خانه تاریخی شهر کرمان تخریب شد

روزنامه‌های محلی کرمان گزارش داده‌اند که عملیات تخریب «خانه شهر کرمان» بدون هماهنگی با شورای شهر از صبح یکشنبه ۲۸ خرداد و بدون اطلاع سازمان میراث فرهنگی آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

خانه تاریخی کرمان، بخشی از هویت شهر و محل برگزاری اجتماعات فرهنگی با معماری ویژه

علی‌اصغر خان اصفهانی اوایل سال ۱۳۴۸ «خانه – شهر» ِ کرمان را با مشارکت اهالی کرمان ساخت. این بنا از آن زمان تاکنون مهم‌ترین عمارت شهر کرمان برای اجتماعات و برگزاری برنامه‌های فرهنگی بوده است.

فرستنده: خانم مرضیه بردبار

مصطفی هندوزاده‌ کرمانی، یکی از کارشناسان میراث فرهنگی کرمان درباره پیشینه و اهمیت خانه کرمان می‌گوید:

«زمانی که هیچ اعتبار دولتی برای ساخت این بنا نبود، کمیته‌‌ای از بزرگان معتمد و هنرمندان و شهردار شهر برای نظارت و ساخت این بنا تشکیل شد و این شورا سه نفر از میان خود به نام‌های عیسی‌خان ضیا ابراهیمی، محمد علی یاسایی و اصغر نخعی را به عنوان نمایندگان خود انتخاب کردند و قرار شد همه هزینه‌ها و مراحل ساخت “خانه شهر” زیر نظر این افراد انجام شود.»

در این بنای تاریخی، مصالح ساختمانی و تزیینی مانند سنگ، کاشی‌های رنگی، شیشه‌های الوان به کار رفته است.

طرح تخریب خانه کرمان سال ۸۸ روی میز استاندار وقت دولت احمدی‌نژاد رفت تا به جای آن ساختمان جدید استانداری کرمان را بسازند. برای ساخت ساختمان جدید لازم بود تا تعداد زیادی از ساختمان‌های حوالی خیابان‌های ابوحامد و میدان شورا تخریب شود. ساختمان‌هایی شامل خانه‌های سازمانی، میهمانسرای سپاه، میهمانسرای استانداری و خانه شهر کرمان. سردار پاسدار عبدالمحمد رئوفی‌نژاد، استاندار وقت کرمان، مدیرکل وقت شهر و روستای استانداری را مأمور کرد تا ساختمان‌ها را تخریب کند.

۱۹خردادماه ۱۳۸۸ کلنگ ساخت ساختمان جدید استانداری کرمان پنهان از چشم رسانه‌ها زده شد. بر اساس نقشه‌هایی که مشاور طرح طراحی کرده، ساختمان «خانه کرمان» مقابل در اصلی استانداری قرار گرفته و قرار است با تخریب این ساختمان محوطه ورودی استانداری ساخته شود.

شهروندان کرمانی هنگامی که از این طرح مطلع شدند، به این طرح معترض شدند و عده‌ای از اعضای شورای شهر کرمان هم از اعتراضات آنان حمایت کردند. اما این اعتراضات به جایی نرسید و عملیات تخریب «خانه کرمان» سرانجام روز گذشته آغاز شد.

روزنامه ایران گزارش داده که سازمان میراث فرهنگی از تخریب این عمارت بی‌اطلاع بوده است.

«خانه کرمان» مهم‌ترین سالن اجتماعات شهر به شمار می‌آمد. ساختمان خانه شهر در زمینی به مساحت ۷‌ هزار متر مربع بنا شده و بیش از ۳ هزار مترمربع زیربنا دارد. تالار اصلی با ۷۰۰ صندلی محل برگزاری بسیاری از همایش‌ها، کنسرت‌ها و نشست‌های استانی و ملی بوده است. نامه ۱۸۱نفر از هنرمندان، دانشگاهیان، اهالی فرهنگ و رسانه و متخصصان کرمان به علیرضا رزم حسینی، استاندار کرمان هم بی‌پاسخ ماند. کنسرت «کیهان کلهر» آخرین رویدادی‌ست که در این عمارت تاریخی رقم خورده است.