«درخواست وزیر ارشاد از رئیس صدا و سیما برای پخش ربنای شجریان در ماه رمضان»

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) به‌نقل از «یک منبع آگاه» نوشته که وزیر ارشاد در نامه‌ای از رئیس صدا و سیما خواسته است تا در ماه رمضان دعای ربنای محمدرضا شجریان پخش شود.

ربّنای محمدرضا شجریان به‌مدت ۳۰ سال در ماه‌های رمضان از رادیو و تلویزیون ایران پخش شد اما بعد ممنوع شد.

ربّنای محمدرضا شجریان به‌مدت ۳۰ سال در ماه‌های رمضان از رادیو و تلویزیون ایران پخش شد اما بعد ممنوع شد.

ایرنا روز پنج‌شنبه ۴ خرداد به نقل از این منبع که نام او منتشر نشده، نوشته است این نامه در حاشیه نشست روز گذشته، چهارشنبه ۳ خردادِ کابینه دولت تسلیم عبدالعلی علی عسکری، رئیس سازمان صدا و سیما شده و خبر آن به فاصله چند ساعت در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شده است.

فرستنده: خانم درسا دره شوری

هنوز تصمیمی در مورد پخش «ربنای» شجریان در ماه رمضان امسال گرفته نشده است.

حسن روحانی، کاندیدای اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان در انتخابات ریاست جمهوری در مناظره دوم تلویزیونی در نقد سخنان محمدباقر قالیباف، کاندیدای اصول‌گرایان و جناح او، بدون آن‌که نامی از شجریان ببرد گفته بود: «وقتی از این‌که دعای ماه رمضان و ربنایی که مردم به آن علاقه‌مندند را پخش کنیم، ابا داریم و پخش نمی‌کنیم، چطور می‌توانیم به فکر تعالی علم و فرهنگ باشیم؟»

ربّنای محمدرضا شجریان، ۱۹ اردیبهشت سال جاری با شماره ۱۳۹۶ در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس ایران ثبت شد.

ربّنای شجریان در تیرماه سال ۱۳۵۸ ضبط شده و شامل چهار دعا از آیات قرآن است که همه با عبارت ربّنا آغاز می‌شوند.

این اثر به‌مدت ۳۰ سال در ماه‌های رمضان از رادیو و تلویزیون ایران پخش شد.

پس از اعتراضات خیابانی در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران و بازداشت و سرکوب معترضان محمدرضا شجریان از معترضان حمایت کرد و در تابستان ۱۳۸۹ و همزمان با آغاز ماه رمضان، سازمان صدا و سیما پخش دعای ربنا با صدای شجریان را به‌طور کامل در تمام شبکه‌ها ممنوع کرد.

یک سال پیش از آن شجریان از عزت‌الله ضرغامی، رئیس وقت صدا و سیمای جمهوری اسلامی خواسته بود تا از پخش آثار او در صدا و سیما خودداری کند.