عالیه مطلب زاده عکاس و روزنامه‌نگار توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد.

عالیه مطلب‌زاده، عکاس و فعال حقوق زنان روز شنبه ۶ آذر بازداشت شد. یک ماه پیش ماموران وزارت اطلاعات با تفتیش منزلش وسایل شخصی او و همسرش را توقیف کرده بودند.

 

  

عالیه مطلب‌زاده، عکاس و فعال حقوق زنان روز شنبه ۶ آذر (۲۶ نوامبر) پس از آنکه برای باز پس گرفتن وسایل توقیف‌شده‌اش به دفتر وزارت اطلاعات در تهران مراجعه کرد، بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

امیرسالار داودی وکیل مطلب‌زاده در گفت‌وگو با دویچه‌وله در این باره گفت که حدود یک ماه پیش، ماموران وزارت اطلاعات با داشتن یک حکم کلی وارد منزل شخصی او شده و وسایل شخصی و کاری او و همسرش را توقیف می‌‌کنند.

صدرا عبداللهی همسر عالیه مطلب‌زاده تهیه کننده سینمایی است و تمام سی‌دی‌ها و ویدیوهای کاری او و نیز لپ‌تاپش هم ضبط می‌شود.

.در این مدت تماس برای باز پس گرفتن این وسایل بدون نتیجه می‌ماند تا اینکه روز شنبه تلفنی از خانم مطلب‌زاده می‌خواهند تا برای باز پس گرفتن وسایلش به دفتر وزارت اطلاعات در تهران مراجعه کند.

بیشتر بخوانید: گفتگو با شمس الواعظين در باره اعتصاب و تحصن روزنامه نگاران ايران

مطلب‌زاده در اولین ساعات بعدازظهر به آنجا می‌رود ولی تا غروب خبری از او نمی‌شود تا اینکه در ساعات اولیه شب از زندان اوین تماس می‌گیرد و می‌گوید او را ابتدا به دادسرای “شهید مقدس” اوین و پس از آن به زندان اوین منتقل کرده‌اند. درباره اتهامات وارد شده بر خود هم چیزی نمی‌گوید.

همسر خانم مطلب‌زاده اما به رسانه‌ها گفته که تفتیش منزلشان در ۲۷ مهرماه و پس از سفری صورت گرفته که همسرش به منظور شرکت در یک کارگاه آموزشی برای توانمندسازی زنان به خارج از ایران داشته است.

امیرسالار داودی وکیل خانم مطلب‌زاده به دویچه‌وله می‌گوید: «به عنوان یک وکیل دادگستری و بر مبنای قانون می‌گویم که موکلم هیچ اقدامی که خلاف یا نقض قوانین موضوعه باشد انجام نداده است.»

بیشتر بخوانید: ارسال پیامک تهدیدآمیز برای صدها فعال رسانه‌ای ایران

او البته تاکید می‌کند که بین تعریف عمل مجرمانه از دید او و بر پایه قانون با ماموران وزارت اطلاعات اختلاف نظر وجود دارد: «بعد از این همه سال کار وکالت در حوزه امنیتی هنوز با آقایان وزارت اطلاعات توافقی در زمینه عمل مجرمانه و امنیتی نداریم و هنوز نمی‌دانم خط قرمزهای آقایان دقیقا چه چیزهایی است.»

بنابراین داودی تصریح می‌کند که نمی‌داند از نظر وزارت اطلاعات موکلش چه جرمی مرتکب شده است.

این وکیل دادگستری می‌گوید: «باید بگویم که اصلا توقع نداشتم که یک فعال مهم در زمینه مبارزه با خشونت علیه زنان به فاصله یک روز پس از روز جهانی منع خشونت علیه زنان بازداشت شود.»

داودی می‌گوید از وزرات اطلاعات دولت “تدبیر و امید” که هم او و هم موکلش به آن رأی داده‌اند توقع دارد که عالیه مطلب‌زاده را هرچه زودتر آزاد کنند.