از بارش باران در تئاتر شهر تا وعده اختصاص حداکثر اعتبار به تئاتر

بهار سال ۹۵ برای تئاتر ایران با اخبار و اتفاقات متفاوتی همراه بود؛ از ریزش آب باران به داخل لابی سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر تا وعده وزیر وقت ارشاد مبنی بر اختصاص حداکثر اعتبار هنر به تئاتر.

مهار آتش سوزی تئاتر شهر

به گزارش خبرنگار مهر، تئاتر ایران در آغاز و فصل بهار ۹۵ با اخبار، اتفاقات و رویدادهای مختلف و متفاوتی همراه بود که برخی از آن ها خوشایند و برخی نیز مطلوب هنرمندان و جامعه تئاتر ایران نبود. برخی از مهمترین اخبار و اتفاقات بهار ۹۵ را با هم مرور می کنیم.

فرستنده : خانم دیانا بیگلری فرد

۱ فروردین ماه:

– میلاد نیک آبادی مدیر تماشاخانه «مسعودیه» با اشاره به تغییراتی سخت‌افزاری در جهت سرویس‌دهی بهتر این مکان تئاتری، اظهار کرد که شورای سیاست‌گذاری ۵ نفره‌ای آثار این تماشاخانه را انتخاب می‌کنند. البته تماشاخانه مسعودیه در ادامه سال ۹۵ تعطیل و از گردونه سالن های تئاتری خارج شد.

۲ فروردین ماه:

– رحمت امینی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری فعال کردن مجدد دفتر تئاتر بچه‌های مساجد را از جمله برنامه‌های سال ۹۵ حوزه هنری عنوان کرد. امینی در ادامه سال ۹۵ و با پایان دوره مدیریت خود در مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری برای بار دوم، رئیس شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی شد.

۵ فروردین ماه:

– نمایش «شنیدن» به نویسندگی و کارگردانی امیررضا کوهستانی به عنوان اولین اثر ایرانی برای اجرا در بخش اصلی هفتادمین دوره فستیوال تئاتر آوینیون فرانسه، دعوت شد.

۶ فروردین ماه:

– ابراهیم گله دارزاده مدیر تالار محراب اظهار کرد که مهمترین برنامه سال ۹۵ تالار محراب راه‌اندازی بلک‌باکس فضای باز مجموعه است.

۷ فروردین ماه:

– شهرام کرمی مدیر مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با اشاره به تامین اعتبار پردیس تئاتر تهران و مرکز تئاتر صبا از افتتاح این دو مجموعه در سال ۹۵ خبر داد. پردیس تئاتر تهران بعد از چندین بار وعده در نهایت در نیمه دوم سال ۹۵ افتتاح شد ولی مرکز تئاتر صبا همچنان در انتظار افتتاح و فعال سازی است.

– علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی تئاتر پیام تبریکی را منتشر کرد و طی آن اظهار امیدواری کرد تا گشایش هایی در زمینه بودجه تئاتر در سال ۹۵ حاصل شود.

در پی باراش باران در عصر روز شنبه ۷ فروردین‌ماه بخشی از آب باران از سقف بالکن لابی سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر و در محل ورودی اتاق تشریفات این مجموعه وارد این فضا شد. ریزش آب از سقف بالکن لابی سالن اصلی به گونه‌ای بود که صدای آن در فضای لابی اصلی شنیده می‌شد– در پی باراش باران در عصر روز شنبه ۷ فروردین‌ماه بخشی از آب باران از سقف بالکن لابی سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر و در محل ورودی اتاق تشریفات این مجموعه وارد این فضا شد. ریزش آب از سقف بالکن لابی سالن اصلی به گونه‌ای بود که صدای آن در فضای لابی اصلی شنیده می‌شد.

۸ فروردین ماه:

– فرهاد مهندس پور نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر ، علی پاکدست کارگردان، طراح و سازنده عروسک، عروسک گردان و مدرس تئاتر و آزاده انصاری نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر عروسکی هیأت انتخاب چهاردهمین جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویی شدند.

– پیام روز جهانی تئاتر در سال ۲۰۱۶ به قلم آناتولی واسیلیو کارگردان اهل روسیه منتشر شد.

– مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی در یاداشتی کوتاه روز جهانی تئاتر را به هنرمندان و دست‌اندرکاران این هنر تبریک گفت.

– مراسم روز جهانی تئاتر کودک و نوجوان با حضور جمعی از هنر مندان تئاتر، تلویزیون و سینما در تالار هنر برگزار شد.

– مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای در جشن روز جهانی تئاتر کودک و نوجوان اظهار کرد که در سال ۹۵، ۲۰ درصد کسر شده از فروش آثار توسط انجمن هنرهای نمایشی، برای تبلیغ به گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان پرداخت می‌شود.

۱۰ فروردین ماه:

– علی عابدی مدیر تماشاخانه سنگلج با اشاره به برطرف کردن مشکلات سخت افزاری و آماده سازی برای دو اجرایی شدن آثار در این تماشاخانه در سال ۹۵ عنوان کرد طرح توسعه سنگلج از طریق مجلس پیگیری می شود.

۱۱ فروردین ماه:

– با انصراف نمایش‌های «طروپ و طرب» به کارگردانی جواد نوری و «پری» به کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور برای اجرا در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر، نمایش «بینوایان» به کارگردانی سروش طاهری جایگزین این ۲ اثر شد.

۱۴ فروردین ماه:

– با برگزاری آیین اختامیه سومین دوره جشنواره تئاتر خیابانی ارس، برترین های این جشنواره در ۷ شاخه تخصصی هنر نمایش معرفی شدند و دبیر سومین دوره جشنواره تئاتر خیابانی ارس پیشنهاد برگزاری این جشنواره در بین مناطق آزاد کشور را ارائه داد.

– مهلت ارسال طرح ها، ایده ها یا متون نمایشی برای ۲ بخش تولید متون و مسابقه یازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر رضوی تا ۲۵ فروردین‌ماه تمدید شد.

۱۶ فروردین ماه:

– مدیر تالار مولوی با اشاره به برگزاری هفته پژوهشی – اجرایی «پرفورمنس ایرانی» در اواخر فروردین‌ماه، اعلام کرد که ۲ استاد از دانشگاه پاریس ۱۰ در این هفته کارگاه‌ آموزشی برگزار می‌کنند.

۱۸ فروردین ماه:

– مرضیه برومند دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران – مبارک اظهار امیدواری کرد با حمایت سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در این دوره از جشنواره، تهران «شهر عروسک‌ها» شود.

– شورای سیاست‌گذاری تماشاخانه ایرانشهر به منظور حمایت از گروه‌های تئاتری در اولین اقدام خود حق‌السهم ۲۰ درصدی این تماشاخانه تئاتری از فروش گیشه آثار نمایشی را حذف کرد.

۲۰ فروردین ماه:

– مسعود معمار سرپرست دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد که اعتبار در نظر گرفته شده برای بازسازی مجموعه تئاتر شهر در سال ۹۴، پرداخت نشده است.

– نمایش «هملت» کاری از گروه «شکسپیر گلوب انگلستان» که در ۱۸۷ کشور جهان اجرا شده است به مناسبت روز جهانی تئاتر در تماشاخانه‌ ایران‌شهر به صحنه رفت.

۲۱ فروردین ماه:

– شیرین بزرگمهر که به عنوان نماینده ایران از ۶ تا ۱۰ فروردین ماه در اجلاس I.T.I داشت پس از بازگشت خود از این سفر، جایگاه تثبیت شده و معتبر تئاتر سنتی ایران در منطقه آسیا و اقیانوسیه، حضور ایران در حرکت جمعی این منطقه فرهنگی و جغرافیایی برای حفاظت و توسعه تئاتر سنتی و مشارکت در جریان مبادلاتی و ارتباطی با دیگر کشورهای منطقه در جهت حفاظت توسعه این نمایش ها از جمله دستاوردهای این اجلاس جهانی ذکر کرد.

– حوزه هنری از ۱۱ نفر از هنرمندانی که با محصولاتی از این نهاد فرهنگی و هنری در سال ۹۴ در جشنواره های مختلف کشوری مقام کسب کردند، تجلیل کرد.

