استفاده تحقیرآمیز از لباس کردی در صدا و سیما

استفاده تحقیرآمیز از لباس کردی در یک برنامه تلویزیونی اعتراض کردها و نمایندگان مناطق کردنشین در ایران را برانگیخت.

استفاده از شال کردی در مجموعه تلویزیونی کلاه قرمزی اعتراض کردها را برانگیخت.

استفاده از شال کردی که در زبان کردی به آن لچک گفته می‌شود، در برنامه تلویزیونی کلاه قرمزی با اعتراض شدید دو نماینده مجلس و کردها در ایران روبرو شده است.

در این مجموعه تلویزیونی که شامگاه سه‌شنبه یکم فروردین از شبکه دو صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران پخش شد، عروسک الاغ که «جیگر» نام دارد با شال یا لچک کردی به عنوان یکی از لباس‌های سنتی کردها به نمایش درآمده است.

محمد‌قسیم عثمانی نماینده بوکان در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به معاون پارلمانی صدا و سیما ایران، استفاده نابجا از لباس کردی را اقدامی دانست که «به هیچ وجه منطقی، عقلایى و قابل قبول نیست».

او در بخشی از این نامه که به صورت عمومی منتشر شده، استفاده از «دستمال کردی» باعث ایجاد ذهنیت توهین به لباس کردى دانسته و خواستار جلوگیری از پخش این برنامه و برخورد با خاطیان شده است.

همچنین محسن بیگلری نماینده سقز و بانه در مجلس هم پخش این برنامه و استفاده نامناسب از نمادفرهنگی و لباس اقوام ایرانی به شیوه ای نادرست را نه تنها توهین به کردها، بلکه توهین به اقوام مختلف ایران عنوان کرد. او از رئیس صدا و سیما خواست که با خاطیان و مقصرین برخورد کند.

در پیوند با همین موضوع شاهد علوی روزنامه‌نگار و کارشناس حقوق اقلیت‌ها در یادداشتی فیس‌بوکی با طرح این سوال که «چرا شخصیت عروسکی خر که جگر نام دارد و باید نقش مادر خانواده را بازی کند، به جای حجاب از لچک کردی استفاده کرده است»، نوشته است که «در فرهنگ اسلامی/ایرانی، حجاب زن یک ارزش مقدس است و خر یک حیوان نامحترم و احمق. “هنرمند” ایرانی صداوسیما هم که نمی‌تواند به “ارزش مقدس” حجاب اسلامی با پوشاندن آن بر سر یک خر توهین کند ساده‌ترین و احمقانه‌ترین راه ممکن را انتخاب می‌کند: استفاده از نمادی زنانه در فرهنگ پوشش کُردی برای نشان دادن خانم بودن خر داستان.»

همچنین گروهی از فعالان کرد نیز در واکنش به این برنامه تلویزیونی یک کمپین مجازی با عنوان «نه به توهین به لباس کردی» راه‌اندازی کردند که تا شامگاه چهارشنبه بیش از ۵ هزار نفر به عضویت آن درآمدند.

برنامه‌های تلویزیون ایران پیش از این نیز اعتراض برخی دیگر از اقلیت‌های ملی و مذهبی در ایران را به دنبال داشته است. اسفند سال گذشته اسماعیل دوستی عضو شورای شهر تهران از دادستان تهران خواست که توهین به لرها توسط دو مجری صدا و سیما را پیگیری و با آن برخورد کند.چنگیز جلیلوند در برنامه «خوشا شیراز» لرهای بختیاری و مردم ممسنی را «دزد» خوانده بود.

پیشتر نیز استفاده از برس توالت به جای مسواک در برنامه فتیله اعتراض گسترده تُرک‌ها را به دنبال داشت و به توقف موقت این برنامه منتهی شد. سریال  سرزمین کهن نیز در سال ۹۲ اعتراض گسترده لرها را برانگیخت و به دنبال این اعتراض‌ها پخش این سریال متوقف شد.