توقیف یک روزنامه به دلیل انتشار یک طنز کوتاه

دادستانی قم یک روزنامه را به دلیل انتشار یک طنز، توقیف و دستور بازداشت مدیر مسئول آن را صادر کرد. طنز منتشر شده در روزنامه محلی “شاخه سبز” توهین به ساکنان یکی از محلات شهر قم تلقی شده است.

Iran The 22nd Press Exhibition in Teheran (Ilna)

خبرگزاری “میزان” وابسته به قوه قضائیه ایران روز دوشنبه (۹ اسفند/ ۲۷ فوریه) نوشت: «یکی از روزنامه‌های قم در روز ۷ اسفندماه مطلبی تحت عنوان “فرزندم تنها به نیروگاه نرو” منتشر کرد که حاوی توهین به مردم قم به ویژه مردم انقلابی و متدین منطقه نیروگاه بود.»

فرستنده : خانم دیانا بیگلری فرد

خبرگزاری قوه قضایی نوشت: «در پی این اهانت، دادستان قم از تشکیل پرونده برای اهانت‌کنندگان به اهالی منطقه نیروگاه خبر داد.» مهدی کاهه، دادستان قم گفته است: «اجازه نخواهیم داد که قلم تفرقه در قم تیتر شود و دادستانی با این روزنامه خاطی برخورد خواهد کرد و برای این موضوع در دادستانی تشکیل پرونده شده است.»

اشاره خبرگزاری “میزان” به روزنامه محلی “شاخه سبز” است که تنها در استان قم منتشر می‌شود و علی بابامیری مدیر مسئول و سردبیر آن است. یادداشت طنزی که برای این روزنامه دردسرساز شده با عنوان “پسرم تنها به نیروگاه نرو” در شماره ۷ اسفند ۱۳۹۵ این روزنامه منتشر شده است.

مخاطب این طنز، نوجوانان “دهه هشتادی” هستند. این نوشته کوتاه با اشاره به محله “نیروگاه” قم نوشته است: «فرزند دهه هشتادی من! در زمان ما نیروگاه دو معنا داشت، اول اسم تاسیساتی برای تولید برق و ایضا انرژی هسته‌ای از آب و اورانیوم بود، و دومی که ظاهرا مهمتر است اسم منطقه‌ای شبیه جنگل در شهر قم بود. ممکن است بپرسی چرا جنگل؟ آیا حیوان‌های خطرناک در نیروگاه می‌زیسته‌اند؟ نه فرزندم! خطرناک بود ولی جنگل نبود بلکه میدان جنگی شبیه جنگل بود!! آنهم نه بخاطر حیوان‌ها، اتفاقا بخاطر وجود بعضی عادم‌ها، عادمایی که در روز روشن کلاشینکف می‌گرفتند و دیگران را می‌کشتند، این دیگران هم دشمن نبودند، اهالی همون منطقه بودند.»

نویسنده طنز سپس توصیه کرده است: «فرزندم هر وقت به این منطقه رفتی اول تنها نرو، دوم ایضا مسلح برو! والا اگر خون‌ات هدر شد گردن خودت است.»

بنابر گزارش خبرگزاری “میزان”، با دستور دادستانی قم روزنامه “شاخه سبز” توقیف و حکم بازداشت علی بابامیری، مدیرمسئول آن، صادر شده است.

Iran Tahereh Riahi Journalistin ( iran emrooz )طاهر ریاحی، روزنامه‌نگار و دبیر اجتماعی خبرگزاری برنا از دی ماه گذشته در زندان به‌سر می‌برد

ادامه بازداشت طاهره ریاحی، روزنامه‌نگار

در خبر دیگری از وضعیت رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران، “کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران” به نقل از یک “منبع مطلع” از وضعیت طاهره ریاحی، روزنامه‌نگار زندانی، چنین نوشت: «طاهره ۱۰ روز پیش تماس کوتاه چند ثانیهای با خانوادهاش داشته، خیلی بیتاب بوده و با گریه گفته دیگر منتظر من نباشید.»

بنابر این گزارش از آن زمان دیگر هیچ خبری از خانم ریاحی وجود ندارد و به خانواده و وکیل ایشان اجازه ملاقات یا تماس تلفنی داده نمی‌شود.

طاهره ریاحی، دبیر اجتماعی خبرگزاری “برنا”، یک خبرگزاری وابسته به وزارت ورزش و جوانان بود. ماموران وزارت اطلاعات روز هفتم دی ماه ۱۳۹۵ او را در دفتر خبرگزاری “برنا” بازداشت کردند. خانم ریاحی هم‌اکنون در زندان اوین به‌سر می‌برد و اتهام در زمان بازداشت “تبلیغ علیه نظام” عنوان شده است.

بنابر گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، از زمان بازداشت طاهره ریاحی، به خانوادهاش گفته شده که دو سه روز دیگر آزاد میشود اما نزدیک دو ماه است که اوهمچنان در حبس به سر می‌برد. هم‌چنین در تاریخ ششم بهمن‌ماه ماموران امنیتی در تماس تلفنی با خانواده این خبرنگار، از آنها خواسته‌اند که ۳۰۰ میلیون تومان وثیقه برای آزادی او آماده کنند با اینحال از آن زمان، علیرغم پیگیریهای خانواده طاهره ریاحی برای تودیع وثیقه، هنوز این اتفاق نیفتاده است.