اثر هنری عمارت ناصرالدین میرزا متاسفانه به مزایده گذاشته شد

صندوق بازنشستگی کشور که بازسازی و مرمت عمارت ناصرالدین میرزا را به عهده داشت، این بنای تاریخی را به مزایده عمومی گذاشته است. سازمان میراث فرهنگی معترض است، اما نه به دلیل مزایده یک اثر باارزش.

خانه فرزند مظفرالدین شاه در تهران

سپیده سیروس‌نیا، معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث ‌فرهنگی و گردشگری استان تهران به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است:

فرستنده : خانم درسا دره شوری

«از صندوق بازنشستگی می‌خواهیم تا قبل از هر اقدامی در زمینه مزایده این بنای تاریخی، روال قانونی کار را انجام داده و با این اداره کل مکاتبه مورد نظر را انجام دهد، بنابراین در آن شرایط مزایده هیچ مشکلی نخواهد داشت.»

عمارت ناصرالدین میرزا بین سال‌های ۱۲۸۰ تا ۱۲۸۵ هجری شمسی ساخته شده و از نادرترین اشکال معماری مسکونی قاجار به شمار می‌آید. دو بخش شاه‌نشین و خدمه‌نشین این عمارت بدون هیچ پیوندی مقابل هم قرار دارد و از این نظر این بنا در میان بناهای دوران قاجار منحصر به فرد است. از مشخصات دیگر آن نداشتن زیرزمین است. تزئینات آجری، چوبی، گچی، سنگی و کاشی‌کاری هم از دیگر ارزش‌های منحصر به فرد این بنای تاریخی‌ست.

سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۳۸۵ خانه ناصرالدین میرزا را در فهرست میراث ملی به ثبت رساند.

در نخستین فراخوان مزایده فروش این خانه تاریخی، قیمت پایه آن ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعلام شده است.

دولت حسن روحانی در نظر دارد یک میلیون بنای تاریخی را برای استفاده در زمینه گردشگری در تملک بخشی خصوصی قرار دهد. هیأت وزیران، شهرداری‌ها و صندوق احیاء با مشارکت هم بناهای تاریخی را به بخش خصوصی واگذار می‌کنند.