مستند «فروشنده»: روحانی و ولایتی سر «رهبر» کلاه گذاشتند

قدرت‌های جهانی انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۹۲ را طراحی کرده بودند که ایران را وادار به پذیرش برجام کنند. این پیام مستند تبلیغی «فروشنده» دستاورد مؤسسه «فانوس فردا» از مؤسسات وابسته به سپاه پاسداران است. این فیلم شامگاه گذشته در آمفی‌تئاتر دانشگاه پلی‌تکنیک با حضور سعید جلیلی به نمایش درآمد.

مستند «فروشنده» محصول «فانوس فردا» از مؤسسات وابسته به سپاه و شبکه خبر

محسن حاج‌کرمی، تهیه‌کننده مستند «فروشنده» به خبرگزاری تسنیم گفته است، هدف سازنگان این مستند این بوده که نشان دهند نقش مردم تا چه حد در تصمیمات مهم جهانی مانند برجام ناچیز است.

فرستنده: آقای مهدی موسوی

در مستند «فروشنده» اینطور وانمود می‌شود که علی اکبر ولایتی (مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی) و حسن روحانی (رئیس جمهور) در یک اقدام هماهنگ در سال ۹۲ با تأکید بر روی تحریم‌ها به عنوان مهم‌ترین عامل بحران اقتصادی ایران، زمینه‌های پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری را فراهم کردند. سپس، در ادامه این فیلم گفته می‌شود که بنیاد راکفلر دست به کار شد و با همکاری محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران برجام را به ایران تحمیل کرد.

سازندگان این مستند هرچند به نقش علی خامنه‌ای در برجام مستقیماً اشاره نمی‌کنند، اما چنین القا می‌‌‌‌کنند که حسن روحانی، و علی اکبر ولایتی دست در دست هم و با کمک محمد جواد ظریف، رهبر جمهوری اسلامی را فریب دادند و توافق هسته‌ای ایران را روی دست «رهبر» گذاشتند. تاریخ اجرای برجام را هم به مهر ۹۴ موکول کردند که اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس پیروز شوند.

محسن حاج‌کرمی، تهیه‌کننده این مستند در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم ادعا می‌کند که در تهیه این فیلم تبلیغی، از «اسناد داخلی و خارجی دست اول» استفاده شده، اما نگفته اگر این ادعا حقیقت دارد چگونه به این اسناد که نمایانگر نمایشی بودن انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ برای فریب دادن مردم و رهبر جمهوری اسلامی توسط بنیاد راکفلر است دسترسی پیدا کرده‌اند.

در این مستند همچنین ادعا می‌شود که برجام خطر جنگ را از ایران دور نکرد، بلکه این مدافعان حرم بودند که ایران را از تهاجم نظامی غرب مصون نگه داشتند.

پیش از این دو فیلم مستند «از هیروشیما تا لوزان» و «شطرنج با گرگ‌ها» به کارگردانی علیرضا بوالی در انتقاد از توافق‌ هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی در شبکه خبر به نمایش درآمده بود. شبکه خبر در آن زمان با شعار «افشاگری دروغ‌ها و فریبکاری‌ها» مستندهای ضد روحانی را پخش کرد و علاوه بر آن مجموعه‌ای هم به نام «نگاه یک» تدارک دید که عملاً میزگردی از مخالفان برجام بود.

روزنامه اعتماد گزارش داده است که در شب نمایش مستند «فروشنده»، یکی دیگر از فیلم‌های ضد برجام سپاه، سعید جلیلی به دانشجویان وقت نداد که پرسش‌هایشان را مطرح کنند. این امر جلسه نمایش فیلم را پرتنش کرد.

سعید جلیلی رئیس گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با کشورهای غربی در دولت محمود احمدی‌نژاد بود و الان نماینده علی خامنه‌ای در شورای امنیت ملی‌ست. او در انتخابات ریاست جمهوری ایران از ابراهیم رئیسی حمایت کرده است.

در سال ۹۳ مستندی هم با نام «من حسن روحانی هستم» توسط سپاه پاسداران تهیه و با قیمت ارزان در سراسر کشور توزیع شد. در این مستند روحانی به عنوان یک شخصیت سازشکار و متزلزل که در برابر غرب عقب‌نشینی کرده معرفی شده بود. نقش حسن روحانی در حمله به کوی دانشگاه در ۱۸ تیر ۱۳۷۸ و سخنرانی او در ۲۳ تیر ماه آن سال هم در این مستند از نشانه‌های «سردرگمی سیاسی» و «تزلزل منش سیاسی» رئیس جمهوری اسلامی نشان داده شده بود.