(بدون عنوان)

ارسال کننده آقای علی تورج 4 اردیبهشت 94

کارهای فرهنگی باید به انجمن ها سپرده شود تادولت ازتصدی گری نجات یابدبه گزارش ایرنا علی جنتی پنجشنبه شب در دیدار با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه سیستان و بلوچستان در زاهدان افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا جایی که در توان دارد به انجمن ها کمک می کند تا بتوانند در کنار کیفی سازی، فعالیت های خود را توسعه دهند.

وی یکی از اولویت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تقویت موسسات آموزشی و هنری عنوان کرد و گفت: این وزارتخانه آمادگی دارد در کمترین زمان بین دو تا سه هفته برای موسسات علاقه مند به فعالیت در حوزه های فرهنگی و هنری مجوز صادر کند.

وی تاکید کرد: در سطح استان ها استانداری، شهرداری ها و سایر دستگاه های اجرایی باید برای ایجاد فضاهای فرهنگی و هنری همکاری داشته باشند و استفاده از سرسراهای مناسب متعلق به دستگاه های دولتی برای تبدیل شدن به سالن های نمایش فیلم و تئاتر از جمله برنامه های سالجاری وزارت فرهنگ و ارشاد است.

جنتی افزود: وزارت ارشاد تا کنون در سطح کشور حدود 150 سرسرای مناسب در دستگاه های اجرایی را شناسایی کرده تا بعد از تجهیز برای نمایش فیلم و سایر فعالیت های هنری مورد استفاده قرار گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر حمایت از آثار هنری فاخر گفت: با هماهنگی های صورت گرفته با دیگر وزرا از آنان خواستیم آثار فاخر هنرمندان را خریداری و برای اهدا به مقامات دیگر کشورها یا نصب در ساختمان های اداری مورد استفاده قرار دهند.

وی ادامه داد: در یک ماده قانونی به طور دائم تصویب شده که همه دستگاه های اجرایی اجازه دارند بخشی از اعتبار پروژه های خود را به خرید آثار هنری اختصاص دهند.جنتی افزود: آثار شاخص هنرمندان مطرح کشور، امروزه در حراج های بزرگ دنیا با استقبال زیاد خریداری می شود.

وی اظهار داشت: هم اینک در سطح کشور دو هزار انجمن قرآنی تحت پوشش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و بر اساس شیوه نامه جدیدی که در معاونت قرآن و عترت این وزارتخانه تهیه شده از این پس کمک های خوبی به این موسسات ارائه خواهد شد.

وی نبود چاپخانه در سیستان و بلوچستان را عیب بزرگی دانست و گفت: تلاش داریم تا با برنامه ریزی مناسب و همکاری اصحاب قلم این مشکل بزرگ را با تاسیس یک چاپخانه حل کنیم تا دیگر روزنامه های این استان در دیگر نقاط کشور چاپ نشود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه دولت نمی تواند سینما بسازد افزود: در مرحله نخست باید از فضاهای موجود در سطح استان ها به عنوان سینما استفاده شود و در مرحله بعد به فکر ساخت سینما باشیم.

وی اظهار داشت: باید امکانات را فراهم کنیم تا تسهیلات بانکی مناسب در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد و شهرداری به علاقه مندان مجوز ساخت مجموعه تجاری و فرهنگی را بدهد تا از این فضاها برای انجام فعالیت های فرهنگی از جمله سینما استفاده شود.

وی با تاکید بر حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد از فعالان عرصه مطبوعات گفت: بر اساس ضابطه تدوین شده توسط اربابان مطبوعات امتیاز ویژه ای به مناطق محروم داده شده و یارانه مطبوعات در سیستان و بلوچستان با توجه به مسائل قومی و مرزی و حساسیت های منطقه ای افزایش پیدا می کند.

وی ادامه داد: نشریاتی که در رابطه با دفاع مقدس، فعالیت های قرآنی و نماز و اقتصاد مقاومتی چاپ شوند و دارای محتوای مناسب باشند یارانه بیشتری دریافت خواهند کرد.

