسیقی بلکه در تمام ابعاد تحت فشار قرار گرفته است.»

تاجزاده: اگر موسیقی حرام است، چرا فقط برای زنان؟