تکرار انتخابات ۸۸ در فیلم «ماه گرفتگی»

نشست رسانه‌ای فیلم «ماه‌ گرفتگی» به کارگردانی مسعود اطیابی با بحث‌های سیاسی خبرنگاران و حاشیه‌هایی برگزار شد.

نشست خبری فیلم های جشنواره فیلم فجر

به گزارش ایسنا، کارگردان فیلم «ماه ‌گرفتگی» بیان کرد: خودم در موقعیتی که از داستان روایت کردم بوده‌ام و این موضوع را از نزدیک دیدم بنابراین تلاش کردم نزدیک‌ترین واقعیت از روایت را ارائه دهم.  از طرفی صحنه‌های فیلم را سخت‌تر و بدتر از آن چیزی که هست، نشان دادم.

فرستنده: خانم مرضیه بردبار

اطیابی اضافه کرد: زمانی که با رئیس زندان اوین صحبت می‌کردم، می‌گفت همه شما اوین را از نزدیک می‌بینید اما همه چیز را طور دیگری نشان می‌دهید. من پیشنهاد می‌کنم همه از نزدیک زندان اوین را ببینیم. مثلا اتاق بازجویی اوین بسیار شیک تر از آن چیزی است که من در فیلم نشان دادم اما به درد فیلم ما نمی‌خورد. آن‌قدر در فیلم‌های دیگر زندان را بد نشان داده‌اند که من نیز مجبور شدم از صحنه‌های دیگری استفاده کنم.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد: در درگیری ۸۸ اصل قضیه این بود که حقیقت پنهان می‌شود و ما به درستی متوجه اتفاقات نمی‌شویم. در این فیلم نیز شخصی کشته می‌شود و هر کس یک چیز می‌گوید. در واقع ما منظری از عدم توانایی‌ آدم‌ها در شرایط خاص برای پاسخگویی به سوالات عجیب و غریب را داریم. من حرف بدی در فیلم نزدم بلکه گفتم کسی که می‌گوید خس و خاشاک، اشتباه کرده و کس دیگری که می‌توانست چهار سال صبر کند و بعد از آن رئیس جمهور شود، نیز اشتباه کرده است.

اطیابی بعد از سوالات خبرنگاران بیان کرد: خوشحالم هیچ طیفی از فیلم راضی نیست اما شاید در این وسط خدا از آن راضی باشد. من فیلمم را دوست دارم؛ مثل کسی که قربان صدقه چشم و ابرو فرزندش می‌شود.

در بخش دیگری از این نشست هادی انباردار،  مدیر تولید فیلم نیز درباره روند تولید «ماه‌ گرفتگی» اظهار کرد: ساخت این فیلم کار دشواری بود و من تجربه ساخت فیلم با ژانر سیاسی را نداشتم و همیشه در ژانر جنگی کار کرده بودم. پیش از این فکر می‌کردم ساخت فیلم جنگی دشوار است اما متوجه شدم این کار سخت‌تر است. ما فکر می‌کردیم این فیلم برای جشنواره سال گذشته آماده شود اما نشد. دوستانی بودند که کار را زود قضاوت می‌کردند و بستری را مهیا کردند تا شرایط برای ما سخت‌تر شود.

او ادامه داد: ما بارها در حین فیلم‌برداری مورد لطف دوستان در مطبوعات قرار گرفتیم تا جایی که بازیگران نیز مجبور بودند فضای مجازی خودشان را ببندند تا بتوانند فیلم را بازی کنند. حتی امروز که فیلم در سالن نمایش داده شد، من از عده‌ای می‌شنیدم که اینستاگرام قطع شده، شاید دلیل آن اکران فیلم ماست. من نمی‌دانم این موضوعات چه ربطی به فیلم ما دارد.