۲۲ فروردین ماه:

– به همت اداره کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شرایط استفاده ۲۱ گروه شرکت کننده در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران از ۶۰ ساعت پلاتوی رایگان تا آخرین روز برگزاری جشنواره فراهم شد.

– علی جنتی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی با برشمردن چند برنامه شاخص که در طول مسئولیتش در این وزارتخانه اجرا شده است، از عملکرد خود در ۲ سال و نیم گذشته دفاع کرد.

۲۳ فروردین ماه:

– محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران طی حکمی علی اصغر خسروی را به عنوان دبیر سومین سوگواره نمایشی و آیین های مذهبی «خمسه» منصوب کرد.

– مراسم نکوداشت هفته هنر انقلاب اسلامی از سوی انجمن تئاتر سازمان بسیج هنرمندان سپاه حضرت محمد رسول‌الله (ص) و با همکاری دانشکده هنر و معماری آغاز شد و تا ۲۶ فروردین ماه ادامه پیدا کرد.

– بنیاد فرهنگی هنری رودکی با انتشار گزارشی آماری، روند فعالیت های تئاتری این مجموعه در سال ۹۴ را تشریح و طی آن اعلام کرد که این بنیاد در سال ۹۴ میزبان ۶ اجرای عمومی و برگزاری سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر بوده است.

۲۵ فروردین ماه:

– زمان بازبینی آثار متقاضی شرکت کننده در چهاردهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی دانشجویان مشخص شد.

۲۶ فروردین ماه:

– جمعی از هنرمندان با حضور در منزل محمدعلی کشاورز تولد این بازیگر باسابقه و مطرح سینما، تئاتر و تلویزیون ایران را جشن گرفتند.

۲۷ فروردین ماه:

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از اجرای نمایش «بازار عاشقان» بیان کرد که در سال ۹۵ به معاونت هنری دستور داده است تا حداکثر اعتبار هنر را به تئاتر اختصاص دهد

– علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از اجرای نمایش «بازار عاشقان» بیان کرد که در سال ۹۵ به معاونت هنری دستور داده است تا حداکثر اعتبار هنر را به تئاتر اختصاص دهد.

۲۸ فروردین ماه:

– اولین برنامه «نقد تئاتر» در سال ۹۵ با تغییراتی از جمله اضافه شدن بخش «کتاب هفته» و همچنین تغییر در دکور از شبکه چهار سیما پخش شد.

– مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی رعایت نشدن برخی توافقات و تعهدات مجوز اجرا از سوی گروه نمایش «لیلی نام تمام دختران ایران زمین است» را دلیل توقف اجرای عمومی این اثر نمایشی در تماشاخانه باران ذکر کرد.

– بخش میدانی چهاردهمین جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویی در فراخوان خود اعلام کرد: در راستای حفظ محیط زیست، دانشجوی هنرمند که در این امور  پیشرو است در آخرین مرحله پذیرش آثار  به جشنواره تمامی اعضای گروه های پذیرفته شده بایستی به ازای هر عضو گروه یک بطری (نوشابه یا آب معدنی) و یا  قوطی (نوشابه) به ستاد جشنواره تحویل دهد و از آن پس مجوز ورود و کمک هزینه و سایر امتیازات شامل آنها خواهد شد.

– جابر عناصری پژوهشگر با سابقه و مطرح تعزیه و مدرس دانشگاه، در سن ۷۱ سالگی چشم از جهان فروبست.

۲۹ فروردین ماه:

– بهنام نوایی دبیر نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران در نشست رسانه‌ای این جشنواره تاکید کرد نبود دبیرخانه دائمی یکی از ضربه زننده‌ترین مسائل به جشنواره تئاتر دانشگاهی است.

– سمپوزیوم بین المللی طراحی صحنه و لباس تئاتر و سینمای تهران با حضور تعدادی از هنرمندان تئاتر در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

۳۰ فروردین ماه:

– فراخوان پنجمین دوره جشنواره «تئاتر شهر» با شعار «تهران، تکریم زندگی» منتشر شد.

– کوروش زارعی بازیگر و کارگردان تئاتر طی حکمی از سوی معاون هنری حوزه هنری به عنوان مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، منصوب شد.

