از شایعه استعفای معاون هنری وزیر تا درگذشت بزرگان تئاتر

تئاتر ایران در پاییز ۹۵ شاهد اتفاقاتی نظیر درگذشت چهره های شناخته شده و تأثیرگذار این عرصه و همچنین اخبار مختلفی نظیر جابجایی مدیران و شایعه استعفای معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

علی مرادخانی

به گزارش خبرنگار مهر، فصل پاییز سال ۹۵ نیز تئاتر ایران شاهد اخبار و اتفاقات مختلفی همچون فصل های بهار و تابستان بود؛ اتفاقاتی که با وداع هنرمندان همراه بود و برگزاری چند جشنواره و مواردی دیگر. با هم مهمترین این اخبار و اتفاقات را مرور می کنیم.

فرستنده: آقای مهدی موسوی

۱ مهرماه:

– مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر تعریف و مشخص کردن ردیف اعتباری برای برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان در استان کردستان تاکید کرد.

۲ مهرماه:

– با اعلام آرای هیات داوران گروه ها و نفرات برتر سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر کردی سقز معرفی شدند و طی مراسمی با حضور مسئولان و هنرمندان از آنها قدردانی و تجلیل به عمل آمد.

– چهارمین جشن آکادمی سمندریان با اهدای نشان این آکادمی به علی رفیعی برگزار شد.

۳ مهرماه:

– نشست علیرضا عاقل زاده مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با توضیحاتی درباره نیاز به پژوهش و همچنین رونمایی از یک کتاب پژوهشی در محل انجمن برگزار شد.

۴ مهرماه:

– یازدهمین جشنواره بین اللملی تئاتر خیابانی مریوان با حضور هنرمندان داخلی و خارجی در شهر مریوان آغاز شد و تا ۸ مهرماه ادامه داشت.

۶ مهرماه:

– برگزیدگان بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی با اعلام نتایج آرای هیأت داوران معرفی شدند.

– دبیرخانه سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ۱۰ نمایشنامه برگزیده مسابقه نمایشنامه نویسی را معرفی کرد.

– رئیس شورای اسلامی شهر دزفول گفت: از نمایش ها و تئاترهایی که بیانگر رشادت ها و ایثارگری های مردمان دزفول در دوران دفاع مقدس باشند، حمایت های مالی و معنوی خواهد شد.

رضا دادویی مشاور اجرایی بنیاد رودکی در حوزه هنرهای نمایشی و سرپرست تالار حافظ از سمت خود کناره گیری کرد۷ مهرماه:

– رضا دادویی مشاور اجرایی بنیاد رودکی در حوزه هنرهای نمایشی و سرپرست تالار حافظ از سمت خود کناره گیری کرد.

– رحمت امینی رئیس شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی درباره وضعیت تئاتر بیان کرد که بیشترین گردش مالی در تئاتر کمدی است که متاسفانه به حال خود رها شده است.

– شورای انتخاب نمایش های بخش مسابقه تئاتر خردسالان و مسابقه تئاتر خیابانی بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان معرفی شدند.

۸ مهرماه:

– اسامی آثار راه یافته به بخش مسابقه جشنواره تئاتر استان تهران اعلام شد.

– هفدهمین جشنواره تئاتر عروسکی کشور با معرفی برگزیدگان در ساری به کار خود پایان داد و علیرضا حاجیان زاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مراسم اختتامیه این جشنواره گفت: هنر نمایش عروسکی هنوز در عمیق ترین و ریشه دار ترین زوایای فرهنگی و هنر ایران زمین زنده و پویا است.

– طی مراسمی با حضور وزیر وقت فرهنگ وارشاد اسلامی و مسئولان استان کردستان، برترین های یازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان معرفی شدند و مورد تجلیل قرار گرفتند.

–  علی جنتی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: زیرساخت های عمرانی استان ها و شهرستان های متقاضی برگزاری جشنواره های بین المللی باید تقویت شود.

۹ مهرماه:

– کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از برگزاری جشنواره تخصصی بازیگری «از ایده تا بداهه» گیلان به صورت منطقه ای در سال ۹۶ خبر داد.

– اردشیر صالح‌پور استاد دانشگاه، پژوهشگر و نمایشنامه نویس ایرانی، عضو هیأت داوران جشنواره «مستا – یو» روسیه شد.

