ممانعت از چاپ کتاب کوردی در خراسان و احضار نویسندە کورد

در ادامه‌ی برخوردهای اطلاعاتی و امنیتی با نویسندگان در ایران، یک نویسنده‌ی کورد در خراسان شمالی به اداره‌ی اطلاعات احضار شد.

ممانعت از چاپ کتاب کوردی در خراسان و احضار نویسندە کورد

به گزارش مرکز دموکراسی و حقوق بشر کوردستان (ماف نیوز)، طی روزهای اخیر، (عباس اسماعیلی) نویسنده‌ی کورد خراسان شمالی به اداره‌ی اطلاعات احضار و از چاپ و انتشار یکی از کُتب وی به زبان کوردی ممانعت به عمل آمده است.

فرستنده : خانم مرضیه بردبار

بە گفتە این مرکز حقوق بشری “اداره‌ی اطلاعات مشهد اعلام کرده است که رسم‌الخط لاتین، مورد استفاده‌ی گروه‌های تروریستی قرار گرفته و به همین خاطر به نفع نظام ولایی نبوده که اجازه‌ی چاپ و انتشار کتب به زبان کوردی با رسم‌الخط لاتین داده شود.”

انتشارات عمو علوی هم که با توقیف روبرو شده، تاکنون ۸ کتاب شعر کودک به زبان کوردی و بیش از ۳۰ کتاب در رابطه با ادبیات کوردی چاپ و منتشر کرده و‌ سه‌خشتی‌های کوردی خراسان را هم به شکل مدرن درآورده و به چاپ رسانده است.

چند سال پیش شورای اسلامی روستای باغچق بجنورد هم تابلوهای کوچه‌هایش را به زبان کوردی کورمانجی و الفبای لاتین نصب کرد که بعد از چند روز، با امنیتی‌کردن فضا، تمام تابلوها جمع‌آوری شده و به جای آن از حروف انگلیسی استفاده شد.