از وضعیت بهبود یافته تماشاخانه سنگلج تا وعده عملی نشده شهردار

سرپرست دفتر طرح‌های عمرانی وزارت ارشاد با بیان اینکه به زودی در تئاترشهر اقداماتی جدی برای بازسازی سیستم‌های تأسیساتی انجام می‌شود، گفت: برخی فضاهای تالار سنگلج وضعیت اسفناکی داشتند که تلاش شده است با حداقل امکانات شرایط استانداردی در این محل فراهم شود.

بازدید از بخش‌های نوسازی شده تالار سنگلج

به گزارش ایسنا، امروز (۳۰ بهمن‌ماه) نشستی خبری با حضور علی عابدی (مدیر تالار سنگلج) و مسعود معمار (سرپرست دفتر طرح‌های عمرانی وزارت ارشاد) در این تماشاخانه برگزار و در آن توضیحاتی درباره فعالیت‌های انجام شده برای نوسازی و ایمن‌سازی سنگلج ارائه شد. همچنین پس از این نشست، بازدیدی از اقدامات انجام شده در این مجموعه که بیشتر به بخش پشت صحنه تالار مربوط است، صورت گرفت.

فرستنده: خانم مرضیه بردبار

مسعود معمار درباره فعالیت‌های انجام شده در سنگلج با اشاره به اینکه کمبود اعتبار برای مجموعه‌هایی همچون فرهنگسرای نیاوران، موزه هنرهای معاصر، تئاترشهر و سنگلج وجود داشته است، گفت:‌ برای امسال در نظر داشتیم ابتدا تعمیرات و بازسازی مجموعه تئاترشهر تکمیل شود تا بعد به سراغ مجموعه‌های دیگر برویم، اما اتفاقی برای چیلرهای تالار سنگلج رخ داد که مجبور به جابجایی محل آن‌ها به دلیل مزاحمت برای ساکنان اطراف تالار بودیم و از آنجا که این جابجایی به لحاظ فنی و نیز قدیمی‌ بودن ساختمان مشکلاتی را به همراه داشت باید یک مقاوم‌سازی و یکسری کار اصولی انجام می‌شد.

او ادامه داد: وقتی به قضیه ورود پیدا کردیم متوجه شدیم وضعیت تالار به گونه‌ای است که فعالیت در اینجا اصلا در شأن هنرمندان و تئاتر ایران نیست بنابراین با توجه به اینکه از ابتدای سال هیچ گونه اعتباری برای این مجموعه در ردیف طرح‌های عمرانی تخصیص داده نشده بود برنامه‌ریزی کردیم و با پیگیری توانستیم اقداماتی را در اینجا دنبال کنیم در حالی که بالغ بر ۶۰۰ میلیون تومان با شرکت پیمانکار در اینجا هزینه کرده بودیم بدون اینکه اعتباری داشته باشیم.

پشت صحنه سنگلج اسفناک بود

«معمار» با بیان اینکه فضاهای این مجموعه به ویژه در بخش پشت صحنه برای گروه‌های تئاتر وضعیت اسفناکی داشت، گفت: شاید آنچه در اینجا انجام شده همچنان در شأن تئاتر نباشد، اما تلاش کردیم با حداقل امکانات حداکثر کار را انجام دهیم؛ چرا که سیستم‌هایی که در اینجا استفاده می‌شد در حدی نبود که در یک فضای تئاتری و حتی اداری قابل استفاده باشد.

او با اشاره به استفاده از موکت‌های نسوز برای کف سالن و شسته شدن صندلی‌ها اضافه کرد: در ساختمان‌های قدیمی و با قدمت تاریخی دو موضوع ایمن‌سازی و مقام‌سازی برای ما اهمیت زیادی دارند که در این‌باره طبق دستور وزیر فرهنگ پیگیری‌هایی برای تجهیز سیستم‌های اطفای حریق و مقاوم‌سازی انجام می‌شود، اما در فضاهای دولتی یکی از مشکلات مهم و آسیب‌های جدی این است که در طول زمان رسیدگی کافی صورت نگرفته و به همین دلیل از فضاهایی همچون تئاترشهر یا موزه هنرهای معاصر فقط استفاده شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا در حال تهیه پروپوزالی برای ارائه به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلام هستیم تا در آینده اگر کسی در این بخش مشغول به کار شد که بیشتر پیگیر بحث‌های عمرانی بود، موضوع ساختمان‌های این چنینی به فراموشی سپرده نشود و این مسئله از آنجا اهمیت دارد که در شهرهای دیگر هم ساختمان‌های فاخر زیادی داریم.