وی گفت: با توجه به اینکه مشکلات حوزه تئاتر بیشتر از سایر حوزه ها است، امسال به معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد ابلاغ شده اولویت نخست خود را به تقویت تئاتر اختصاص دهد و براین اساس اعتبار ویژه ای را برای این حوزه درنظر بگیرد.

جنتی افزود: 20 هزار مسجد در سطح کشور دارای کانون های فرهنگی و هنری هستند و هر ساله باید بر تعداد این فضاها افزوده شود اما متناسب با این افزایش، میزان اعتبارات بیشتر نمی شود با این وجود تلاش داریم تا در حد توان در این زمینه خدمات رسانی کنیم.وی اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از فیلم نامه های با کیفیت و محتوای خوب جوانان با استعداد در سراسر کشور حمایت می کند.

** 25هزار هنرمند تحت پوشش صندوق اعتبار هنری هستند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: صندوق اعتبار هنری تا پایان سال گذشته 60 هزار نفر را تحت پوشش داشت و 500 میلیارد ریال به سازمان تامین اجتماعی بابت بیمه این افراد بدهکار بود.

وی ادامه داد: بی سروسامانی این صندوق به حدی بود که حق بیمه برخی از هنرمندان فوت شده یا به خارج از کشور رفته نیز پرداخت می شد که با اقدامات انجام شده و ساماندهی صورت گرفته اکنون 25 هزار نفر هنرمند تحت پوشش این صندوق اعتباری هستند.

وی با اشاره به اینکه کتاب در کشور زیاد چاپ می شود گفت: سال گذشته 72 هزار عنوان کتاب در کشور چاپ شد که بخش عمده ای از آن چاپ اول بود.

وی افزود: ناشران اهل سنت نیز همانند دیگر ناشران می توانند کتاب های خود را به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد عرصه کنند تا کتاب های مناسب آنان با موضوعات وحدت و همگرایی خریداری شود.

وی با تاکید بر استفاده از کتب اهل سنت در کتابخانه های سیستان و بلوچستان گفت: هم اینک در حوزه اداره کل فرهنگ و ارشاد این استان 34 نفر از برادران اهل سنت شاغل هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد در رابطه با استفاده بیشتر از اهل سنت در اداره کل فرهنگ و ارشاد سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اینکه در دوره هشت ساله ریاست جمهوری احمدی نژاد 890 هزار نفر نیروی جدید که بیشتر آنان با داشتن مدرک دیپلم و زیردیپلم فاقد صلاحیت بودند جذب دستگاه های اجرایی شدند، فعلا دولت استخدام جدید را ممنوع کرده است.وی افزود: در صورت صدور مجوز در استخدام جدید بر اساس شایسته سالاری از تمامی نیروها اعم از شیعه و سنی استفاده خواهد شد.

جنتی از زحمات مدیران استانی در راستای توسعه فرهنگ و هنر در سیستان و بلوچستان و برگزاری نشست کمیته فرهنگی و اجتماعی توسعه و امنیت پایدار شرق کشور قدردانی کرد و گفت: با توجه به سابقه فرهنگی و تمدن کهن استان تلاش داریم جشنواره های مختلف ملی و منطقه با مشارکت کشورهای همسایه از جمله افغانستان، پاکستان، عمان و هند در این استان برگزار شود.

براساس گزارش ایرنا، نمایندگان حوزه های مختلف فرهنگی، هنری و اصحاب رسانه سیستان و بلوچستان نیز در این نشست به بیان مشکلات و معضلات خود پرداختند.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز /پنجشنبه/ با هدف بررسی مشکلات حوزه فرهنگ و هنر استان سیستان و بلوچستان در راس هیاتی متشکل از معاونان و مسوولان این وزارتخانه وارد زاهدان شد و در نشست های مختلف شرکت کرد.