ارسال کننده خانم فاطمه قادری 7 اردیبهشت 94

بکتاش آبتین، شاعر، فیلمساز و عضو هیأت دبیران کانون نویسندگان ایران دو روز است که تحت بازجویی مأموران امنیتی ایران قرار دارد.

بکتاش آبتین ساخت و انتشار چندین فیلم مستند و دفتر شعر را در کارنامه خود دارد.

بکتاش آبتین نخستین بار صبح روز یکشنبه ۶ اردیبهشت‌ماه با احضار قبلی به ساختمان مرکزی وزارت اطلاعات مراجعه کرد.

از آن زمان مأموران امنیتی جمهوری اسلامی با مراجعه این مستندساز به وزارت اطلاعات او را تحت بازجویی قرار داده‌اند و این بازجویی‌ها تا روز سه‌شنبه نیز ادامه خواهد داشت.

بکتاش آبتین در پنجمین مجمع عمومی کانون نویسندگان ایران که در پی ممانعت‌های پی‌درپی نهادهای امنیتی پس از ۱۲ سال در روز هفتم شهریورماه ۱۳۹۳ برگزار شد، در کنار رضا خندان (مهابادی)، حسن اصغری، علی‌اشرف درویشیان و مهدی غبرایی، به‌عنوان عضو هیأت دبیران کانون برگزیده شد.

از آبتین در بازجویی‌ها درباره فعالیت‌هایش در کانون نویسندگان ایران و نیز امور ادبی و سینمایی بازجویی شده است.

پیش از این روز سه‌شنبه یکم اردیبهشت‌ماه پنج تن از مأموران وزارت اطلاعات با حکم شعبه ۱۲ بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه به خانه بکتاش آبتین رفتند و ضمن تفتیش منزل او بیش از هزار قلم فیلم، عکس‌های خانوادگی، موبایل، لپ‌تاپ و اسناد کانون نویسندگان ایران را ضبط کردند. آن‌ها به بکتاش آبتین اعلام کردند روز یکشنبه ششم اردیبهشت برای بازجویی در وزارت اطلاعات حاضر شود.

آبتین متولد ۱۳۵۳ در شهرری است و تاکنون ساخت چندین فیلم مستند را در کارنامه هنری خود دارد، از جمله فیلم‌های «۱۳اکتبر ۱۹۳۷» مستندی درباره لوریس چکناواریان، رهبر ارکستر و آهنگساز سرشناس ایرانی؛ «همایون خرم»، مستندی درباره این آهنگساز نامی ایران و «آنسور» که بخشی از آن درباره زندگی علیشاه مولوی، شاعر فقید عضو کانون نویسندگان ایران است و گویا هنوز نمایش عمومی نیافته است.

بکتاش آبتین از میانه دهه ۷۰ خورشیدی تاکنون چندین مجموعه شعر نیز منتشر کرده که می‌توان به مجموعه‌های «مژه‌ها، چشم‌هایم را بخیه کرده‌اند»، «و پای من که قلم شد نوشت برگردیم»، «خلوت»، «پتک» و «در میمون خودم پدربزرگم» اشاره کرد.