۱۰ مهرماه:

– احترام برومند همسر زنده یاد داوود رشیدی اعلام کرد از سال ۹۶ مراسم نمایشنامه خوانی و اهدای جایزه و تندیسی به یاد این هنرمند فقید برگزار می شود.

۱۱ مهرماه:

– سرپرست حوزه هنری خوزستان گفت: امروز قولی که در ابتدای حضورم در حوزه هنری داده بودم یعنی بازگشایی دوباره پلاتوی نمایش، محقق شد.

–  معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان گفت: پیشنهاد می دهم ساخت مکانی برای هنرمندان خوزستان و اجراهای تئاتر که در خور شأن آنها باشد به صورت یک مطالبه جدی پیگیری شود.

– مهلت ارسال چکیده مقالات سمینار پژوهشی «شهر، شهروندی و تئاتر» سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تمدید شد.

چینش مدیران در بنیاد رودکی و تالارهای آن تغییر کرد و طی آن حسن عمیدی مدیر روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد به عنوان معاون برنامه ریزی و توسعه هنری، علیرضا پولاد سرپرست روابط عمومی تالار وحدت نیز به عنوان جایگزین عمیدی به عنوان سرپرست روابط عمومی بنیاد رودکی، هومن شیخ بشارتی مدیر داخلی تالار وحدت به عنوان سرپرست یا مدیر تالارهای حافظ و فردوسی و شراره جلالی نیز به عنوان مدیر فنی تالار وحدت منصوب شدند۱۲ مهرماه:

– چینش مدیران در بنیاد رودکی و تالارهای آن تغییر کرد و طی آن حسن عمیدی مدیر روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد به عنوان معاون برنامه ریزی و توسعه هنری، علیرضا پولاد سرپرست روابط عمومی تالار وحدت نیز به عنوان جایگزین عمیدی به عنوان سرپرست روابط عمومی بنیاد رودکی، هومن شیخ بشارتی مدیر داخلی تالار وحدت به عنوان سرپرست یا مدیر تالارهای حافظ و فردوسی و شراره جلالی نیز به عنوان مدیر فنی تالار وحدت منصوب شدند.

۱۳ مهرماه:

– اولین جلسه کارگروه هیأت مدیره خانه تئاتر برای تهیه و تنظیم چشم انداز تئاتر با ارائه ۷ سرفصل برگزار شد.

۱۵ مهرماه:

– به دلیل تأمین نشدن بودجه، برگزاری چهاردهمین جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویان به حالت تعلیق در آمد.

۱۶ مهرماه:

– احمد بیگلریان، منصور خلج و جواد عاطفه به‌ عنوان شورای داوری بخش مسابقه نمایشنامه های منتشر شده بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان معرفی شدند.

– سیدرضا کمال علوی هنرمند با سابقه تئاتر مشهد در سن ۵۹ سالگی دار فانی را وداع گفت.

۱۷ مهرماه:

– حوزه هنری کودک و نوجوان فراخوان دومین مسابقه‌ نمایشنامه‌نویسی «استعدادهای تازه» را منتشر کرد.

۱۹ مهرماه:

– کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری کشور، توجه به حوزه دفاع مقدس را در تولید آثار هنری زمینه ساز تولیدات هنری بومی و ملی دانست که در دنیا حرف هایی برای گفتن داشته باشد.

۲۰ مهرماه:

– علی اصغر خسروی دبیر سومین سوگواره «خمسه» از رویکرد حمایتی از تئاتر مسجد در این سوگواره سخن گفت و از فعالان تئاتر مساجد دهه ۶۰ یاد کرد.

۲۱ مهرماه:

– حجت الله ایوبی رئیس وقت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز تاسوعای حسینی در تکیه برغان به تماشای تعزیه نشست.

سعید کشن فلاح از هنرمندان و اساتید با سابقه تئاتر ایران در شهر همدان دار فانی را وداع گفت۲۴ مهرماه:

– هومن شیخ بشارتی مدیر تالار حافظ با اشاره به اعلام جدول اجراهای نیمه اول ۹۶ تا بهمن‌ماه سال ۹۵، اعلام کرد که برای حفظ استاندارد نمایش‌ها، این تالار در هر نوبت فقط میزبان یک اثر خواهد بود.

– سعید کشن فلاح از هنرمندان و اساتید با سابقه تئاتر ایران در شهر همدان دار فانی را وداع گفت.

۲۶ مهرماه:

– مراسم تشییع زنده‌یاد سعید کشن‌فلاح با حضور هنرمندان از حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به سوی قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار شد.

