محمدصدیق کبودوند، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر کردستان آزاد شد

محمد صدیق کبودوند روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر پس از تحمل ده سال حبس از زندان آزاد شد. او به “اقدام علیه امنیت ملی” و “تبلیغ علیه نظام” از طریق تأسیس یک نهاد حقوق بشری و فعالیت روزنامه‌نگاری متهم شده بود.

Mohammad Sadigh Kaboudvand (Rojapress)

محمد صدیق کبودوند، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر روز جمعه (۲۲ اردیبهشت/ ۱۲ مه) به قید کفالت از زندان اوین آزاد شد. او از دهم تیرماه سال ۱۳۸۶ در زندان به‌سر می‌برد.

فرستنده: آقای علیرضا اسدبکی

بر اساس گزارش “سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان”، محمدصدیق کبودوند، مؤسس این سازمان در سال ۱۳۸۶ در دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل و اداره سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان” به ده سال حبس محکوم شد.

او همچنین به اتهام “تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی از طریق ارتباط و مراوده با سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر و ارتباط و مکاتبه با شخص کوفی عنان دبیر کل وقت سازمان ملل متحد و گفتگو با رسانه‌های عمومی” به یک سال حبس و جمعاً به یازده سال حبس محکوم شده بود.

حکم ده سال حبس او در شعبه ۵۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران تائید و قطعی شده بود.

در همین زمینه:

دیده‌بان حقوق بشر: روزنامه‌نگاران زندانی در ایران را آزاد کنید

کمپینی برای “حمایت سازمان‌یافته‌” از محمدصدیق کبودوند

جایزه دیده‌بان حقوق بشر به محمد صدیق کبودوند

کبودوند هم‌چنین در پرونده مربوط به فعالیت روزنامه‌نگاری، به اتهام “تشویش اذهان عمومی” در دادگاه عمومی و انقلاب سنندج به یک سال حبس تعزیری و ۵ سال محرومیت از روزنامه‌نگاری محکوم شده بود. این حکم پس از تأیید در دادگاه تجدیدنظر استان تهران، در دیوان عالی کشور به ۶ ماه حبس تقلیل یافت.

این فعال حقوق بشر سرانجام در نیمروز ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ از زندان آزاد شد. اما هنوز تکلیف اجرای محکومیت ۶ ماهه او به دلیل فعالیت‌های روزنامه‌نگاری روشن نشده است.

اگر ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات در مورد کبودوند اجرا شود آنگاه تنها حکم ده‌ ساله حبس آقای کبودوند قابلیت اجرا دارد و حبس شش‌ماهه وی اجرا نخواهد شد، به همین جهت آقای کبودوند با قید کفالت تا تعیین تکلیف این ماده در خصوص وی از زندان آزاد شده است.

به نوشته وبسایت سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، کبودوند عضو افتخاری انجمن قلم اتریش، انجمن قلم سوئد، انجمن قلم کاتالا و انجمن قلم سیدنی و همچنین روزنامه‌نگار سال بریتانیا در سال ۲۰۰۹ و برنده جایزه “هلمن همت” در سال ۲۰۰۸ است.