توقف نمایش «مشکل گیتی» با حکم قوه قضاییه

فیلم سینمایی «مشکل گیتی» به کارگردانی بهرام کاظمی که فروش نسبتا قابل قبولی در گیشه بدست آورده ، از شب گذشته با حکم دادستانی کشور از پرده سینماهای پایین کشیده شد و در اغلب سینماها تنها تا امروز فرصت نمایش دارد. مقام‌های قضایی پیش از این با چهار پخش کننده فیلم‌های سینمایی به دلیل پخش تیزرهای ماهواره‌ای برخورد کردند و این بار نوبت به «رسانه فیلمسازان» سید تا طعم برخورد قضایی را بچشد.

توقف نمایش «مشکل گیتی» با حکم قوه قضاییه

بعد از استقبال چشمگیر مخاطبان از فیلم‌های اکران نوروز، بسیاری از مخاطبان فروش بالای فیلم‌های سینمایی را به دلیل تیزرهایی تبلیغاتی دانستند که از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان به روی آنتن می‌رفت. اما بعد از مدتی بسیاری از پخش کنندگان اعلام کردند که سفارشی به مدیران شبکه GEM در مورد پخش تیزرها نکردند و این شبکه به شکل سرخود به پخش این تیزرها روی آورده است.

فرستنده : آقای علیرضا اسدبکی

از اواخر بهار دادستانی تهران اعلام کرد که پخش تیزر فیلم‌های سینمایی از شبکه‌های ماهواره‌ای، جرم است و مجازات آن پایین کشیده شدن فیلم‌ها از پرده سینماهای کشور خواهد بود.

مراجع قضایی برای نشان دادن جدیت خود در این موضوع، در ابتدا چند روزی فیلم «عادت نمی‌کنیم» را که پخش آن را «هدایت فیلم» بر عهده داشت را از پرده سینماها پایین کشیدند. بعد از این اتفاق، شبکه  GEM نزدیک به یک ماه از پخش تیزرهای فیلم‌های سینمایی خودداری کرد، اما به ناگهان بدون اطلاع دفاتر پخش و تهیه کنندگان فیلم‌های سینمایی، این شبکه مجددا به پخش تیزرهای فیلم‌های روی پرده پرداخت.

بعد از پخش مجدد تیزرهای ماهوره‌ای، دادستانی اعلام کرد که فعالیت سه دفتر «فیلمیران»،‌«نورتابان» و «پویا فیلم»  به حالت تعلیق در آمده است. با رفع تعلیق این سه دفتر پخش کننده فیلم‌های سینمایی، شب گذشته دادستانی تهران از توقف اکران فیلم «مشکل گیتی» به دلیل پخش تیزرهای ماهواره‌ای خبر داد.

این درحالی است که نزدیک به دو هفته پیش، «رسانه فیلمسازان» با انتشار بیانیه‌ای پخش تیزر فیلم «مشکل گیتی» در شبکه‌های ماهواره‌ای را محکوم و اعلام کرد حق شکایت از این شبکه را برای خود محفوظ می‌داند.

با توجه به این‌که سایت سینما تیکت هم فروش بلیت فیلم «مشکل گیتی» را متوقف کرده است، بهرام کاظمی کارگردان و تهیه کننده این فیلم درباره پایین کشیده شدن جدیدترین فیلم سینمایی خود به ایسنا می‌گوید: «وزارت ارشاد به دفتر پخش فیلم و انجمن سینماداران نامه زده که این فیلم را از اکران سینماهای کشور بردارند. این در حالی است که بلیت‌های این فیلم برای پنجشنبه و جمعه فروخته شده و مردم بلیت رزرو کرده‌اند و برداشتن فیلم موجب نارضایتی مخاطبان خواهد شد. دیروز به وزارت ارشاد مراجعه و با مسئولان صحبت کردم؛ اما آن‌ها می‌گویند حکم از سوی دستگاه قضایی آمده است و ما نمی‌توانیم کاری کنیم، ما قوه‌ مجریه‌ایم و باید حکم را اجرا کنیم.»

کاظمی درباره پخش تیزرهای ماهواره‌ای «مشکل گیتی» گفت: «تیزر خیلی از فیلم‌ها تا کنون از شبکه «جم» پخش شده است. ما تیزری در اختیار این شبکه قرار نداده‌ایم و حتی وقتی پخش تیزر فیلم از ماهواره آغاز شد، بیانیه‌ای در اعتراض به این کار دادیم و گفتیم تیزر را از ما سرقت و پخش کرده‌اند، خود من هم آن را امضا کردم؛ اما ظاهراً دیواری کوتاه‌تر از ما پیدا نکرده‌اند!»

بحث تبلیغ در شبکه‌های ماهواره‌ای موضوعی است که چندی پیش با واکنش برخی نمایندگان مجلس مواجه شد و حتی نصرالله پژمانفر، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در این باره گفت: «هم اكنون كالاهاي مختلفي كه توسط مجموعه‌هاي داخلي توليد مي‌شود در شبكه‌هاي ماهواره‌اي تبليغ مي‌شود ولي از نظر قانوني برخوردي صورت نمي‌گيرد كه اين امر نشان‌دهنده وجود ضعف در اراده به منظور اجراي قانون و به تأخير انداختن آن به حساب مي‌آيد.»