– قائم مقام مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی بیان کرد که فاز نخست مرکز نمایش های آیینی صبا تا پایان سال ۹۵ به بهره برداری می رسد.

۲۷ مهرماه:

– پیمان شریعتی، کوروش زارعی و علیرضا عاقل زاده به عنوان هیات انتخاب بخش مدافعان حرم سومین سوگواره «خمسه» معرفی شدند.

۲۸ مهرماه:

– هیات انتخاب بخش تئاتر خیابانی سومین سوگواره هنرهای نمایشی و آیین‌های مذهبی «خمسه» معرفی شدند.

۲۹ مهرماه:

– در نتیجه جلسه مدیر عامل خانه تئاتر با رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری دیگر بابت اجراهای فرهنگسراها و مراکز سازمان فرهنگی هنری شهرداری ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از هنرمندان کسر نمی شود.

۱ آبان ماه:

– مراسم افتتاح مرکز مشاوره تئاتر با مدیریت علی‌اصغر دشتی در تئاتر مستقل تهران برگزار شد.

۲ آبان ماه:

– فراخوان هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی برای برگزاری در شهریور ماه ۱۳۹۶ منتشر شد.

– هیات انتخاب بخش صحنه ای سومین سوگواره هنرهای نمایشی و آیین های مذهبی «خمسه» ۱۲ نمایش را برای حضور در بخش رقابتی معرفی کرد.

۳ آبان ماه:

– بخش مسابقه تئاتر خیابانی سومین سوگواره هنرهای نمایشی «خمسه» میزبان ۱۵ اثر شد.

۷ آبان ماه:

– بخش مدافعان حرم سومین سوگواره هنرهای نمایشی و آیین های مذهبی «خمسه» میزبان ۷ اثر شد.

۹ آبان ماه:

– نشست منطقه ای مدیران هنرهای نمایشی کشورهای غرب آسیا در تهران آغاز و تا ۱۱ آبان ماه ادامه پیدا کرد.

– مدیران تئاتر سوریه و لبنان با معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد دیدار کردند.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با رد شایعه استعفای خود از این سمت از تلاش معاونت هنری و اداره کل هنرهای نمایشی برای گسترش تعاملات بین المللی تئاتر ایران سخن گفت

۱۰ آبان ماه:

– مدیران هنرهای نمایشی غرب آسیا با حضور در کاخ گلستان و بازدید از این مجموعه تاریخی با ظرفیت‌های تئاتر سنتی ایرانی از جمله خیمه شب بازی، تعزیه و نقالی آشنا شدند.

– علی مرادخانی در نشست مدیران هنرهای نمایشی غرب آسیا بیان کرد که می خواهیم از طریق تئاتر جوامعی را که کمتر می‌توانند با یکدیگر دیالوگ برقرار کنند به هم نزدیک کنیم.

– معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با رد شایعه استعفای خود از این سمت از تلاش معاونت هنری و اداره کل هنرهای نمایشی برای گسترش تعاملات بین المللی تئاتر ایران سخن گفت.

– نمایش های بخش آیینی سومین سوگواره هنرهای نمایشی و آیین های مذهبی «خمسه» معرفی شدند.

۱۱ آبان ماه:

– مدیرعامل انجمن تئاترانقلاب و دفاع مقدس اعلام کرد که این انجمن از جریان‌های هدفمند تئاتر کشور نظیر سوگواره «خمسه» حمایت می‌کند.

۱۲ آبان ماه:

– مدیران تئاتر کشورهای عراق و افغانستان با حضور در اداره‌کل هنرهای نمایشی، تفاهم نامه همکاری با یونیمای ایران را امضا کردند.

۱۴ آبان ماه:

– شورای انتخاب بخش مسابقه تئاتر صحنه‌ای کودک و نوجوان ۸ نمایش را در بخش کودک و ۱۰ نمایش را در بخش نوجوان بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، انتخاب و معرفی کرد.

۱۵ آبان ماه:

– مجموعه عروسک های ۶ نمایش زهرا صبری با عنوان «یک رویاپرداز از ایران» در شهر تولوسای اسپانیا به نمایش درآمد.

– مسئولان تئاتر کشورهای ایران و اسپانیا در گفت و گوهای اولیه، نحوه شکل دادن ارتباط دوجانبه تئاتر و هنرمندان ۲ کشور را مورد بررسی قرار دادند.

