خامنه‌ای: آنجا که دستگاه فرهنگی و هنری اختلال دارد، آتش به‌ اختیار

چهارشنبه ۱۷ خرداد بعد از آنکه گروه دولت اسلامی (داعش) به مجلس شورای اسلامی و مقبره آیت‌الله خمینی حمله کرد، رهبر جمهوری اسلامی با گروهی دستچین شده از دانشجویان دیدار و گفت‌وگو کرد. خامنه‌ای در بخشی از سخنانش به دانشجویان توصیه کرد که هرگاه اخلالی در دستگاه‌های فرهنگی دیدند، می‌توانند مانند زمانی که در جنگ اخلال به وجود می‌آید، به هر شکلی که مایل‌اند و بدون در نظر گرفتن قانون عمل کنند.

دیدار علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی با گروهی از دانشجویان (افسران جنگ نرم)

رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران و جبهه پایداری فرازی از سخنان رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با گروهی از دانشجویان را برجسته کرده‌اند. علی خامنه‌ای در این بخش از سخنانش به دانشجویان توصیه می‌کند:

فرستنده: خانم مونیکا قریشی

«در جنگ هم اگر اخلال در قرارگاه مرکزی پیش بیاید نیروها آتش به اختیار می‌شوند. اینکه در وضعیتی که ما این‌همه مسائل مهم فرهنگی در کشور داریم، حالا فرض کنیم فلان آهنگ قبل از افطار پخش بشود یا نشود، این می‌شود مسئله اصلی، نامه‌نگاری می‌کنند. پیداست که این دستگاه اختلال پیدا کرده، مسئله اصلی را از فرعی تشخیص نمی‌دهند. وقتی اینجوری دستگاه‌های مرکزی اختلال دارند، آن وقت اینجا شما آتش به اختیارید.»

علی خامنه‌ای این سخنان پرابهام را ظاهراً در پاسخ به دانشجویی بیان کرده که از مسئولان اجرایی ایران گلایه کرده بود که چرا به جای پرداختن به مشکلاتی مانند وضع معیشتی مردم، خواهان پخش شدن «ربنا»ی محمد رضا شجریان از صدا و سیمای جمهوری اسلامی در ماه رمضان‌اند.

«ربنا» شامل چهار دعا از قرآن است که محمد رضا شجریان در سال ۱۳۵۸ در دستگاه سه‌گاه خواند و به مدت ۳۰ سال، هنگام ماه رمضان از رادیو و تلویزیون پخش می‌شد. در دوران ریاست عزت‌الله ضرغامی بر صدا و سیمای جمهوری اسلامی اما پخش ربنا ممنوع اعلام شد. بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران و با بالا گرفتن انتقادات از عملکرد صدا و سیما موضوع رفع ممنوعیت از پخش ربنا یک بار دیگر مطرح شد. مرتضی میرباقری، معاون سیمای جمهوری اسلامی اما یک بار دیگر شرطی را برای پخش مجدد ربنا تعیین کرد: احترام محمد رضا شجریان به انقلاب و امنیت و حاکمیت.

با این‌حال فرمان «آتش به اختیار» رهبر جمهوری اسلامی فقط شامل صدا و سیمای جمهوری اسلامی نمی‌شود و همه دستگاه‌های فرهنگی و مرکزی ایران را در برمی‌گیرد. اعلام جنگ به دولت روحانی و وزیر ارشاد آتی در کابینه دوازدهم؟

حسام‌الدین مطهری، داستان‌نویس که ظاهراً با یکی از دانشجویان نزدیک به محفل رهبر جمهوری اسلامی آمد و شد داشته است، در یکی از اندک واکنش‌های نویسندگان ایران به سخنان خامنه‌ای، در نامه‌ای خطاب به رهبر جمهوری اسلامی می‌نویسد:

«اندکی پس از سال ۱۳۸۸ در ملاقات با یکی از فعالان فرهنگی نزدیک به شخصِ شما، مبهوت شدم. او با اشاره به چوب‌لباسی دفتر کارش در حالی‌که من از “همدلی ملی” حرف می‌زدم گفت: این را ببین، اگر اتفاق‌های ۸۸ تکرار شود با همین هم شده می‌روم تا کتک بزنم.

کسی که این جمله را گفته نه یک دانشجو، که یکی از معتمدانِ شما در عرصه فرهنگ است. او یکی از کسانی‌ست که شما معتقدید کار فرهنگی را نه دولت که آن‌ها باید انجام بدهند. این موضوع را ۲ سال پیش و با طعنه و کنایه خطاب به [علی جنتی] وزیر وقت ارشاد گفتید.»

این داستان‌نویس ایرانی از رهبر جمهوری اسلامی می‌پرسد:

« “قرارگاه مرکزی” کجاست؟ این تعبیر مبهم به هر کسی اجازه می‌دهد با تعبیرِ مبهم‌تر و خطرناک‌ترِ “آتش‌به‌اختیار” هر کاری دلش می‌خواهد بکند.»

فرمان رهبر جمهوری اسلامی به «افسران جنگ نرم» در شرایطی صادر می‌شود که عبدلعلی علی عسگری، رئیس صدا و سیمای جمهوری اسلامی بعد از پیروزی حسن روحانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران تحت فشار قرار گرفته است.

در ایران رئیس سازمان صدا و سیما را رهبر حکومت تعیین می‌کند.