۳۱ فروردین ماه:

– مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، طی حکمی رحمت امینی را به عنوان سرپرست ارزشیابی و نظارت بر نمایش و دبیر شورای مرکزی این اداره منصوب کرد.

۴ اردیبهشت ماه:

– همزمان با چهارصدمین سالروز درگذشت ویلیام شکسپیر نمایشنامه نویس شهیر تئاتر جهان، مراسمی به دبیری قطب‌الدین صادقی در سالن تئاتر مستقل تهران برگزار شد.

– امیر مشهدی عباس نویسنده و کارگردان تئاتر کودک از پذیرفتن مسئولیت بخش تئاتر کودک و نوجوان تماشاخانه باران خبر داد.

۵ اردیبهشت ماه:

– ظرفیت یک‌سویه صندلی‌های سالن سمندریان تماشاخانه‌ ایران‌شهر از ۹۴ صندلی به ۱۵۴ صندلی افزایش پیدا کرد.

۶ اردیبهشت ماه:

– دبیر چهاردهمین جشنواره تئاتر عروسکی دانشگاهی با اشاره به تغییر زمان برگزاری جشنواره از خرداد به آذرماه عنوان کرد شورای سیاست گذاری تلاش می کند حرمت دانشجویان و کیفیت آثارشان حفظ شود.

– حسین مسافرآستانه دبیر نوزدهمین دوره جشنواره ملی فتح خرمشهر، برنامه های این دوره از جشنواره را تشریح و مدافعان حرم و شهدای غواص را از موضوعات اصلی این دوره از جشنواره ذکر کرد.

۷ اردیبهشت ماه:

– محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با صدور حکمی شهرام کرمی را به‌عنوان سرپرست مراکز جدید پردیس تئاتر تهران و مرکز هنرهای نمایشی صبا منصوب کرد.

۸ اردیبهشت ماه:

– رییس سازمان فرهنگی هنری در احکام جداگانه‌ای امیر عبدالحسینی، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، را به عنوان رییس، شهرام کرمی، مدیر امور نمایشی سازمان فرهنگی هنری را به عنوان دبیر و حسین مسافرآستانه، مجید رجبی معمار و عبادالله رمضانی را به عنوان اعضای این شورای تئاتر شهرداری تهران منصوب کرد.

۹ اردیبهشت ماه:

– جشن کانون کارگردانان خانه تئاتر در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد و از محمدعلی کشاورز و ولی‌اله شیراندامی قدردانی به عمل آمد.

۱۱ اردیبهشت ماه:

–  حسین مسافرآستانه دبیر نوزدهمین جشنواره ملی تئاتر مقاومت – فتح خرمشهر طی احکامی جداگانه حسین ذوالفقاری را به عنوان مدیر اجرایی ستاد، رضا مردانی مدیر ستاد برگزاری شهر خرمشهر، فرهاد علوانی مدیر ستاد برگزاری شهر آبادان و روح اله زندی فرد مسئول ستاد اطلاع رسانی نوزدهمین جشنواره ملی تئاتر مقاومت فتح خرمشهر منصوب کرد.

– فراخوان مسابقه مطبوعاتی سال ۹۵ انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر منتشر شد.

– برگزیدگان سیزدهمین جشن بازیگر خانه تئاتر معرفی شدند. در این جشن فرید قبادی‌پور، حسن معجونی، حسام منظور و صابر ابر، همچنین ستاره پسیانی، بهناز جعفری، الهام کردا و گیتی قاسمی بازیگران برگزیده شدند.

– جشن تولد زنده‌یاد حمید سمندریان با حضور شاگردان آموزشگاه سمندریان، در محل این آموزشگاه برگزار شد.

۱۲ اردیبهشت ماه:

– نشست «آموزش و حیطه‌های کاربردی درماتورژی» در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

– جشن انجمن تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر در خانه هنرمندان برگزار شد و طی آن از سوسن مقصودلو قدردانی و منوچهر اکبرلو نیز مدالیوم خانه تئاتر را دریافت کرد.

۱۳ اردیبهشت ماه:

– امیرحسین شفیعی دبیر اجرایی سومین سوگواره «خمسه» شد.