این مدیر تولید فیلم همچنین در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه نشان دادن تصویر برخی از افراد در انتخابات ۸۸ ممنوع است و شما چطور توانستید با ابعاد بزرگ این تصاویر را نشان دهید، بیان کرد: بارها درباره این موضوع با کارگردان صحبت کردم و نظر کارگردان این بود که این کار را انجام دهد. هیچ مجموعه‌ای این موضوع را به ما تحمیل نکرد. حتی زمانی که بنر یکی از این شخصیت ها را نصب کردیم، بارها و بارها مورد مواخذه قرار گرفتیم. ما برای ساخت این فیلم زیر باز هیچ چیزی نرفتیم. مجموعه‌ای نیز به ما فشار نیاورد که مطلبی را بگوییم یا نه. حتی انجمن دفاع مقدس نیز از ما حمایت کرد.

وی همچنین درباره مخاطبان فیلم توضیح داد: قطعا هرکسی که یک اثر را تولید می‌کند، به مخاطب آن نیز فکر می‌کند. ما سعی کردیم نگاه عادلانه‌ای از فضای سیاسی آن زمان را با دوربین نگاه کنیم. این فیلم‌ها در تاریخ سینمای ایران می‌ماند و قطعا باید این فیلم قبل از انتخابات نمایش داده شود، زیرا ممکن است بعد از انتخابات در شرایط خاصی قرار بگیریم و نمی‌دانیم چه می‌شود.

انباردار همچنین درباره پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه گفته شده دوستانی در وزارت ارشاد از شما خواسته‌ اند که از ساخت فیلم صرف نظر کنید، گفت: به ما به راحتی پروانه ساخت ندادند و در جلساتی که برگزار شد،   سعی بر این بود که مارا قانع کنند تا این فیلم را نسازیم.

کامبیز دیرباز، بازیگر این فیلم نیز در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره پذیرفتن این نقش، پاسخ داد: نگرانی‌هایی وجود داشت و فکر می‌کنم حق طبیعی کارگردان و تهیه‌کننده است که لیست بلندپایه‌ای از بازیگران برای یک نقش داشته‌ باشند. من می‌توانم این سوال را با سوال جواب دهم اما باید بگویم به دلیل تجربه فیلم‌های دیگری از جمله «قلاده‌های طلا» و «پایان‌نامه» نگرانی‌هایی برای بازی در این نقش وجود داشت. اما من به یک چیز اعتقاد دارم. بنشین و بفرما و بتمرگ یک معنا دارد اما از آن‌جایی که من آقای اطیابی را می‌شناختم و اگر این پیشنهاد از سوی کارگردان دیگری داده شده بود حتما بیشتر تحقیق می‌کردم اما با توجه به تجربه‌ای که در یک فیلم با او داشتم خواستم حتی شوخی‌ها نیز کنترل شده باشد. زیرا خانواده من نیز می‌خواست آن فیلم را ببیند پس مطمئن بودم او از لفظ بفرما در فیلم استفاده می‌کند. من از بازی در این فیلم اصلا پشیمان نیستم.

در این نشست که همراه با حاشیه‌های بسیاری برگزار شد، یکی از خبرنگاران گفت: در این چند شب که ما در نشست حضور داشتیم همه دوربین ها پشت سر ما و رو به عوامل فیلم بوده است، من نمی خواهم قضاوت کنم اما چطور است که در نشست این فیلم دوربینی به سمت خبرنگاران وجود دارد؟ کامبیز دیرباز در اعتراض به این خبرنگار یک لیوان یک بار مصرف روی دوربینی که قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه داشت و روی میز عوامل فیلم بود گذاشت.

به گزارش ایسنا، کاوه ابراهیم، نیلوفر وهاب‌زادگان، شهرام عبدلی (بازیگران)، بابک اردکان (صدابردار) نیز از دیگر حاضران عوامل فیلم «ماه‌ گرفتگی» در این نشست بودند.

فیلم «ماه گرفتی» به موضوع انتخابات ۸۸ می‌پردازد.