اطلاعیه 744 کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

استمرار نقض حقوق برنامه ریزی شده پیروان بهاییان در ایران

و تصویب قطعنامه سازمان ملل در خصوص توقف آزار بهائيان

حاکمیت ایران همچنان بر منش و روش خود که اساس آن بر زور و سرکوب و خفقان استوار است پافشاری می نماید.از آغاز انقلاب بهاییان ایران با شدید‌ترین موارد نقض حقوق بشر روبرو بوده و اینک نیز سرعت و روند روز افزون فشار و سرکوب بهائیان توسط نظام جمهوری اسلامی، بیانگر اهداف نظام بر پاکسازی و حذف آیین بهائیت در ایران است.

فرهنگ امیری، ۶۳ ساله، بازنشسته، شهروند بهایی ساکن یزد،  پنجم مهر ۱۳۹۵ در محله قاسم آباد یزد با چندین ضربه چاقو از سوی دو تن زخمی و پیش از رسیدن به بیمارستان درگذشت.

مأموران وزارت اطلاعات با هجوم به منزل آقای انواری، وی را به همراه دخترش ندا انواری، فرهاد مقربی و رضوان الله عبداللهی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل کردند، صبح سه شنبه ۴ آبان ماموران وزارت اطلاعات با شکستن درب ورودی˓وارد منزل سعید عظیمی شهروند بهایی ساکن اصفهان شده، پس ازتفتیش منزل وی را بازداشت کردند.

ماموران اماکن نیروی انتظامی علاوه برپلمب محل کسب و کار شهروندان بهایی طی روزهای ۱۶ تا ۲۰ آبان در کرج ˓محل کسب ۱۰۴ شهروند بهایی را طی دو روز ۱۲ و ۱۳ آبان ۱۳۹۵ در شهرهای نوشهر، تنکابن، آمل، شهسوار، بهنمیر، کرمان، بندرعباس، ساری و قائمشهر به دلیل اعتقاد به دیانت بهایی نیز پلمپ کردند، اسامی این شهروندان در سایت کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران موجود است.

شهریار سیروس، نقاش و هنرمند بهایی،  نهم تیرسال ۱۳۹۴ از سوی وزارت اطلاعات بازداشت و به سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل، و در ۲۸ مردادماه ۱۳۹۴ با سپردن وثیقه آزاد شد. پرونده او در مرحله بازپرسی به شعبه۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی محمد مقیسه ارجاع شد و این شعبه در پانزدهم شهریور ۱۳۹۵ این شهروند بهایی را به پنج سال زندان محکوم کرد.

۱۶ آبان ۱۳۹۵سه تن از شهروندان بهایی ساکن زاهدان به نام های امیلیا حکیمان، تبسم حسینی و فرشید دادور توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند.

17آبان شهروند بهایی امرالله حکمت شعار نیز در کرج دستگیر شد.سال گذشته فرزند وی عارف حکمت شعار به همین دلیل از مدرسه اخراج شده بود .

کمند آگاهی، شهروند بهایی ساکن اصفهان، پس از ۴۰ روز حضور در دانشگاه و احراز هویت مذهبی وی به عنوان یک بهایی از دانشگاه اخراج شد.

شایان ذکر است که کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل روز سه شنبه با اکثریت آرا قطعنامه نقض حقوق بشر در ایران را تصویب کرده، از ایران خواسته شد به بازداشت های خودسرانه و “ناپدید شدن های اجباری” و محدودیت های شدید بر آزادی تفکر، عقیده و مذهب پایان دهد همچنین ضمن اشاره به ادامه سرکوب پیروان مذهب بهایی در ایران، نسب به آمار بالای اعدام در ایران ابراز نگرانی کرد ه است.

ما اعضای کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان کانون دفاع از حقوق بشر در ایران، با استناد به مواد ١٨و١٩اعلامیه جهانی حقوق بشر ضمن درخواست برقراری کلیه مواد حقوق اعلامیه جهانی حقوق بشر،اینگونه اقدامات غیرانسانی را محکوم دانسته،احترام و حفظ حقوق و حرمت تمامی افراد باورمند به عقاید و مذاهب گوناگون در ایران را خواهانیم.

774

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان