سال ۹۵ سال رشد کمی و کیفی آثار تجسمی بود/دور شدن از تنوع و نوآوری

بهنام کامرانی معتقد است سال ۹۵ سال رشد کمی و کیفی برای هنرهای تجسمی کشور بوده است و بخش خصوصی کمک شایانی به این رشد داشته است.

بهنام کامرانی

بهنام کامرانی درباره مهترین وقایع تجسمی سال ۹۵ به عنوان هنرمندی که تقریبا بیشتر نمایشگاه های مهم را دیده است و در جریان اخبار تجسمی کشور است به خبرنگار مهر گفت: اوایل سال ۹۵۵ را شاید خیلی به خاطر نیاورم اما در این اواخر به نظرم یکی از مهمترین رویدادها جایزه ویستا بود که برگزار شد و همچنین مسابقه دامون فر که امسال نقاشان زیر ۲۵۵ سال بسیار خوبی در این رویداد به جامعه هنری معرفی شدند.

فرستنده: آقای مهدی موسوی

وی ادامه داد: اتفاق خوب دیگر سال گذشته باز شدن چند گالری در پایتخت بود. مانند گالری بنیاد پژمان که در اواخر سال افتتاح شد. بخش خصوصی در سال گذشته فعالیت خوبی در عرصه هنرهای تجسمی داشت. از میان نمایشگاه ها نیز تا آنجا که حافظه ام یاری کند می توانم از نمایشگاه انفرادی مهران مهاجر، غزاله هدایت، سعید خاور نژاد و هما امامی یاد کنم که نمایشگاه های بسیار خوبی بودند.

این هنرمند نقاش با اشاره به رویدادهای کلان تجسمی در سال ۹۵ نیز بیان کرد: یکی از رویدادهای پر سر و صدای سال قبل داستان های موزه هنرهای معاصر تهران بود. من در جریان فرآیند ها نبودم اما جزو کسانی بودم که سال گذشته جلوی موزه جمع شدیم تا مشخص شود درباره واگذاری موزه دقیقا دارد چه اتفاقاتی می افتد. بعد از آن هم موضوع گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران و سفرش به خارج از کشور مطرح شد که موضوع داغ محافل هنری بود. امیدواریم این گنجینه دست نخورده باقی بماند و به عنوان یک میراث فرهنگی همواره از آن صیانت شود.

کامرانی با اشاره به اینکه به گمانش سال ۹۵ سال خوبی برای هنرهای تجسمی کشور بود گفت: هنرهای تجسمی در سال ۹۵ توسعه کیفی و کمی داشت. گالری ها رشد کرده کرده اند و خودم از نزدیک به واسطه اینکه در چند جشنواره داور بودم شاهد رشد تکنیکی هنرمندان نسل جوان هستم. این نسل آثارشان بسیار قابل قبول و محکم شده است. اما شاید بشود گفت از تنوع آثار و نوآوری کمی دور شده ایم که شاید ویژگی این دوران گذار باشد.

وی ادامه داد: همواره در طول جریان فرهنگی و هنری در طول تاریخ هنر دوران هایی با شکوفایی و خلاقیت رو به رو هستیم و بعد دوران های تثبیت را داریم. سیطره بازار و شرایط اقتصادی باعث می شودگاه هنرمندان نسل جوان محافظه کار شوند و بروند سراغ فعالیت هایی که امکان فروش داشته باشد.

کامرانی با اشاره به فقدان هنرمندان تجسمی در سال ۹۵ به فقدان پرویز کلانتری و عباس کیارستمی اشاره کرد و بیان کرد: باعث تاسف است که دو ستون مهم هنر کشورمان یعنی پرویز کلانتری و عباس کیارستمی را سال گذشته از دست دادیم. جبران فقدان هر دوی آنها تقریبا غیر ممکن است. امیدوارم قدر هنرمندان زنده را بیشتر بدانیم. میراث فرهنگی ما تنها کارهای هنری نیستند بلکه خود هنرمندان هم میراث زنده ما هستند و امیدوارم به این قشر توجه بیشتری شود و سیاستگذاری ها در جهت رشد و تبیین جایگاه آنها باشد.

وی درباره مهمترین آروزیش برای سال ۹۶ نیز گفت: آرزو دارم هنرهای تجسمی در سال جدید به شان و ارزشی که مستحقش است برسد و در سطح ملی و بین المللی هنرهای تجسمی ما بالنده تر شود.