کشیدن حصار دور تئاتر راه حل نیست!

یک کارگردان تئاتر با اعتقاد بر اینکه “دزدی دستگیره‌های تئاتر شهر به نوعی اعتراض به شرایط حفاظت از این بنای تاریخی فرهنگی است”، گفت: این یک فاجعه فرهنگی بزرگ، برای بنایی است که به عنوان یک اثر تاریخی-فرهنگی ثبت شده است و مردم برای بازدید از آن می‌آیند، حتی گردشگر و بازدید کننده خارجی دارد و جشنواره‌های مختلفی در آن برگزار می‌شود.

تئاتر شهر

حسن باستانی در گفت‌وگویی با ایسنا، با اعتراض به شرایط نابسامان در اطراف تئاتر شهر، گفت: دزدی دستگیره‌ها و کاشی‌های، یک مجموعه فرهنگی بسیار دردناک است. وقتی با درب‌های بدون دستگیره مواحه شدم نمی‌دانستم باید چه کنم و به نظرم آمد که به هر طرفندی که شده باید دستگیره‌هایی مناسب این بنا جایگزین آن شود چون لباسم به میله‌ای که جایگزین دستگیره‌ها کردند، گیر کرد و اگر آن درب سنگین بسته می‌شد، قطعا دستم صدمه جدی می‌دید.

فرستنده: آقای علیرضا اسدبکی

وی با بیان اینکه “وضعیت پارک دانشجو و تئاتر شهر هم به لحاظ ایمنی و هم ظاهر بسیار نامناسب است” افزود:  من این اتفاقات را به عنوان یک اعتراض می‌بینم که مسئولینی که حفاظت از این پارک را به عهده گرفته‌اند، نمی‌توانند به درستی از عهده حفاظت از آن بر بیایند. در این مکان نیروی انتظامی و پلیس پارک وجود دارد و هر شب که آنجا رفت و آمد می‌کنیم، می‌بینم آنها را ، ولی چطور نمی‌توانند از ساختمان میراث فرهنگی ما حفاظت کنند.

حسن باستانی با بیان این سوال که ” مگر می‌شود هنر و فرهنگ را در قفس گذاشت؟” درباره‌ی اینکه آیا بهتر است، حصار دور تئاتر شهر کشیده شود، گفت: این حصار دور تئاتر شهر جلوی چه کسی را می‌خواهد بگیرد؟ اینکه راه حل نیست. این پاک کردن صورت مساله است. باید فکری برای امنیت آن فضا شود. با گذاشتن تئاتر شهر در منطقه محصور که از بیرون هم بسیار منظره زشتی خواهد داشت مشکل حل نخواهد شد.

وی در ادامه افزود: این دستگیره‌ها که با دست و به راحتی باز نمی‌شوند و نیازمند ابزار و صرف زمان است. کسی که دستگیره را می‌برد آیا به دستگیره نیاز داشته؟ آیا قصد و قرضی بوده؟ به نظر من این یک جور دهن کجی است به امنیت یا اعتراض به آن.

باستانی که این روزها نمایش “صبح یک روز لعنتی” را در تئاتر شهر اجرا می‌کند، از تجربیاتی خود در زمان رفت و آمد به این مکان گفت: من شاهد حضور افرادی که دستفروشی می‌کنند یا اعتیاد دارند هستم. واقعیت این است که بعد از ساعت 11 شب که ساعت تمرینمان تمام می‌شد همکاران خانم گروه مسیر دور تئاتر شهر را تنهایی طی نمی‌کنند و احساس نا امنی بسیار زیاد دارند، متاسفم که این فضای فرهنگی با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند.

وی در پایان افزود: پارکینک تئاتر شهر به مکانی تبدیل شده که نمی‌دانیم ماهیت‌اش چیست! ظاهرا کسانی که پشت این کار بودند زور و قدرتشان بیشتر از مدیران فرهنگی کشور است و آن پارکینگ از دست رفت و دور تا دور تئاتر شهر هیچ پارکینگی ندارد و وضعیت نامناسبی را ایجاد کرده است، این مطلب بارها گفته شده و چیزی که اهمیت ندارد گویا مکان‌های فرهنگی است.