هنرمند، ورزشکار بودن و نگاه جنسیتی نباید در انتخاب اعضای شورا دخالت داده شود

رئیس سابق مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی وزارت ورزش و جوانان گفت: لازم است شوراهای اسلامی شهر و روستا مسایل جوانان را جزو اولویت‌های اصلی خود قرار دهند چون آنان سرمایه کشور هستند.

محمدتقی حسن‌زاده

دکتر محمدتقی حسن زاده در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: نیروی جوان از دو بعد قابل توجه است و در قالب برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت به آن‌ها باید پرداخته شود.

فرستنده: خانم دیانا بیگلری فرد

رئیس سابق مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه مهمترین مسئله جوانان «اشتغال» است، اظهار کرد: برنامه‌های جوانان را در  ۱۸ محور تحت عنوان برنامه راهبردی وزارت ورزش و جوانان تدوین و همه برنامه‌های حوزه جوانان مانند خانواده، ازدواج، اشتغال، اوقات فراغت، فضای مجازی و فعالیت جسمانی را اولویت‌بندی  کردیم.

وی تاکید کرد: جوانان سرمایه کشور هستند هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت بنابراین حل مشکل اشتغال جوانان به معنای نگاهی جامع به مسایل آنان است.

حسن‌زاده با بیان اینکه مسایل جوانان یکی از مهمترین اولویت‌ها و زیرساخت‌های کشور است، اظهار کرد: دچار ضعف در برنامه‌ریزی و غفلت از مسائل جوانان بوده‌ایم بنابراین در دوره بعدی شوراهای اسلامی شهر و روستا، امور جوانان باید در اولویت باشد چون اگر در این دوره مسایل آنان را حل نکنیم،فضای بی اعتمادی و عدم خودباوری در جوانان بیشتر رشد می‌کند. در این شرایط باید سعی کنیم با حل مسایل اساسی جوانان زمینه را برای افزایش اعتماد ، باور و عرق ملی آنان فراهم کنیم.

وی در ادامه گفت: در دوره‌های گذشته، شوراها نتوانستند انتظارات مردم را برآورده کنند و گاهی اوقات اهداف جناحی، گروهی و فردی خود را بیشتر دنبال کردند اما در دوره جدید شوراها باید از عملکرد گذشته عبرت بگیرند و در مسیر اصلی وظایف خود عمل کنند. آنها وظیفه سنگینی دارند.

حسن‌زاده با بیان اینکه در حال حاضر مسایل اقتصادی از مشکلات جدی کشوراست اظهارکرد: مسایل اجتماعی متاثر از مسایل اقتصادی است. در حال حاضر بیکاری جوانان، بروز معضلاتی را موجب شده و باورهای اجتماعی جوانان برای برنامه‌های چشم‌انداز را دچار ابهام کرده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: این افراد باید متخصص،توانمند و باتجربه باشند و و برای کسب تجربه وارد شورا نشوند. در واقع افرادی باید به شوراها راه یابند که از سوابق درخشان تجربی و اجرایی برخوردار هستند.

رئیس سابق مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی وزارت ورزش و جوانان در ادامه اظهارکرد: با توجه به اینکه اعضای شوراهای شهر و روستا باید سابقه زیادی در برنامه‌ریزی داشته باشند، صلاح نیست که ورزشکاران و هنرمندان عضو این شورا شوند.

وی با بیان اینکه ملاک انتخاب اعضای شورای شهر باید تخصص آنها باشد، یادآور شد: هنرمند یا ورزشکار بودن و یا نگاه جنسیتی نباید در انتخاب اعضای شورا دخالت داده شود بلکه  افرادی باید انتخاب شوند که از تجربه و توانایی برنامه‌ریزی برخوردار باشند.

 رئیس سابق مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه شورای شهر تهران در عمل نشان داد که در مدیریت پایتخت ناتوان است، گفت: لازم است تخصص‌های مختلف در شورای شهر یکپارچه و هماهنگ عمل کنند این در حالیست که طبق ارزیابی‌های انجام شده مردم از عملکرد شوراها بویژه شورای شهر تهران راضی نیستند چرا که اعضای شوراها درگیر مسائل خودشان هستند.

حسن‌زاده در پایان اظهارکرد: شوراها اختیارات و وظایف خوبی دارند ولی افراد متخصص،مسئولیت‌پذیر و آشنا باید در آن به فعالیت بپردازند. شوراها جای تجربه کسب کردن و سکوی پرتابی برای راهیابی به مجلس شورای اسلامی نیست این در حالیست که برخی افراد، راه ورود به مجلس را شوراها می‌دانند.