۱۶ آبان ماه:

– بخش ویژه سومین سوگواره هنرهای نمایشی و آیین های مذهبی خمسه با حضور ۵ نمایش برگزار می شود.

۱۷ آبان ماه:

– دبیرخانه سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر اعلام کرد که این جشنواره با نمایشنامه خوانی ۱۰ اثر آغاز می شود.

– سومین سوگواره هنرهای نمایشی و آئین های مذهبی «خمسه» آغاز به کار کرد.

– انتشارات بنیاد فرهنگی هنری رودکی دوره جدید فعالیت خود را آغاز کرد.

مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی اظهار کرد که بعد از سال ها سند اداره برنامه‌های تئاتر به نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شد۱۸ آبان ماه:

– مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی اظهار کرد که بعد از سال ها سند اداره برنامه‌های تئاتر به نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شد.

۱۹ آبان ماه:

– عطاالله کوپال، امیر راد، علی ظفر قهرمانی نژاد، فاتح بادپروا و آزاده گنجه هیأت انتخاب نمایش های خیابانی، محیطی، تعاملی و دیگر گونه های نمایش بیرونی سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر شدند.

– سعید اسدی دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر درباره آخرین تحولات و خبرهای این رویداد هنری بین‌المللی توضیح داد.

– کوروش زارعی، جلیل فرجاد و فرهاد بشارتی هیأت داوران نمایش های بخش بچه های مسجد سوگواره «خمسه» شدند.

۲۲ آبان ماه:

– برنامه کامل جلسات نمایشنامه خوانی آثار برگزیده مسابقه نمایشنامه نویسی سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر اعلام شد.

– سید فاتح بادپروا با حکم مدیرکل هنرهای نمایشی به عنوان دبیر دوازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان منصوب شد.

– امیرحسین شفیعی به عنوان رییس انجمن هنرهای نمایشی شعبه استان تهران منصوب شد.

– مراسم تجلیل از حسین محب اهری با حضور جمعی از هنر مندان سینما و تئاتر در تالار هنر برگزار شد.

۲۳ آبان ماه:

– مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به خرید مکانی در محدوده مجموعه تئاتر شهر، اظهار کرد که به زودی موزه تئاتر در این مکان راه‌اندازی می‌شود.

– نمایش های منتخب بخش دانش آموزی بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان معرفی شدند.

– نشست خبری سوگواره نمایشی «خمسه» در سازمان فرهنگی هنری شهرداری برگزار شد.

– دبیرخانه سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر اعلام کرد که با حضور امین عظیمی و رفیق نصرتی نمایش‌های برگزیده مسابقه نمایشنامه نویسی این دوره از جشنواره بررسی می شوند.

– نخستین رویداد سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با سخنان علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر افتتاح شد.

۲۴ آبان ماه:

– ۱۰ نمایش از کشور های آلمان، ایتالیا، استرالیا، آفریقای جنوبی، جمهوری چک، کره جنوبی و روسیه در بخش تئاتر بین الملل بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان حضور پیدا کردند.

– رئیس حوزه هنری استان سمنان با بیان اینکه ۳۱ اثر به پنجمین جشنواره استانی تئاتر سوره ماه ارسال شده است، گفت: این همایش بهمن ماه جاری برگزار می شود.

– دبیرخانه سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر فراخوان تخصصی مسابقه عکس تئاتر را اعلام کرد.

۲۵ آبان ماه:

– ناصر رهنما، سیدرضی محمودی و جاوید رخشانی به عنوان اعضای هیات رییسه جدید انجمن هنرهای نمایشی اردبیل انتخاب شدند.

– شهردار تهران به مناسبت آغاز سومین سوگواره هنرهای نمایشی و آیین های مذهبی «خمسه» پیامی را منتشر کرد.

– نتایج تازه های بخش اجراهای محیطی، تعاملی و دیگر گونه های اجرایی تئاتر بیرونی سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر اعلام شد.

بهروز غریب پور سرپرست گروه تئاتر «آران» اعلام کرد که سفارت انگلستان علیرغم ارائه تمامی مدارک لازم، با صدور ویزا برای آهنگساز اپرای عروسکی «خیام» برای ضبط موسیقی اثر در لندن موافقت نکرد۲۶ آبان ماه:

– بهروز غریب پور سرپرست گروه تئاتر «آران» اعلام کرد که سفارت انگلستان علیرغم ارائه تمامی مدارک لازم، با صدور ویزا برای آهنگساز اپرای عروسکی «خیام» برای ضبط موسیقی اثر در لندن موافقت نکرد.

