کارت سوخته خانه سینما در ماجرای قاچاق یک فیلم سینمایی!

سینماپرس: سعید سهیلی، کارگردان فیلم سینمایی «گشت۲» در اعتراض به بی‌توجهی خانه سینما نسبت به توزیع گسترده نسخه قاچاق فیلمش، جلوی دوربین یک برنامه اینترنتی کارت خانه سینما را آتش زد.

گشت۲

هنوز مشخص نیست چرا نسخه قاچاق برخی از فیلم‌های پرفروش ناگهان در اوج اکران فیلم‌ها به بازار می‌آید، ولی سعید سهیلی معتقد است قاچاق فیلمش با حمایت وی از دکتر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری رابطه دارد. پیش از این، فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی و «اخراجی‌های۳» مسعود ده‌نمکی نیز در حالی که فروش خوبی در سینما داشتند، به صورت قاچاق در سطح شهرها و سایت‌های اینترنتی توزیع شده بودند. البته در قضیه توزیع نسخه قاچاق فیلم‌های «فروشنده» و «عصبانی نیستم» اعلام شد این نسخه‌های بازبینی ارشاد بوده که قاچاق شده و عدم امانتداری سازمان سینمایی نسبت به حفاظت از فیلم‌ها مطرح شد. این‌بار نیز ساعد سهیلی، بازیگر و فرزند کارگردان «گشت۲» مدعی شده که نسخه قاچاق شده این فیلم، همان نسخه‌ای بوده که در اختیار سازمان صداوسیما قرار داشته است!

فرستنده: آقای علیرضا اسدبکی

قاچاق فیلم‌ها به صورت مستقیم بر چرخه اقتصادی سینما اثر منفی می‌گذارد. ستاد صیانت نیز به منظور حمایت از سینماگران در مقابل پدیده قاچاق فیلم شکل گرفته، اما در عمل می‌بینیم که نه نهاد صنفی خانه سینما و نه ستاد صیانت نتوانسته‌اند در موضوع قاچاق فیلم‌های «فروشنده»، «عصبانی نیستم» و «گشت۲» به فیلمسازان برای جلوگیری از توزیع نسخه‌های قاچاق کمکی بکنند. در عوض خانه سینما که برای عذرخواهی وزیر از هنرمندان بیانیه تشکر صادر می‌کند، در مقابل تضییع حقوق سینما در قاچاق فیلم «گشت۲» سکوت کرده است. این سکوت و بی‌تحرکی باعث اعتراض سهیلی شد. این کارگردان چند روز قبل از آتش زدن کارت خانه سینما گفته بود: متأسفانه وقتی چنین اتفاقی می‌افتد فیلمساز تنها می‌ماند و نه خانه سینما حمایت می‌کند و نه شوراهای مختلف متعلق به تهیه‌کنندگان. من تصمیم دارم کارت عضویت در خانه سینما، کانون کارگردانان و انجمن‌ها و شوراهای دیگر را در جلوی خانه سینما آتش بزنم، وقتی این کارت‌ها جز سنگین‌تر کردن جیب آدم کاری نمی‌کند. وقتی می‌بینم که هیچ حمایتی نمی‌کنند و من پیش خود فکر می‌کنم چرا عضو این تشکیلات هستم!

البته در نهایت، سهیلی تا جلوی خانه سینما نرفت و در اعتراض به وضعیت موجود کارتش را جلوی دوربین سوزاند. کارت سوخته خانه سینما می‌تواند نشانه‌ای از ناامیدی صنفی باشد که برای تحقق حقوق صنفی‌اش چشم امید به خانه سینما دارد.