– داوری آثار نخستین سمپوزیوم بین المللی طراحی صحنه و لباس تئاتر تهران به پایان رسید.

– نهمین جشن انجمن عکاسان خانه تئاتر برگزار و مدالیوم ویژه خانه تئاتر با حضور چهره‌های عکاسی و بازیگری به حمید جبلی اهدا شد.

۱۴ اردیبهشت ماه:

– هیات انتخاب طرح و متن بخش خیابانی شانزدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران «مبارک» پس از بررسی ۱۲۴ طرح و متن رسیده به این بخش ۳۸ اثر را برای حضور در مرحله بازبینی معرفی کردند.

– فروش اینترنتی بلیت آثار حاضر در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ۱۱ روز مانده به افتتاح رسمی جشنواره آغاز شد.

– سیزدهمین دوره جشن‌های خانه تئاتر به مناسبت بزرگداشت روز جهانی تئاتر با تجلیل از روح‌الله مفیدی بازیگر و گریمور با سابقه تئاتر، به پایان رسید.

۱۵ اردیبهشت ماه:

– رضا موسوی عکاس تئاتر و مدرس عکاسی برای دومین سال پیاپی مدیر بخش عکس جشنواره تئاتر شهر شد.

– نمایش های راه یافته به بخش مسابقه تئاتر خیابانی نوزدهمین جشنواره ملی تئاتر مقاومت – فتح خرمشهر معرفی شدند.

– با تغییر زمان برگزاری، فراخوان جدید چهاردهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی دانشجویان منتشر شد.

– فراخوان سومین سوگواره هنرهای نمایشی و آیین های مذهبی «خمسه» منتشر شد.

۱۷ اردیبهشت ماه:

– پوستر رسمی نوزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران در چهار رنگ رونمایی شد.

– تالار تئاتر «شمس» مؤسسه اکو که طی ۴ سال گذشته فعالیت مستمری در عرصه اجراهای تئاتری داشت، تعطیل شد.

– تعمیرات سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر آغاز شد.

۱۹ اردیبهشت ماه:

– آثار بخش مسابقه صحنه ای نوزدهمین جشنواره ملی مقاومت – فتح خرمشهر اعلام شد.

– دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران – مبارک اظهار کرد که وضعیت مالی این دوره از جشنواره مشخص نیست و جشنواره به لحاظ مالی با یک علامت سؤال بزرگ مواجه است.

۲۰ اردیبهشت ماه:

– هنرمندان به مناسبت روز تالاسمی به کمپین اهدای خون پیوستند.

– نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران با حمایت معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند و مشارکت مرکز هنرهای نمایشی آبادان و خرمشهر ۲ کارگاه آموزشی برگزار کرد.

۲۱ اردیبهشت ماه:

– ایوب آقاخانی مسئول جدید «دفتر مطالعات پژوهشی و راهبردی» مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری شد.

۲۲ اردیبهشت ماه:

– اولین گردهمایی کارگردان‌های شانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران – مبارک آغاز و تا ۲۴ اردیبهشت ماه ادامه پیدا کرد.

– با حضور علی نصیریان مراسم رونمایی از لباس زنده یاد سعدی افشار در تماشاخانه سنگلج برگزار شد.

۲۳ اردیبهشت ماه:

– سالن انتظامی خانه هنرمندان ایران، طی ابلاغ مدیرعامل این نهاد هنری از این پس زیر نظر شورای سیاست‌گذاری تماشاخانه ایرانشهر فعالیت می‌کند.

۲۵ اردیبهشت ماه:

– نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران با افتتاح نمایشگاه پوستر و عکس جشنواره و وعده مدیرکل فرهنگی وزارت علوم در خصوص به نمایش درآمدن این پوسترها در چند کشور اروپایی، آغاز شد.

– شهرام کرمی دبیر بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان شد.

– فراخوان و آیین نامه سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر برای برگزاری در بهمن ماه ۱۳۹۵ منتشر شد.