– دبیر سومین سوگواره هنرهای نمایشی و آیین های مذهبی «خمسه» ایرج راد، حسین مسافرآستانه، امیر دژاکام را به عنوان هیات داوران مسابقه صحنه ای معرفی کرد.

– کتاب «فتحنامه کلات» اثر بهرام بیضایی با ترجمه انگلیسی منوچهر انور منتشر شد.

۲۷ آبان ماه:

– انتخابات هیات رئیسه انجمن هنرهای نمایشی کرمان جنوب با سخنرانی اسماعیل آذر برگزار شد.

– آیین افتتاحیه سومین سوگواره هنرهای نمایشی و آیین‌های مذهبی «خمسه» در گلزار شهدای بهشت زهرا (س) برگزار شد.

۲۹ آبان ماه:

– یاسر خاسب جایزه اول دهمین فستیوال جهانی مونودرام «تسپیس ۲۰۱۶» در کشور آلمان را دریافت کرد.

– سومین سوگواره «خمسه» داوران بخش مدافعان حرم را معرفی کرد.

۳۰ آبان ماه:

– سعید اسدی دبیر سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، طی حکمی ابراهیم حسینی را به عنوان مدیر مسابقه و نمایشگاه پوستر و هویت بصری جشنواره معرفی کرد.

– داوران چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر معلولان در ۳ بخش تئاتر صحنه‌ای، خیابانی و کودک و نوجوان معرفی شدند.

– دبیر سومین سوگواره «خمسه» اظهار کرد که تدبیر شهردار تهران و دستور رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران این است که میدان امام حسین (ع) کانون رویدادهای آیینی و مذهبی باشد.

– حمید جبلی، سیف الله صمدیان و سیامک زمردی مطلق داوری بخش مسابقه عکس و قباد شیوا، آرش تنهایی و امیر اسمی داوری بخش مسابقه پوستر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را به عهده گرفتند.

۱ آذرماه:

– حسین محب اهری که برای درمان بیماری سرطان در بیمارستان بستری شده بود اظهار کرد که با شرایط سخت تأمین هزینه های میلیون تومانی درمان بیماری دست و پنجه نرم می کند؛ وضعیتی که خود مانع پیشرفت درست روند درمانی می شود.

– فراخوان مسابقه پوستر وطراحی هویت بصری گروه های نمایشی سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر اعلام شد.

– جعفر دهقان، جلیل فرجاد و کاوه مهدوی داوران بخش مسابقه تئاتر خیابانی سومین سوگواره «خمسه» شدند.

۲ آذرماه:

– سعید اسدی دبیر سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر بیان کرد که امیدوار است وعده ارتقای بودجه این جشنواره عملی شود.

– مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی با همراهی محمود عزیزی و وحید لک با حضور در منزل جمشید مشایخی، با این هنرمند پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و سینمای کشور دیدار کرد.

– مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، از افتتاح رسمی پردیس تئاتر شهر تهران (خاوران) بعد از ماه صفر خبر داد.

– جعفر والی بازیگر و کارگردان با سابقه تئاتر ایران به دلیل ناراحتی قلبی و آلودگی هوا در بیمارستان شهید رجایی بستری شد اما بیمه خدمات درمانی از ارائه خدمات به این هنرمند خودداری کرده است.

رییس کمیته هنر شورای اسلامی شهر تهران ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت ارکستر فیلارمونیک شهرداری تهران از تلاش شورا برای ساماندهی محیط پیرامونی تئاتر شهر و برج آزادی سخن گفت و اظهار کرد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ساماندهی محیط پیرامونی مجموعه تئاتر شهر همکاری کافی را نکرد۳ آذرماه:

– رییس کمیته هنر شورای اسلامی شهر تهران ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت ارکستر فیلارمونیک شهرداری تهران از تلاش شورا برای ساماندهی محیط پیرامونی تئاتر شهر و برج آزادی سخن گفت و اظهار کرد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ساماندهی محیط پیرامونی مجموعه تئاتر شهر همکاری کافی را نکرد.

– ۱۰ تماشاخانه خصوصی برای حضور در بخش «به علاوه تئاتر فجر» سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از سوی دبیرخانه جشنواره انتخاب شدند.

– روابط عمومی صندوق بازنشستگی کشوری درباره مشکلات پیش آمده برای حقوق و بیمه جعفر والی پیشکسوت تئاتر و تلویزیون توضیح داد.

– اداره کل هنرهای نمایشی اسفندماه امسال سمینار بین المللی «تئاتر و ظرفیت‌های بخش غیردولتی» را برگزار می کند.

– حسین محب اهری درباره روند درمانی خود بیان کرد که به دنبال گرفتن دارو و انجام آزمایش هاست تا شیمی درمانی خود را دوباره آغاز کند.

– دبیر چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر معلولان از برپایی هشت ورک شاپ و پنل آموزشی توسط استادان کشورهای هلند، آلمان، اوگاندا، بلژیک و ایتالیا خبر داد.

– دفترچه بیمه جعفر والی، بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر و سینمای ایران که به دلیل عدم اعلام پرداخت کسور بیمه ای از سوی اداره ارشاد متوقف مانده بود، صادر و مشکلات بیمه ای وی رفع شد.

۴ آذرماه:

– علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در بیمارستان از جعفر والی عیادت کرد.

۵ آذرماه:

– اصغر همت بازیگر سینما و تئاتر و مدیرعامل خانه تئاتر به داوران بخش بزرگسال (صحنه ای و خیابانی) چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر معلولان پیوست.

– زمان برگزاری دوازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان ۱۷ شهریورماه سال ۹۶ اعلام شد.

۶ آذرماه:

– داوران مسابقه نمایشنامه نویسی سومین سوگواره «خمسه» معرفی شدند.

۷ آذرماه:

– هیات داوران بخش مسابقه نمایشنامه نویسی چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر معلولان ۶ نمایشنامه را بدون اولویت شایسته دریافت جایزه دانستند.

– مدیریت کارگاه های آموزشی سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر برنامه و چگونگی ثبت نام نخستین کارگاه ها با حضور اساتید بین المللی این دوره را اعلام کرد.

– مهرداد رایانی مخصوص مدیر امور بین الملل اداره کل هنرهای نمایشی درباره بازار تئاتر بهاره ایران، انتشار فراخوان آن و معرفی ۱۰۰ اثر در این بازار خبر داد.

۸ آذرماه:

– معاون سیاسی ـ امنیتی استاندار همدان از تمدید برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان به مدت ۵ سال دیگر در استان خبر داد.

۱۰ آذرماه:

– دبیر سومین سوگواره «خمسه» با بیان اینکه همچنان ضعف در زمینه متون نمایشی دینی وجود دارد، اظهار کرد که در دوره چهارم سوگواره چند کار شاخص با سفارش و حمایت سوگواره تولید و اجرا خواهد شد.

۱۲ آذرماه:

– چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر معلولان با حضور ۳۸ گروه داخلی و گروه های خارجی در اصفهان آغاز به کار کرد و تا ۱۷ آذرماه به کار خود ادامه داد.

– افسانه ماهیان، یونس آبسالان، ایرج راد، محسن قصابیان و اتابک نادری به عنوان هیات انتخاب همایش آثار برگزیده جشنواره‌های تئاتر استان‌ها معرفی شدند.

– اتابک نادری مسئول برگزاری همایش «آثار برگزیده جشنواره های تئاتر استان ها» اظهار کرد که هدف از این همایش تعامل گروه های شهرستانی با یکدیگر و معرفی آثار به مخاطبان و تماشاخانه های خصوصی تئاتر تهران است.

– مهدی آشنا مدیر بخش پوستر و عکس بیست و سومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اعلام کرد که نمایشگاه عکس و پوستر این جشنواره بعد از همدان در تهران نیز برپا می شود.

حمیدرضا نعیمی عضو هیأت امنای خانه تئاتر ایران و رییس هیأت داوران بیست وهفتمین جشنواره تئاتر استانی کردستان از نحوه برگزاری این جشنواره انتقاد کرد و گفت: تئاتر کردستان تنها به چندمتر کفن نیاز دارد۱۳ آذرماه:

– همایش آثار برگزیده جشنواره های تئاتر استان ها میزبان کارگردان ها و روسای انجمن های نمایش استان ها در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر شد.

– فهیمه پناه آذر به عنوان مدیر روابط عمومی و اطلاع رسانی سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر منصوب شد.

– مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی در افتتاحیه همایش «آثار برگزیده جشنواره های تئاتر استان ها» به رؤسای انجمن های هنرهای نمایشی استان ها توصیه کرد مشارکت گیری برای ساخت پلاتو در استان ها را در اولویت قرار دهند.

– نامزدهای مسابقه نمایشنامه نویسی سومین سوگواره هنرهای نمایشی و آئین های مذهبی «خمسه» اعلام شدند.

– حمیدرضا نعیمی عضو هیأت امنای خانه تئاتر ایران و رییس هیأت داوران بیست وهفتمین جشنواره تئاتر استانی کردستان از نحوه برگزاری این جشنواره انتقاد کرد و گفت: تئاتر کردستان تنها به چندمتر کفن نیاز دارد.

۱۴ آذرماه:

– شورای داوری بخش مسابقه نمایشنامه نویسی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پنج نمایشنامه چاپ شده و ۶ نمایشنامه تولیدی را به عنوان نامزدهای این بخش معرفی کرد.

– اسامی نمایش‌های برگزیده در بخش مرور اجراهای محیطی، تعاملی و دیگر گونه‌های اجرایی تئاتر بیرونی جشنواره تئاتر فجر اعلام شد.

– مراسم اختتامیه سومین سوگواره «خمسه» با حضور محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و جمعی از هنرمندان شامگاه یکشنبه در ایوان شمس برگزار شد و علی اصغر خسروی به عنوان دبیر دوره چهارم این سوگواره منصوب شد.

۱۵ آذرماه:

– دور اول کارگاه‌های آموزشی سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر آغاز شد.

– نشست هویت بصری با همراهی گروه‌های نمایشی و گرافیست‌ها و با حضور مدیران سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر، برگزار شد.

۱۶ آذرماه:

– نشست بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در حالی در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد که مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی از نحوه برگزاری دوره آینده ابراز نگرانی کرد.

– مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی در دیدار با هنرمندان و رؤسای شعب استانی این انجمن، در خصوص نحوه تعامل آنها با یکدیگر خواستار توجه رؤسای شعب استانی به تحکیم روابط سازمانی شد.

– کارگاه آموزشی «مدیریت فرهنگی و برنامه ریزی هنری» با حضور آنتونیو پینتو ریبیرو در سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر برگزار شد.

– جمشید مشایخی در مراسم جشن تولدش آرزو کرد که بتواند ۵ دقیقه با استاد محمدرضا شفیعی کدکنی بنشیند و صحبت کند و بار دیگر تاکید کرد که خاک پای مردم است.

۱۷ آذرماه:

– هیات علمی سمینار بین المللی «تئاتر و ظرفیت های بخش غیر دولتی» معرفی شدند.

– اسامی کارگاه های آموزشی و آثار راه یافته در بخش نمایشگاه عکس جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اعلام شد.

۱۹ آذرماه:

– جعفر والی بازیگر با سابقه سینما، تئاتر و تلویزیون ایران بار دیگر و به دلیل بیماری ای که هنوز درمان نشده است، به بیمارستان منتقل و در آنجا بستری شد.

– علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه برگزاری بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان، پیامی را برای این رویداد تئاتری صادر کرد.

– دختر جعفر والی اظهار کرد که به دلیل شرایط ضعیف جسمانی این بازیگر با سابقه سینما، تئاتر و تلویزیون، انتظار رسیدگی بیشتری از سوی تیم پزشک معالج قبلی داشته است.

– معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی بستری شدن جعفر والی در بیمارستان، دستور پیگیری امور این هنرمند با سابقه سینما، تئاتر و تلویزیون را صادر کرد.

۲۰ آذرماه:

–  شهرام کرمی دبیر بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با بیان اینکه پوستر جشنواره بیست و سوم جزو ماندگارترین پوسترها خواهد شد، گفت: ۵۱ مهمان خارجی در جشنواره حضور دارند.

– مدیر دفتر «یونیما مبارک» در همدان از راه اندازی این دفتر در همدان خبر داد.

۲۱ آذرماه:

– دبیر بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان اعلام کرد به دلیل سرما بخش تئاتر خیابانی در یک مکان سرپوشیده در همدان اجرا می شود، همچنین تریلی کانون نیز در این دوره حضور ندارد.

– پیام سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان منتشر شد که در آن آمده است: این جشنواره اتفاقی تأثیرگذار در تقویم رویدادهای هنری جهان است.

