آرش صادقی بدون انجام معاینه های کافی به زندان بازگردانده شد

آرش صادقی، زندانی سیاسی و فعال مدنی که صبح روز سه‌شنبه ۳۰ خرداد به دلیل بیماری‌های متعدد به بیمارستان طالقانی تهران منتقل شده بود بدون انجام معاینه های کافی به زندان بازگردانده شد.

آرش صادقی، زندانی سیاسی

به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام، صادقی که در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می برد پس از ساعتی حضور در بیمارستان طالقانی بدون انجام معاینات پزشکی کافی دوباره به زندان برگشت.

فرستنده:خانم مونیکا قریشی

او در دوران پس از اعتصاب غذای طولانی مدت خود «با کارشکنی قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران به خصوص از طریق ایجاد پیش شرط هایی برای ارائه خدمات درمانی»، از رسیدگی پزشکی محروم مانده است. از جمله این پیش شرط ها همراهی نیروهای این قرارگاه حین انتقال و طی پروسه درمان، منحصر شدن رسیدگی پزشکی به بیمارستان بقیه‌الله وابسته به این نهاد و نیز عدم داشتن ملاقات در بیمارستان بوده است.

بر اساس خبرها و گزارش های منتشر شده، از دیگر کارشکنی های مسئولان زندان اوین در زمینه ممانعت از درمان این زندانی سیاسی، گم شدن سابقه پزشکی او بوده است.

یکی از نزدیکان آرش صادقی پیشتر در این باره گفته است: «قرار بوده در یک اعزام به بیمارستان معاینه روی آرش صادقی انجام شود اما به دلیل نبودن پزشک متخصص معاینات صورت نگرفته است. مسئولان پزشکی به ماموران همراه آرش صادقی گفته اند حالا که پزشک نیست او را به اورژانس ببرید که توسط پزشک داخلی معاینه شود. وقتی پزشکان پرونده او را دیده اند نتیجه هیچ تست پزشکی ای در آن نبوده و شرحی از وضعیت جسمانی او در آن وجود نداشته است.»

صادقی پس از یک دوره اعتصاب غذای ۷۱ روزه به مشکلات پزشکی عدیده‌ای مبتلا شده است.

آرش صادقی بر اثر اعتصاب غذای طولانی مدت و عدم رسیدگی پزشکی به بیماری آسم (از اندوتوکسین) و از کارافتادگی درصد بالایی از کلیه سمت راست مبتلا شده است.

او یک بار هم در ۱۸ تیرماه ۱۳۸۸ بازداشت و پس از ۹۰ روز به قید کفالت آزاد شد. سپس در اردیبهشت‌ ماه ۱۳۹۳ توسط اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و پس از ۶ ماه زندان در اسفند ماه با سپرد وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

آرش صادقی آخرین بار خردادماه ۱۳۹۵ برای اجرای حکم در دادسرای زندان اوین حاضر و در آن‌جا بازداشت شد. او در آبان‌ماه ۱۳۹۵ در اعتراض به محکومیت و بازداشت همسرش گلرخ ابراهیمی ایرایی دست به اعتصاب غذا زد.