۲۶ اردیبهشت ماه:

بهزاد فراهانی رئیس انجمن بازیگران خانه تئاتر درباره جوایز در نظر گرفته شده برای سیزدهمین جشن «شب بازیگر» خانه تئاتر و ابهاماتی که درباره این جوایز به وجود آمده، توضیحاتی ارائه و اعلام کرد که زمین‌های ۲۵۰ متری در جاده فیروزکوه به ۳۰۰ هنرمند تعلق می‌گیرد

– بهزاد فراهانی رئیس انجمن بازیگران خانه تئاتر درباره جوایز در نظر گرفته شده برای سیزدهمین جشن «شب بازیگر» خانه تئاتر و ابهاماتی که درباره این جوایز به وجود آمده، توضیحاتی ارائه و اعلام کرد که زمین‌های ۲۵۰ متری در جاده فیروزکوه به ۳۰۰ هنرمند تعلق می‌گیرد.

– نشست خبری نوزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت یادواره فتح خرمشهر در حالی برگزار شد که دبیر جشنواره، کیفی سازی را مهمترین رویکرد این دوره ارزیابی کرد.

۲۷ اردیبهشت ماه:

– کوروش زارعی مدیر جدید مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه عنوان کرد مهم‌ترین برنامه‌ کاری‌اش نهادینه کردن تئاتر در میان مردم است.

– دبیرخانه پنجمین جشنواره تئاتر شهر در اطلاعیه ای مهلت ارسال آثار به بخش های صحنه‌ای، کودک و نوجوان و خیابانی را تا ۵ خردادماه تمدید کرد.

– طرح‌های پذیرفته شده در مرحله اول مسابقه نمایشنامه نویسی یازدهمین جشنواره تئاتر رضوی معرفی شدند.

– اصغر همت به عنوان مدیرعامل خانه تئاتر انتخاب شد.

۲۸ اردیبهشت ماه:

– نسیم احمدپور و امیر راد به عنوان داوران بخش «تجربه‌های اجرا» جشنواره تئاتر دانشگاهی معرفی شدند.

– مراسم افتتاحیه نوزدهمین جشنواره ملی تئاتر مقاومت – فتح خرمشهر با اجرای نمایش «دریادلان» که درباره رشادت های ۱۷۵ شهید غواص است، برگزار شد.

۲۹ اردیبهشت ماه:

– علی جنتی وزیر وقت فرهنگ ارشاد اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز به کار نوزدهمین جشنواره ملی تئاتر مقاومت – فتح خرمشهر عنوان کرد که امروز تئاتر مقاومت داعیه جهانی شدن دارد و این امر تنها از طریق تعامل با مخاطب جهانی و با زبانی جهانی میسر می شود.

– بنیاد رودکی در راستای حمایت از گروه های اجرایی نمایش، هزینه های دریافتی خود را نسبت به سال ۹۴، ۵۰ درصد کاهش داد.

– مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی در پیام خود به نوزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت – فتح خرمشهر گفت: جشنواره تئاتر مقاومت فتح خرمشهر نماد و یادآور روز بزرگ آزادی شهری است که آن روزها، همه ایران بود.

– علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به نوزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت – فتح خرمشهر عنوان کرد: تئاتر به عنوان جلوه گاه حضور حماسه مردم و رزمندگان در صحنه های دفاع مقدس است.

– مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان از برگزاری یادواره ای برای کودکان شهید در شهرستان دزفول خبر داد.

۳۰ اردیبهشت ماه:

– مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی با انتقاد از فضای موجود تبلیغات و اطلاع رسانی تئاتر و سینما از رییس جدید سازمان صدا و سیما خواست تا به تعریف جدیدی در حوزه تبلیغات تئاتر دست پیدا کند.

– دبیرخانه نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران با انتشار اطلاعیه از ایجاد تغییر در جدول بخش صحنه‌ای جشنواره خبر داد.

۳۱ اردیبهشت ماه:

– دبیران جشنواره های تئاتر فجر، رضوی، کودک و نوجوان همدان، تئاتر شهر، سوره ماه داور آثار نوزدهمین جشنواره ملی تئاتر مقاومت –فتح خرمشهر شدند.

– بخش صحنه‌ای نوزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران آغاز شد.

– فرهاد مهندس‌پور، علی‌اصغر دشتی و هانس شانو داوران بخش صحنه ای نوزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران شدند.