– رامونا شاه بازیگر تئاتر با حضور در کشور لهستان، داوری نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر «کمدی الهی» را در کنار داورانی از سایر کشورهای اروپایی و آسیایی آغاز کرد.

– جشن تولد هنرمندان پیشکسوت متولد آبان و آذر در مجموعه باغ زیبای تهران برگزار شد.

۲۲ آذرماه:

– داوران دومین دوره جایزه محمود استادمحمد، از سوی بنیاد استادمحمد معرفی شدند.

– علی برنون کارگردان تئاتر جوان تبریزی از اخذ موافقت های لازم برای افتتاح انجمن یونیمای عروسکی جهان در تبریز خبر داد.

– مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران اعلام کرد که به همت مدیریت شهری تهران طی ۱۰ سال اخیر ۵ هزار و ۵۰۸ صندلی به تعداد صندلی های تئاتر در شهر تهران افزوده شده است.

– مدیر بخش مسابقه پوستر جشنواره بین المللی تئاتر فجر اسامی داوران این دوره از جشنواره را اعلام کرد.

– بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان آغاز به کار کرد.

۲۳ آذرماه:

– مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی به همراه قادر آشنا به عیادت ولی اله شیراندامی هنرمند با سابقه سینما، تئاتر و تلویزیون رفت.

۲۴ آذرماه:

– اصغر همت مدیرعامل خانه تئاتر با بیان اینکه صندوق اعتباری هنر همکاری خوبی در زمینه حمایت از هنرمندان بیمار تئاتر داشته است، عنوان کرد که آنها نگرانی درباره هزینه های درمانی خود ندارند.

– کاندیداهای دریافت جایزه بخش پوستر و عکس بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان مشخص شدند.

– هیأت انتخاب بخش نسل نو سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر ۸ اثر را برای حضور در این بخش معرفی کرد و ۲ نمایش «تشریفات» و «دا» نیز از جشنواره تئاتر دانشگاهی به بخش نسل نو جشنواره راه پیدا کردند.

۲۶ آذرماه:

– شهرام کرمی دبیر بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان اظهار کرد که ترجیح می دهد فرد دیگری به عنوان دبیر دوره بیست و چهارم جشنواره، انتخاب و معرفی شود.

جعفر والی بازیگر و کارگردان مطرح و پیشکسوت تئاتر در بیمارستان چشم از جهان فروبست۲۷ آذرماه:

– جعفر والی بازیگر و کارگردان مطرح و پیشکسوت تئاتر در بیمارستان چشم از جهان فروبست.

– بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان با معرفی برترین ها به کار خود پایان داد.

۲۸ آذرماه:

– مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی بیان کرد که دبیر بیست و چهارمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به زودی معرفی می شود.

– آثار راه یافته برای حضور در بخش مرور تئاتر ایران و فجر استانی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی شدند.

– طی جلسه ای میان رضا کیانیان و سعید اسدی اعلام شد که جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از پویش ملی حمایت از دریاچه ارومیه و بحرانی بی آبی با نام «من صدای آب هستم» حمایت می‌کند.

۲۹ آذرماه:

– مراسم تشییع پیکر زنده یاد جعفر والی در حالی برگزار شد که هم‌نسلان او و موسفیدان عرصه تئاتر با حضور پررنگ‌شان نسبت به این هنرمند فقید ادای دین کردند.

– عرفان خطیب‌زاده به همت مرکز ملی اسیتژ ایران در سومین دوره از پروژه نسل بعدی اسیتژ هند ۲۰۱۶ شرکت کرد.

۳۰ آذرماه:

– برج میلاد نیز همچون خانه هنرمندان ایران میزبان برگزیدگان عکس و پوستر سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر شد.

– انتخابات انجمن هنرهای نمایشی استان قم با حضور ارمغان بهداروند مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران و اعضای هیأت رییسه ۷ گروه نمایشی ثبت شده این استان برگزار شد.

– امیر اثباتی دبیر دومین دوره مراسم اهدای مدال خورشیدی اعلام کرد که در این مراسم ۳ طراح صحنه برگزیده سینما، تئاتر و تلویزیون و همچنین یک استاد برگزیده طراحی صحنه، مدال دریافت می‌کنند.

– کاندیدای برترین طراحی صحنه سال تئاتر، سینما و سریال در دومین دوره مراسم اهدای مدال خورشیدی اعلام شد.