تعطیلی ۲۷ غرفه در نمایشگاه کتاب

همایون امیرزاده در ارائه گزارشی از تصمیمات هیأت رسیدگی به تخلفات ناشران سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از صدور ۷۲ رأی این هیأت و تعطیلی غرفه ۲۷ ناشر در این نمایشگاه خبر داد.

سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

به گزارش ایسنا،  رئیس هیأت رسیدگی به تخلفات ناشران در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: تا پایان روز هفتم نمایشگاه کتاب ۷۲ رأی برای ناشران متخلف صادر شده است. از این ۷۲ رأی ۲۰ مورد اخطار کتبی و درج در پرونده، دو مورد اخطار کتبی، درج در پرونده و جمع‌آوری کتاب از غرفه، و هفت مورد اخطار کتبی درج در پرونده و توقف ثبت نام کلاس‌های آموزشی بوده است. همچنین ۲۷ مورد از این رأی‌ها تعطیلی غرفه این ناشران تا پایان نمایشگاه سال جاری، محرومیت از حضور در نمایشگاه کتاب تهران، استان‌ها و سایر نمایشگاه‌های تحت نظر ارشاد بوده است.

فرستنده:آقای علیرضا اسدبکی

رئیس هیأت رسیدگی به تخلفات ناشران در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد:‌ مصادیق تخلفات ۱۸ مورد نقد کردن بن‌کارت‌ها، یک مورد واگذاری غرفه به غیر، ۲۴ مورد توزیع کتاب‌های سایر ناشران در غرفه، ۱۳ مورد ثبت نام کلاس‌های آموزشی و پنج مورد فروش کتاب‌های فاقد مجوز بوده است.

امیرزاده در ادامه در توضیحی گفت:‌ تا امروز هیأت تخلفات ناشران ۱۰ جلسه برگزار کرده‌اند. این جلسات با حضور حداکثری اعضا، که بالغ بر ۶۰ درصد اعضا معرفی شده، از طرف صنوف برگزار شده است.

او افزود: سیاست امسال این هیأت این بود که در مرحله نخست با یک نظارت درون صنفی تذکرات شفاهی و کتبی از طریق مدیران سالن‌ها و کارشناسان صنف به متخلفان داده شود.

امیرزاده در ادامه بیان کرد: بنای هیأت بر این بود که چنان‌چه با تذکرات شفاهی و اخطارهای کتبی تخلف رفع و از آیین‌نامه صیانت شود دست به انشای رأی نزنند. با این اوصاف، نگاه پیشگیرانه در برخوردهای قهری در هیأت ارجحیت یافته و امسال با استفاده بیشتر از نظارت‌های درون صنفی، آرای صادره به حداقل برسد و کمتر شاهد تعطیلی و برخورد انضباطی با متخلفان باشیم. با همه این اوصاف در این ۱۰ جلسه تا پایان روز هفتم ۷۲ رأی صادر شده است.

او در پاسخ به سوال ایسنا که از او درباره میزان صرفه‌جویی و تعیین تکلیف بدهی‌های معاونت فرهنگی به‌جامانده از دولت قبل برای دولت جدید پرسید گفت:‌ در این چهار سال ما ۶۶ میلیارد تومان بدهی معاونت فرهنگی را تعیین تکلیف کرده‌ایم. هفت میلیارد از این بدهی‌ها مربوط به ناشران خارجی به‌جامانده از دوره بیست و چهارم نمایشگاه کتاب تهران بود که آن را هم پرداخت کردیم.

امیرزاده همچنین اظهار کرد: معاونت فرهنگی در این سال‌ها ۹ میلیارد تومان از محل مدیریت منابع، صرفه‌جویی کرده است که آن را به اضافه یک میلیارد بودجه این بخش برای ارائه تسهیلات به ناشران برای تأسیس کتاب‌فروشی‌ها در نظر گرفته‌ایم.

سخنگوی شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب تهران گفت: تا به حال در قالب طرح حمایت از دانش‌آموزان ویژه مدارس شهرستان‌های استان تهران ۱۰۰۰ مدرسه با مشارکت معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش و کارگزاری موسسه منادی تربیت از طرح حمایتی ارشاد برای خرید کتاب برخوردار شده‌اند.

او افزود: یکی از مفاد تفاهم‌نامه‌ای که در این زمینه امضا شد ارائه حمایت یک میلیون تومانی  از هر مدرسه به منظور تسهیل در  رفت و آمد دانش‌آموزان است تا با این اقدام دانش‌آموزان با حضور  در نمایشگاه با محیط کتاب و نمایشگاه کتاب آشنا شوند.