۲ خردادماه:

– جمعی از دانشجویان، دبیران انجمن­ های علمی و کانون­ های نمایش دانشگاه­ های تئاتر خواستار ایجاد یک تشکل صنفی تئاتری شدند.

۳ خردادماه:

– با برگزاری مراسم اختتامیه در خرمشهر، برگزیدگان نوزدهمین جشنواره ملی تئاتر مقاومت- فتح خرمشهر در بخش خیابانی معرفی شدند.

۴ خردادماه:

– اسامی نمایش‌های بخش صحنه‌ای پذیرفته شده در مرحله دوم انتخاب شانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک اعلام شد.

– محمدهادی عسکری مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران طی احکام جداگانه ای امیرحسین حریری را به عنوان دبیر، رحمت امینی، هما جدیکار، مسعود دلخواه، مهرداد رایانی مخصوص و شهرام زرگر را به عنوان اعضای شورای هنری مرکز تئاتر مولوی منصوب کرد.

۵ خردادماه:

– نامزدهای بخش «پوستر و عکس» نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران اعلام شد.

– با حکم مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی علی اصغر راسخ راد به عنوان مدیر اداره برنامه های تاتر و خانه نمایش منصوب شد.

۶ خردادماه:

– نخستین سمپوزیوم بین المللی طراحی صحنه و لباس تئاتر تهران با تقدیر از علی رفیعی، ایرج رامین فر و مریم مجد در مجموعه تئاتر شهر به کار خود پایان داد.

۷ خردادماه:

– برگزیدگان سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بومی تیرنگ در ساری معرفی شدند.

۸ خردادماه:

– نمایش «مکبث» به کارگردانی رضا ثروتی برنده جایزه ملی انجمن منتقدان تئاتر روسیه شد.

–  آیین پایانی نوزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر برگزار و برگزیدگان این دوره معرفی شدند.

– مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی در مراسم اختتامیه نوزدهمین جشنوار تئاتر دانشگاهی عنوان کرد از گروه های برگزیده ای که به اجرای عمومی بروند ۱۰۰ میلیون تومان حمایت مالی خواهد شد.

۹ خردادماه:

– تازه ترین پژوهش اردشیر صالح پور با عنوان «آئین های نیایشی – نمایشی ایران باستان» در مجموعه تئاتر شهر رونمایی شد.

– تعداد آثار متقاضی حضور در بخش‌های مختلف پنجمین جشنواره تئاتر شهر اعلام شد.

– همایون شجریان خواننده اپرای عروسکی «خیام» به کارگردانی بهروز غریب پور شد.

–  آئین اختتامیه نخستین جشنواره نمایش نامه نویسی و نمایش نامه خوانی استان سمنان با تقدیر از نفرات برتر رشته های مختلف به میزبانی شاهرود برگزار شد.

۱۰ خردادماه:

– فراخوان بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان با شعار «نمایش مهر، بر صحنه کودکی» در ۱۰ بخش منتشر شد.

۱۳ خردادماه:

– همایش ملی تئاتر مردمی خرداد به مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری رحلت امام خمینی (ره) از ۱۳ خرداد ماه در محوطه تئاتر شهر برگزار شد و تا ۱۵ خردادماه ادامه پیدا کرد.

۱۵ خردادماه:

– دبیرخانه پنجمین جشنواره تئاتر شهر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران شورای انتخاب متون برای دو بخش صحنه ای و خیابانی جشنواره را معرفی کرد.

۱۶ خردادماه:

– اختتامیه سومین همایش ملی «تئاتر مردمی خرداد» در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد.

۱۷ خردادماه:

– حمیدرضا اردلان رییس یونیمای (UNIMA) ایران در بیست و دومین کنگره جهانی یونیما برای عضویت در کمیته اجرایی و ریاست کمیته حفاظت از میراث این اتحادیه انتخاب شد.

– فاز دوم بازسازی تماشاخانه ایرانشهر با ایمن سازی درهای ورودی تماشاخانه و همچنین نصب محافظ صندلی‌های سالن استاد سمندریان انجام شد.

– مسعود معمار سرپرست دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد که ریالی از اعتبار در نظر گرفته شده برای بازسازی سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر، تخصیص پیدا نکرده است.