«معمار» در پاسخ به این سوال ایسنا مبنی بر اینکه بسیاری از اقداماتی که در سنگلج به آن اشاره می‌شود مانند فعالیت‌هایی که در تئاترشهر انجام شده ممکن است با انتقاداتی روبرو باشد و الان چقدر تأکید و تأیید بر استاندارد بودن آن‌ها وجود دارد؟ اظهار کرد: برای تئاترشهر جلسات زیادی با هنرمندان داشتیم و مطمئن هستم آنچه در چهار سالن پایین این مجموعه انجام شده مورد تأیید است و بحثی در آن وجود ندارد اما در بازسازی این مجموعه یکسری مسائل سازه‌ای و تأسیساتی وجود دارد که مشکلاتی را به ویژه در موقع بارندگی بوجود می‌آورد چون سیستم فاضلاب آنجا شرایطی دارد که باعث بروز مشکل است.

در  تئاترشهر ریسک نکردیم

او با تأکید بر اینکه بهترین سیستم‌های نوری و صوتی در بخش‌های بازسازی شده تئاترشهر استفاده شده است، گفت: یکی از مسائلی که در موضوع تئاترشهر با آن روبرو بودیم، نبود بودجه است و اگر بدون اعتبار کاری را انجام می‌دادیم باید پاسخگو می‌بودیم و از آنجا که همه کارها در آنجا با حساسیت ویژه‌ای انجام می‌شود ریسک نکردیم و کاری در تئاترشهر انجام ندادیم، به طوری که برخی از کارها نیمه‌تمام مانده است.

سرپرست دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ ادامه داد: با این حال اخیرا بودجه‌ای به ما رسیده و قرار است یک‌سری کارهای زیربنایی را در آنجا انجام دهیم. در کل تئاترشهر با زیربنای حدود هفت هزار متری که دارد به‌زودی بازسازی بخش‌های تأسیساتی آغاز می‌شود و برای این کار با چند شرکت تأسیساتی صحبت‌هایی انجام شده و با توجه به اینکه تلاش می‌کنیم کار به تعطیلی نخورد، به دنبال این هستیم که تا چند ماه آینده مسائل و مشکلات این مجموعه بویژه در بخش فاضلاب و زمان بارندگی و نیز بوی بدی که در مجموعه وجود دارد برطرف شود.

معمار همچنین گفت: ‌پس از اتفاقی که در ساختمان پلاسکو رخ داده، مسائل مربوط به ایمنی با جدیت بیشتری پیگیری می‌شود و طرحی ویژه که مدت زمان حریق یک ساختمان را در صورت بروز طولانی‌تر می‌کند، انجام می‌دهیم و این مسئله علاوه‌بر مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی در یک‌سری ساختمان‌ها از جمله تئاترشهر هم پیش‌بینی شده است.

در بخش دیگری از این نشست، علی عابدی هم درباره طرح توسعه تالار سنگلج با اشاره به شروع این پیگیری از زمان مدیریت اتابک نادری و بعد امضای نامه‌ای توسط هنرمندان و ارسال آن برای شهردار تهران توضیح داد: در این باره کمیسیون فرهنگی مجلس قول پیگیری طرح را داده بود تا موضوع را از طریق شهردار دنبال کند اما از آن کمیسیون خبری نشد و ما تلاش کردیم با همکاری نمایندگان دیگر پیام خود را به آقای قالیباف برسانیم که در این بین آقای داود رشیدی فوت کردند و همان زمان شهردار تهران در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد که به وصیت ایشان عمل می‌کند.

مدیر تالار سنگلج ادامه داد: یک روز پس از مراسم تشییع مرحوم رشیدی جلسه‌ای با مسئولان شهرداری منطقه ۱۲ در اینجا برگزار شد و آن‌ها رفتند که خبر بدهند اما ما همچنان در حال پیگیری هستیم و به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

او با اشاره به اینکه شاید آن‌ها منتظر درگذشت یک هنرمند دیگر هستند، افزود: به نظرمان رسیده یک کمپین طرح توسعه سنگلج راه بیاندازیم تا شاید صدایمان از این طریق به گوش آقای قالیباف برسد.

عابدی در ادامه با اشاره به اینکه تالار سنگلج هنوز سیستم برق اضطراری ندارد و یک بار که برق منطقه قطع شد با گوشی‌های تلفن همراه سالن اجرا روشن نگه داشته شد، گفت:‌ در پشت صحنه تالار سنگلج همه چیز حقیر شده بود و هیچ چیز حرفه‌ای وجود نداشت حتی اتاق گریم مجزایی برای خانم‌ها و آقایان نداشتیم اما تلاش کردیم شرایط متفاوتی در این مجموعه ایجاد شود تا هنرمندان از امکانات نسبتا استانداردی برخوردار شوند.