۱۸ خردادماه:

– سعید اسدی دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر با بیان اینکه در نشست خبری توضیحات کامل درباره این رویداد ارائه خواهد شد، اظهار کرد برای امسال توقع افزایش بودجه داریم.

– اصغر همت مدیرعامل خانه تئاتر با گلایه از پاسخگو نبودن مسئولان عنوان کرد تکلیف بیمه تکمیلی اعضای تئاتر هنوز مشخص نشده است.

– دبیرخانه پنجمین جشنواره تئاتر شهر شورای انتخاب دو بخش مسابقه ای جشنواره در حوزه های نمایشنامه نویسی و تئاتر کودک و نوجوان را معرفی کرد.

۲۱ خردادماه:

– هیات انتخاب طرح و متن بخش تئاتر خیابانی متشکل از سامان خلیلیان، محمد لارتی و مهدی نصیری ۴۵ اثر منتخب خود برای حضور در مرحله بازبینی معرفی کردند.

۲۲ خردادماه:

– امین یاوری مدیر گالری مستقل تهران از افتتاح این گالری با نمایشگاهی از پوسترهای تئاتر ایران با عنوان «به طور مستقل» خبر داد.

– شهرام کرمی با اشاره به تغییر در زمان برگزاری بیست و سومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان و برگزاری این رویداد بعد از پایان ماه محرم و صفر، از برپایی جشن ۱۰۰ سالگی تئاتر کودک در ایران در روزهای برگزاری جشنواره خبر داد.

– با حکم دبیر سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر افشین خورشید باختری مدیر بخش کارگاه های آموزشی جشنواره شد.

۲۳ خردادماه:

– هیات انتخاب بخش مسابقه تئاتر کودک و نوجوان متشکل از منصور خلج، مجتبی مهدی و فریبا دلیری نمایشنامه های منتخب برای حضور در مرحله بازبینی این بخش را معرفی کردند.

– مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران از آخرین اقدامات انجام گرفته برای راه اندازی پردیس تئاتر تهران به عنوان بزرگترین مرکز تئاتر حرفه ای ایران سخن گفت.

۲۴ خردادماه:

– تماشاخانه سنگلج به منظور نوسازی فضای پشت صحنه تا ۲ هفته تعطیل شد.

۲۵ خردادماه:

– رئیس شورای ارزشیابی و نظارت اداره‌کل هنرهای نمایشی اظهار کرد که کارگروه تئاتر کمدی برای ساماندهی و هویت بخشی به تئاتر آزاد در این شورا شکل گرفته است.

– سعید اسدی طی حکمی سامان خلیلیان را به عنوان مدیر بخش «اجراهای محیطی، تعاملی و دیگر گونه های تئاتر بیرونی» جشنواره سی و پنجم تئاتر فجر منصوب کرد.

۲۶ خردادماه:

– فصل بهار فستیوال «مونولیو» از روز چهارشنبه ۲۶ خرداد در سالن موج نو و تالار محراب کار خود را آغاز کرد.

– ثبت نام دو کارگاه آموزشی پنجمین جشنواره تئاتر شهر زیر نظر محمد چرمشیر و مریم کاظمی آغاز شد.

۲۹ خردادماه:

– برزین ضرغامی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران ضمن حضور در خانه تئاتر با اصغر همت مدیرعامل خانه تئاتر دیدار و گفتگو کرد.

۳۰ خرداماه:

– ارزیابی ۴۱۹ نمایشنامه رسیده به بخش صحنه ای پنجمین جشنواره تئاتر شهر به پایان رسید و ۳۱ نمایشنامه به صورت قطعی، ۳۸ نمایشنامه به صورت مشروط برای حضور در مرحله بازبینی معرفی شدند.

– علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی با حضور در خانه عروسک از دبیرخانه جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک دیدن کردند.

۳۱ خردادماه:

– فراخوان مسابقه مطبوعاتی سال ۹۵ انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر بنا به درخواست فعالان رسانه‌ای حوزه تئاتر تمدید شد.

– مهلت ارسال آثار سومین دوره مسابقه نمایشنامه نویسی کانون نمایش‌های آیینی و سنتی تا پایان مردادماه تمدید شد.