تالار سنگلج آماده اجرای نمایش‌های ایرانی است، اما…

وی همچنین درباره نمایش‌هایی که در این مجموعه اجرا می‌شود، گفت:‌ برخی دوستان کارگردان مدام اعتراض می‌کنند که جایی برای نمایش‌های ایرانی وجود ندارد اما تالار سنگلج برای اجرای این نمایش‌ها آماده است به شرط آنکه کیفیت لازم وجود داشته باشد نه اینکه همه چیز به سراغ مادی شدن برود.

او با اشاره به اینکه سال آینده یکی از نمایش‌های قطعی شده برای اجرا در تالار سنگلج «بنگاه تئاترال» به کارگردانی هادی مرزبان است، اظهار کرد: ما در سنگلج با هیچ کدام از نمایش‌های سنتی و آیینی مشکلی نداریم و اتفاقا به آن‌ها علاقه‌مند هستیم، اما بیشتر بحث ما بر سر کیفیت نمایش‌های آیینی است؛ بنابراین از آثاری حمایت می‌کنیم که کیفیت بالایی برخوردار باشد.

وی با اشاره به اینکه سنگلج زمانی دچار اجحاف شده و به عنوان پایگاهی به آن نگاه می‌شود که آثاری که هیچ تماشاخانه دولتی و حتی خصوصی به آن‌ها مجوز اجرا می رود را روی صحنه می‌برد، در اینجا نمایش‌های ایرانی اجرا می‌شوند و این عنوان به آثاری اطلاق می‌شود که شامل دغدغه‌های اجتماعی و سیاسی دوران خود باشند مثل آثاری که در دهه‌های گذشته هنرمندانی همچون غلامحسین ساعدی و نعلبندیان اجرا می‌کردند.

عابدی درباره فعالیت‌های انجام شده در تالار سنگلج هم با اشاره به همکاری دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و نیز مدیر کل هنرهای نمایشی گفت:‌ تغییرات انجام شده در سنگلج شامل دو بخش است که نخست سخت‌افزاری و ساختمانی است و بخش دوم که دغدغه ما رسیدن به آن است هویت نمایشی تماشاخانه است. چون تلاش می‌کنیم این مجموعه را به دوران طلایی تئاتر ایران که سنگلج هم در آن رونق داشت برگردانیم.

وی با بیان اینکه در این تالار آثاری اجرا شده که تاریخ تئاتر ایران بودند، گفت: از ابتدای حضورم در این تالار این نکته برایم اهمیت داشت که سنگلج در میان دیگر سالن‌های تئاتری چه جایگاهی دارد و تلاشم بر این بود که آن را به رتبه اول تا سوم سالن‌های تئاتری برگردانم و اگرچه ممکن است حرکت لاک پشتی باشد اما به آنچه می‌خواستیم نزدیک شدیم.

او در این باره تأکید کرد: تقاضاهایی که برای اجرای نمایش در سال آینده دریافت کرده‌ایم نشان می‌دهد نگاه هنرمندان به مسئولان و حتی اهالی رسانه نسبت به سنگلج قطعا در این باره زمانی تغییر خواهد کرد بویژه آنکه یکی از دغدغه‌های مهم ما فراهم کردن استانداردهای اجرا بوده تا سالن نمایش به شرایطی برسد که اصحاب هنر هم بدانند در اینجا امکانات فنی مدرنی وجود دارد و همین باعث خواهد شد که کارگردان‌ها راغب به اجرا در این تالار شوند.

او با اشاره به اینکه موقعیت جغرافیایی این منطقه بویژه در عصرها که فضای زیادی هم برای پارک اتومبیل در خیابان بهشت وجود دارد شرایط مناسبی را در مقایسه با برخی سالن‌های دولتی و خصوصی از جمله تئاترشهر فراهم کرده است و از همکاران خود در مجموعه سنگلج تشکر کرد که با خلاقیت فردی و علاقه در این مجموعه مشغول به کار هستند.

به گزارش ایسنا، در بازدیدی که از بخش‌های مختلف تالار سنگلج صورت گرفت، عنوان شد که چهار اتاق ویژه بازیگران، اتاق ویژه کارگردان، طراحی و تجهیز مکانی برای استراحت گروه‌های نمایشی، سیم‌کشی اعلام حریق، نصب در آکوستیک از جمله اقدامات انجام شده است و نصب آسانسور در پشت صحنه و نیز نورپرداری LED از دیگر برنامه‌هایی است که در دستور کار قرار دارد.